Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Behöver inköps tips till framkallning
- Trådstartare voitcanon
- Start datum
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Hepp där tog drömmen slut tror det kommer ta hus i helvete om man låter varmvattnet rinna en halvtimma hemma...
Viktigt att veta är att det inte behöver vara någon stor vattengenomströmning för att få en bra sköljning, snarare tvärt om.
Kör man så hårt att man får ner luftbubblor i sköljvattnet sätter sig dessa på filmen och skyddar den från sköljvattnet och det är rent kontraproduktivt. Det ska rinna väldigt lite, om du har en paterson-dosa så räcker det med att det är precis så mycket att vattenstrålen inte bryter av till droppar innan den når ytan i dosan.
Och har man bara tiden så är det helt ok att skölja i kallvatten också...det tar bara längre tid.
En annan lösning om man har brist på vatten är att skölja med rinnande vatten de första 5 minuterna och sedan spola upp vatten och "aggitera" detta då och då i tio minuter och sedan byta vatten "aggitera" tio minuter till och sedan upprepa ytterligare en gång och skölja lite på slutet så är det klart.
Angående framkallare så rekommenderar jag t-max (eller annan t-kornsframkallare) för t-kornsfilmer som t-max medans jag rekommenderar rodinal/rodinal-kopior som standardframkallare och långtidsframkallare. Rodinal är dessutom mycket billigare då man ofta kör den i 1:50 eller 1:100!
Mamaya
Aktiv medlem
Gammal D-76
När vi ändå är inne på ämnet filmframkallare måste jag berätta något kul. Jag har en massa burkar med pulver D-76, säkert över tio år gamla. De har stått några år i minusgrader uppe på en vind, - 30 som kallast. Jag blandade till det och i dag testade jag den. Filmen blev helt perfekt, vilken superframkallare! Synd att det skulle ta mig 32 år och inse vilken billig och bra framkallare pulver D-76 är! Tack till den som skrev så gott om den i den här diskussionen vem, vem det nu var, det var nog Graal, det fick mig att blanda till den!
Mvh Berit
När vi ändå är inne på ämnet filmframkallare måste jag berätta något kul. Jag har en massa burkar med pulver D-76, säkert över tio år gamla. De har stått några år i minusgrader uppe på en vind, - 30 som kallast. Jag blandade till det och i dag testade jag den. Filmen blev helt perfekt, vilken superframkallare! Synd att det skulle ta mig 32 år och inse vilken billig och bra framkallare pulver D-76 är! Tack till den som skrev så gott om den i den här diskussionen vem, vem det nu var, det var nog Graal, det fick mig att blanda till den!
Mvh Berit
Graal
Avslutat medlemskap
Jag kör med två olika framkallare numera, Kodak DK-50 och D76. D76 ger finast korn medan DK-50 ger lite grövre korn. Med 120-film är D76 given, mindre korn/kornlöshet och detaljrikedom/valörrikedom är ju anledningen till att man använder mellanformatet. Men i småbild är det lite annorlunda, där är det ofta kornet man eftersträvar. Vill man ha ungefär samma korn som gamla Tri-X gav framkallad i D76, så kör man den i DK-50 istället. I D76 blir nya Tri-X onödigt "kornlös" tycker jag. Nackdelen med DK-50 är att den är svår att få tag på, men i USA säljs den i alla fall och då den är i pulver kan de skicka över Atlanten utan restriktioner.
Graal
Avslutat medlemskap
Hej hur kollar man om rummet är riktigt ljustätt som man ska vara i? Kom på att man kunde kolla det med kamera men hur lång slutartid bländare och iso ska man välja för att se att det är riktigt tätt?
Stäng dörren och släck, stå där sen i 5 minuter. Om du inte ser något ljus sippra in genom någon springa/glipa då, så är det tätt. Annars kan du behöva hänga för något mörkt tyg eller annat som kan täta.
fredrikru
Aktiv medlem
Mvh Berit
Köpte Agfa Rodinal 1991 och framkallade en rulle och sen tryckte jag ut luften ur flaskan och i somras så testade jag framkallaren igen och den funkade.
millhouse
Aktiv medlem
Hej hur kollar man om rummet är riktigt ljustätt som man ska vara i? Kom på att man kunde kolla det med kamera men hur lång slutartid bländare och iso ska man välja för att se att det är riktigt tätt?
Hej!
Här några bra böcker som säkert finns på biblan:
Lundqivst,Per Mörkrumsteknik ISBN 91-7136-259-9
Lundqvist,Per Foto min hobby ISBN 91-27-35095-9
Lindberg,Staffan F och Åberg,Lars Mediaboken /fotografisk bild ISBN 91-21-603707-7
Dom två första finns i nyare upplagor.Och även om dom är "till åren" så har dom några givna grundbegrepp som består även idag.
Den sista boken har(och)används på mediautbildning.
Och sist men inte minst "reklamtajm"= Photax enkla men nyttiga :
En hobby för dig! Som kan laddas ned från deras hemsida www.photax.se
mapem
Aktiv medlem
Åh, jag blir nostalgisk av denna tråd! Kul att det finns folk som håller på. Att de gamla märkena finns kvar! Själv körde jag alltid Tri-X, först med D-76 men jag gick över till Microdol för att den fanns i behändiga plastflaskor och för att jag tyckte kornet blev mindre när jag pressade något steg. Men det vara alltså över tretti år sen sist.
millhouse
Aktiv medlem
Jag kör med två olika framkallare numera, Kodak DK-50 och D76. D76 ger finast korn medan DK-50 ger lite grövre korn. Med 120-film är D76 given, mindre korn/kornlöshet och detaljrikedom/valörrikedom är ju anledningen till att man använder mellanformatet. Men i småbild är det lite annorlunda, där är det ofta kornet man eftersträvar. Vill man ha ungefär samma korn som gamla Tri-X gav framkallad i D76, så kör man den i DK-50 istället. I D76 blir nya Tri-X onödigt "kornlös" tycker jag. Nackdelen med DK-50 är att den är svår att få tag på, men i USA säljs den i alla fall och då den är i pulver kan de skicka över Atlanten utan restriktioner.
Hej!
Detta borde väl vara "recptet" på D-50:
KODAK DK-50
Film developer
Water, 125F/52C 500ml
Metol 2.5 g
Sodium Sulfite (anhydrous) 30 g
Hydroquinone 2.5 g
Balanced Alkali 10 g
Potassium Bromide 0.5 g
Cold water to make 1L
Mixing instructions: Add chemicals in specified sequence.
Dilution: Use undiluted or 1+1
Starting point development time: 5-10 mins.
J. Patric
Aktiv medlem
Hej har någon tips på hur man kollar klarningstiden på mellanformatsfilm?
Som med småbildsfilm, en testbit film i fixet. Det är förstås inte lika enkelt, men man kan i mörker försiktigt rulla av de första varven av skyddspapperet tills man kommer åt filmen, och sedan klippa av ca 10mm. Sedan rullar man på skyddspapperet igen och sätter gummiband om rullen.
Jag brukar dock förlita mig till fixtillverkarens rekommenderade tider, eftersom jag inte använder T-kornsfilmer som kräver lite längre fixtid.
J. Patric
Aktiv medlem
Någon minut för länge spelar i alla fall ingen roll. Fixets roll är ju att ta bort de oexponerade och oframkallade silversalterna ur emulsionen, så det är där det angriper. Det sägs att fixet kan börja "fräta" på det exponerade silvret om man fixar alldeles för länge, men det är inget jag har märkt.Ok men kan man "fixa" för länge?
voitcanon
Aktiv medlem
Vad skall du göra med förbrukade kemikalier?
Returpunkten farligt avfall?
Finns det något man kan hälla ut i slasken?
J. Patric
Aktiv medlem
Om återvinning, ring gärna återvinningsstationen och hör vad som gäller i din kommun. På vissa ställen vill de att man lämnar in framkallare med hydrokinon och gammalt använt fix, och på andra ställen där utsläppen är låga tycker de att slasken är ok - men kan kan förstås lämna in kemikalierna ändå, för sitt eget samvetes skull.
Vissa framkallare kan användas några gånger, speciellt med förnyelselösning. Jag rekommenderar dock engångsframkallare, som D-76 1+1 och Rodinal m.fl. för att garantera att man får jämnt resultat varje gång.
Fixet kan återanvändas flera gånger. Det står på förpackningen till hur många filmer/papper (eller kvadratcentimeter) det räcker till. Jag brukar byta fix efter fem till tio rullar, och förlänga tiden en-två minuter för den sista hälften av antalet filmer.
Vissa framkallare kan användas några gånger, speciellt med förnyelselösning. Jag rekommenderar dock engångsframkallare, som D-76 1+1 och Rodinal m.fl. för att garantera att man får jämnt resultat varje gång.
Fixet kan återanvändas flera gånger. Det står på förpackningen till hur många filmer/papper (eller kvadratcentimeter) det räcker till. Jag brukar byta fix efter fem till tio rullar, och förlänga tiden en-två minuter för den sista hälften av antalet filmer.