Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp om vilken kamera jag ska välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Cam0milla

Medlem
Jag har problem om vilken kamera jag ska satsa mina pengar på. Jag vill fotografera, helst närbilder på saker och ting med bra skärpa och såvidare och då tittade jag på en Konica Minolta Dimage z6 och en Konica Minolta Dimage z3.

Jag tittade också på en Nikon D50, med objektivet Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super.

Jag vet inte, jag såg en tjej som hade tagit bilder med en Konica Minolta och dom var grymt snygga! Närbilderna hon hade tagit på saker och ting var jäkligt fina! Men de svåra är att jag inte vet om det är smartare att satsa på en systemkamera, eller på den där Konica Minolta. Jag har inte heller hur mycket pengar som helst dessutom.

Någon som har ett råd?

Om du är, eller tror att du kommer att bli, seriöst intresserad av att fotografera så kommer du att ha mest glädje av en systemkamera, helt klart. Den ger en helt annan möjlighet till kontroll, framför allt över skärpedjupet, men har ju även fler funktioner osv. Z3/Z5/Z6 är helt okej kameror och de kan ta mycket bra bilder i händerna på en bra fotograf, men de erbjuder inte lika mycket kontroll.
Jag tror att du kommer att ha mer glädje av en systemkamera i ett längre perspektiv. Du kan ju åxå köpa begagnat, om du vill pressa priset lite.

Du vill nog inte enbart ha 70-300:n som du tittat på. D50 tillsammans med kitobjektivet och denna 70-300 är däremot en bra kombination till en början. För bästa resultat vad gäller närbilder vill du nog köpa ett riktigt makroobjektiv så småningom dock.

Låter lite dumt att fråga, men vad är kitobjektiv och makroobjektiv? Jag tror att en kompis till mig sa att macro var något jättebra, men jag kommer inte ihåg va de var för något.

Det hela handlar också om hur mycket pengar du är beredd att lägga, hur mycket utrustning du vill släpa omkring på, hur kräsen du är vad gäller teknisk bildkvalitet osv.

Z3/Z6=hyfsat billigt, ganska liten och behändig att ha med sig, hyfsad kvalitet.

System=Kostar mer, större och tyngre, kräver fler tillbehör typ macroobjektiv om du vill ta närbilder. Överlägsen teknisk bildkvalitet, går att växa med om intresset ökar.

Det handlar rätt mycket om var du själv lägger ribban så att säga.

Edit: Kollade lite på din profil efter att jag skrivit inlägget. Jag känner ju iofs inte dig men rent spontant kanske du skulle satsa på en Z-serie kamera. Jag tror du kan ha mycket kul och lära dig mycket om fotografering med den. Den erbjuder möjlighet till manuella inställning om du vill lära dig det. En systemare kräver en hel del av användaren, dessutom blir det rätt dyrt om du ska köpa optik till en systemare som motsvarar Z-serien omfång, från vidvinkel till tele och macro. Svalnar intresset har du inte lagt en förmögenhet

Senast ändrad:
Jag var kanske lite oklar. :)

Kitobjektiv är ett objektiv som säljs i paket (kit) med kameran helt enkelt. I fallet med D50 heter detta objektiv Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED.
En del butiker, tex expert, säljer egna paket med andra objektiv åxå.
Siffrorna 18-55 innebär att du har mer vidvinkel än vad 70-300:n ger, du kan alltså fota vyer osv med ett sådant objektiv, medan det kan vara svårt att göra det, i många fall, med 70-300:n.

Macro är just förmågan att fokusera nära och ta närbilder. Det sigma 70-300 som du tittat på har ett makroläge som funkar rätt bra att ta närbilder med. Det är dock inte lika skarpt som ett "riktigt" makroobjektiv och man kommer inte riktigt lika nära heller. Makroläget finns bara mellan 200 och 300mm och det kan då bli lite svårare att fotografera handhållet om man inte har mycket bra ljus.

Okej, men om jag nu vill ta närbilder.. Ska jag köpa en Nikon D50 + det objektivet eller ska jag då ta en vanlig digitalkamera? Jag har aldrig hållit på med systemkameror så jag vet inte riktigt hur bra kvalla det blir så att säga, men äre inte så att systemkameror har bättre bildkvalite, eller har jag fel?

Kitobjektiv brukar man kalla ett objektiv som följer med i ett färdigt paket tillsammans med kameran. De duger ofta bra som nybörjaroptik tills man har lärt sig mer och börjar inse vad man saknar hos objektivet.

Macroobjektiv är konstruerade för att man ska kunna fokusera saker på nära håll, tex blommor och insekter. De är konstruerade för att ge bäst resultat för motiv som är nära kameran, men fungerar också för "normal" fotografering.

Sigmaobjektivet som du nämner har beteckningen macro, men är inte ett macroobjektiv i traditionell mening. Hos sigmaoptik betyder beteckningen "macro" oftast bara att man kan gå lite närmare än normalt med objektivet. För mer extrema närbilder vill man ha ett "riktigt" macro.

Lycka till!
/Tomas

EDIT: Robert hann visst före

Kitobjektiv brukar man kalla ett objektiv som följer med i ett färdigt paket tillsammans med kameran. De duger ofta bra som nybörjaroptik tills man har lärt sig mer och börjar inse vad man saknar hos objektivet.

Okej, men om jag köper en kamera med kitobjektiv, och sen inser att jag vill köpa ett annat, kan man ta lös kitobjektivet då? Gör man det isånnfall själv eller far man dit man köpt kameran?

Om mitt objektiv jag tittade på inte är ett riktigt macro, vad finns det isånnfall för riktiga macroobjektiv och hur mkt kostar dom?

Cam0milla skrev:

Okej, men om jag köper en kamera med kitobjektiv, och sen inser att jag vill köpa ett annat, kan man ta lös kitobjektivet då? Gör man det isånnfall själv eller far man dit man köpt kameran?

Om mitt objektiv jag tittade på inte är ett riktigt macro, vad finns det isånnfall för riktiga macroobjektiv och hur mkt kostar dom?

Ja du kan byta objektivet, man trycker in en knapp och vrider så lossnar det :)

angående macro-objektiv så är det här ett av de billigare tror jag...

Det är det som är poängen med en systemkamera - att man kan byta objektiv. Det gör man själv med ett enkelt handgrepp. Oftast vill man ha flera olika objektiv att byta mellan för olika fotosituationer.

Eftersom du skriver att du inte har hur mycket pengar som helst (vem har det förresten) så gissar jag att en systemkamera med ett antal olika objektiv blir för dyrt för dig. Bara macroobjektivet som Anders länkar till kostar 4095:-

Bästa kvalitet får du utan tvekan med en systemkamera, men det kostar en del och det tar en stund att lära sig, så i början blir bilderna kanske inte så bra som man väntat sig.

Allright.. Jag kan redan nu säga att om jag köper kameran + minneskortet så har jag drygt bara två tusen kronor kvar..
Mitt konto innhåller bara 8000 drygt, så jag vet inte vad jag ska göra.
Köpa en billigare kamera (ingen systemkamera) eller om jag ska köpa ett sånt där "fuskmacro med Nikon kameran)

hm..
btw, tack för alla era råd och tips, thanks for everything! :)

Cam0milla skrev:
Okej, men om jag nu vill ta närbilder.. Ska jag köpa en Nikon D50 + det objektivet eller ska jag då ta en vanlig digitalkamera? Jag har aldrig hållit på med systemkameror så jag vet inte riktigt hur bra kvalla det blir så att säga, men äre inte så att systemkameror har bättre bildkvalite, eller har jag fel?

Systemkameror ger, rent generellt, bättre bildkvalitet ja. De kräver kanske, rent generellt, lite mer av användaren åxå, men i grund och botten är det ganska mycket samma sak. Man har mer inställningar på en systemkamera, och möjlighet att byta objektiv, men man kan ju använda även systemkameror med full automatik till en början, om man vill.
Eftersom du inte har hållit på med systemkameror och inte riktigt vet vad det innebär kanske det kan vara idé att gå till en fotohandlare om du har någon vettig sådan i närheten och be att få prova lite och be honom visa dig hur det funkar och så.

Det blir onekligen dyrare med systemkamera och det är inte nödvändigt med en systemkamera för att ta bra bilder, men det är en kamera som du kan utvecklas och växa mer med än med en kompaktkamera.

Man kan ju åxå resonera så att om du köper en kompaktkamera nu så kan ju den tjänstgöra som "backup" senare, om skulle få blodad tand och kpa systemkamera senare och du tex vill packa lätt nån gång och inte vill släpa med hela utrustningen.

Edit: Om du är begränsad till 8000kr så tycker jag det verkar vettigast att köpa en kompaktkamera. Det tillkommer alltid tillbehör man vill ha somm väska, stativ, extra batteri osv osv. En Z6, eller kanske en Panasonic FZ7 eller liknande ger ju en ganska komplett lösning i ett och så kan du komplettera med ett enklare stativ och en fin väska och så och ändå få lite pengar över. :)

Vilken typ av närbilder vill du kunna ta förresten? Närbilder på personer, husdjur, eller riktigt extrema närbilder på blommor insekter och liknande?

Vilken typ av närbilder vill du kunna ta förresten? Närbilder på personer, husdjur, eller riktigt extrema närbilder på blommor insekter och liknande?

Extrema när bilder på blommor och insekter är säkert något som kräver grymt bra objektiv,
men jag vill helst fotografera djur, föremål, kroppsdelar, blommor. Dock skulle det va riktigt kul att fotografera riktigt närbilder på insekter, inte för att jag har råd, men klart jag vill göra det! :)

närbilder som Konica Minolta Dimage z6 kan ta, duger gott och väl för mig! :)

men, ja vill ha en systemkamera, eftersom ja vill kunna ta olika sorts kort,miljöer osv.

Om du vill ha en systemkamera så är det ju inte mycket att be för. Man måste ju inte köpa ALLT på en gång. En kombo av 18-55:an och Den nämnda Sigma 70-300 är, som sagt, en bra start, IMO. Då har du rätt bra närbildsmöjligheter åxå, om än inte riktigt lika bra som med ett riktigt makroobjektiv, men det kan du ju köpa till senare.

Okej, som sagt jag har inte mycket pengar och får urusel månadspeng.. Jag skulle lätt köpa en riktig macro om jag hade pengar, men..
Är man nybörjare så, ja, får man väl ta det man har råd med :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar