Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver jag en extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
skulle vilja höra folks komentarer på om man behöver en extern blixt. givetvis finns det områden där den behövs antar jag.
men när behövs den och på vilket sätt påverkar den fotot.

i mitt fall fottar jag mest bilar, utomhus ibland detaljer inomhus och ja fottar min tjej och andra personer både inne och ute i naturen.

här är exempel på foto jag tagit
http://www.fotosidan.se/pools/view/71/1683456.htm

på vilket sett skulle en blixt påverka mina bilder?

Hej, när jag köpte min externa blixt så var det det bästa jag hade gjort. Dock beror det väl på vilka behov man har, jag fotar mycket vimmel och då är extern blixt ett måste. Efter att ha använt den så vill jag inte längre gå tillbaka till den interna.

Jag har den oxå för att jag vill kunna flytta på blixten, dvs ändra varifrån ljuset kommer. Men som sagt så är det ju ens behov som styr.

Precis, förutom att man får en extra ljuskälla kan man också kontrollera var ljuset kommer ifrån.
Det var också ett av mina bästa köp. Ett gäng kamerablixtar och en radiosändare från kina ( billigt =) ).
Jag gillr att ljussätta utomhus och även ha bara som upplättning.
Med tillbehör som paraply kan man göra studiobilder hemma ( eler ute ).

Din förnsterljusbild är fin som den är, men ibland kanske man vill ha fönsterljus, men inte har ett bra fönster.

Här är två Vivitarblixtar från vänster och höger .... och samma scenario fast med paraplyer inifrån en mörk jazzklubb.

Bilagor

• 3325782879_bda29d5c73.jpg
    3325782879_bda29d5c73.jpg
    18 KB · Visningar: 796
  • 3322819688_93bc5fda89.jpg
    3322819688_93bc5fda89.jpg
    11.4 KB · Visningar: 791
I bilden du (Marcus) länkar till finns det inte mycket att göra åt fönstret, men du hade kunnat väga upp med belysning inifrån med blixten, om du hade velat göra det.

Jag funderar på att köpa en Canon Speedlite 580EX II, men är den värt priset när jag bara har en EOS 400D? Jag är i starkt behov av en extern, roterbar blixt eftersom jag fotar mycket vimmelbilder osv. Det kanske blir en 430EX II istället, jag har inte bestämt mig än. Jag har planer på att uppgradera kamerahuset i framtiden, tänkte investera i en bra blixt från början. Är tacksam för ett snabbt svar.

Vad jag sett i produktbeskrivningen på NetOnNet står det att några funktioner inte stöds av EOS 300D och bakåt, så det borde ju inte vara någon fara. Recensionerna här på Fotosidan verkar vara enbart positiva så det blir nog ett köp. Priset ligger ju mellan 4800-5100 kr vad jag sett hittills, det är ju en del pengar... sen hade jag tänkt köpa försäkring också, det ökar ju priset ytterligare. Men jag tror det kan vara en bra investering eftersom jag tänkt satsa mer på fotograferandet nu i framtiden.

Jag har en Sigma 500 Super, de är starka som Canons största ungefär.Men hälften så dyra. Dessutom får man dem för en tusing begagnade ( har ju kommit ny modell 530 ). De har dessutom inbyggd slavfunktion vilket är trevligt.

Jag har en Sigma 500 Super, de är starka som Canons största ungefär.Men hälften så dyra. Dessutom får man dem för en tusing begagnade ( har ju kommit ny modell 530 ). De har dessutom inbyggd slavfunktion vilket är trevligt.
Ah, intressant. Det blev dock en 580EX II för min del, de hade den behändigt nog inne i den lokala butiken i närheten. Hittills är jag mycket nöjd med resultaten, följde med en vän och fotade lite liveband nu ikväll. Får se om jag orkar lägga upp något här, eller kanske på min Flickr.

Det enda en 400D inte kan utnyttja är det faktum att man kan styra 580 EX II med menysystemet på kameran. Men den funktionen finns inte på 400D.

Okej. Jag har fått ganska bra koll på hur man ställer in den ändå och jag är verkligen jättenöjd hittills. Igår var jag med på en liten privat "festival" med nästan enbart musiker och provfotade lite, det var jättetrevligt.

funderat över att köpa 430EX II, men denna Sigma 500 Super
lät ju kanske intressant vad skiljer dem åt?
och var är bästa stället att hitta en sån?

Har du en kamera med blixtfäste behöver du en blixt att sätta där :)

Jag fick med en bra blixt när jag köpte en begagnad kamera, hade jag inte fått det hade jag knappast köpt en själv eller ens tänkt på att jag ville ha en. Det har visat sig att det är min favoritgrej näst efter mitt Tamron 10-24 och jag är grymt glad att jag fick med den! Den inbyggda blixten skulle jag bara använda i nödfall numera....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar