Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver hjälp med val av enbensstativ (och huvud?)

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Om någon har ett tips till en sida där man kan leta sig fram till en viss produkt (enbenstativ) som kanske kommer på fråga för mig genom att ange diverse kriterier som är viktiga för just mig så behöver ni inte läsa vidare. Hit med länken! Jag vet att sånt finns för kameror.

Men jag vill ha ett enbensstativ (eller eventuellt stativ plus huvud).
Jag vill främst ha det för inomhusbruk (vardagsfoton i dåliga ljusförhållanden som jag ändå vill fota med befintligt ljus) och då ska det klara av den systemkamera (Nikon D90) samt lite tyngre objektiv.
(Om man nu ändå köper stativ blir jag kanske sugen att även ha det utomhus med Nikons 70-200mm tele men det är sekundärt.)

Problemet är att det är så himla oöverskådligt att leta på alla tillverkarnas hemsidor. Även fotoaffärer har bara begränsat utbud. Jag läste den här artikeln
http://www.fotosidan.se/cldoc/stativ.htm
och hoppas nu att någon här på FS vet vad som kunde passa mig.

Jag vill ha snabblås.
Jag vill kunna justera kamerans position så att jag kan snabbt byta från liggande till stående fotoformat.
Och så vill ja också kunna rikta kameran nedåt och uppåt utan att behöva luta stativet.
Två axlar skulla alltså egentligen räcka.
Kulled vill jag inte ha tror jag. Jag vill hellre kunna låsa någon axel. Tycker det är jobbigt att varje gång håller på med vattenpasset för att få det vågrätt igen. Finns det förresten huvuden där man mekaniskt känner när kameran sitter exakt rättvinkligt?

Men de växelhuvuden som nämns i artikeln där man kan låsa axlar verkar ha lite skrymmande vred. Finns det nåt med relativt korta?
Eller ett stativ (utan separat huvud) som har två reglerbara axlar och som ändå klarar av tyngre utrustning? (De jag såg i en fotoaffär var lite skramliga).

Och så ska kameran så klart sitta tajt när jag skruvar fast den i en position så den inte "sjunker efter".

Det är de funktionaliteter som känns viktigast för mig. Material, vilka lås på benen, hur många lås osv. kollar jag på när jag hittar flera alternativ som uppfyller kraven ovan.

Någon som har ett tips?
Tack på förhand!

Hej!

Om någon har ett tips till en sida där man kan leta sig fram till en viss produkt (enbenstativ) som kanske kommer på fråga för mig genom att ange diverse kriterier som är viktiga för just mig så behöver ni inte läsa vidare. Hit med länken! Jag vet att sånt finns för kameror.

Men jag vill ha ett enbensstativ (eller eventuellt stativ plus huvud).
Jag vill främst ha det för inomhusbruk (vardagsfoton i dåliga ljusförhållanden som jag ändå vill fota med befintligt ljus) och då ska det klara av den systemkamera (Nikon D90) samt lite tyngre objektiv.
(Om man nu ändå köper stativ blir jag kanske sugen att även ha det utomhus med Nikons 70-200mm tele men det är sekundärt.)

Problemet är att det är så himla oöverskådligt att leta på alla tillverkarnas hemsidor. Även fotoaffärer har bara begränsat utbud. Jag läste den här artikeln
http://www.fotosidan.se/cldoc/stativ.htm
och hoppas nu att någon här på FS vet vad som kunde passa mig.

Jag vill ha snabblås.
Jag vill kunna justera kamerans position så att jag kan snabbt byta från liggande till stående fotoformat.
Och så vill ja också kunna rikta kameran nedåt och uppåt utan att behöva luta stativet.
Två axlar skulla alltså egentligen räcka.
Kulled vill jag inte ha tror jag. Jag vill hellre kunna låsa någon axel. Tycker det är jobbigt att varje gång håller på med vattenpasset för att få det vågrätt igen. Finns det förresten huvuden där man mekaniskt känner när kameran sitter exakt rättvinkligt?

Men de växelhuvuden som nämns i artikeln där man kan låsa axlar verkar ha lite skrymmande vred. Finns det nåt med relativt korta?
Eller ett stativ (utan separat huvud) som har två reglerbara axlar och som ändå klarar av tyngre utrustning? (De jag såg i en fotoaffär var lite skramliga).

Och så ska kameran så klart sitta tajt när jag skruvar fast den i en position så den inte "sjunker efter".

Det är de funktionaliteter som känns viktigast för mig. Material, vilka lås på benen, hur många lås osv. kollar jag på när jag hittar flera alternativ som uppfyller kraven ovan.

Någon som har ett tips?
Tack på förhand!

Har precis beställt ett nytt enbenstativ, men jag har lite andra krav än du. Men sök på monopod på Youtube så hittar du en del filmsnuttar med goda råd.

Du måste nog först bestämma om du vill ha ett stativ eller en monopod. Och om du vill ha en kulled eller inte. Annars finns det en miljon olika alternativ till de kriterierna du har här.
Och vad är din budget för grejorna som du vill köpa?

Nej, inte kulled (som jag redan skrev ovan).
Har inte tänkt filma heller.

Ska kolla det med monopod. Ingen aning vad det är.

manfrotto har en led som passar fint på enbens, den går att vinkla 90 grader. Finns även med snabbplatta som passar andra leder, för ev. andra stativ.

Jag hade ett rejält Manfrotto enbenare. Men den var för stor och klumbig. Speciellt då jag skulle med flyget så blev jag nästan stoppad då de menade att jag kunde ha det som vapen.
Tänkte då köpa en billig mindre variant för "hur svårt kan det vara?" tänkte jag. Alla borde ju vara lika stabila. Men det höll på att kosta mig dyrt. Under London Marathon som jag plåtade på flera ställen så höll det på att gå sönder och det var nära att kamera och mitt 200/1.8 (3 Kg) gick i backen. Blev sedan ett Gitzo.

Så om du har tunga saker så köp inget skit, är mitt råd.

Jag har kört med ett Velbon RUP-L40 i några år och är nöjd. Främst i skog och mark när det är lite sämre ljus eller när jag filmar. Ingen kula, men det funkar för mig eftersom jag huvudsak tar bilder med liggande format.
Har även använt stativet som vandringsstav (utan kamera) när terrängen var lite jobbig. Skulle nog även funka som batong ;-)
Tror inte att jag gav mer än 300 kr för stativet på On-Off. Väger ca 350 gram. Finns att köpa på Cyberfoto.

Tack för alla råd! :)

Curt, jag tror du förstår bäst vad jag är ute efter.
Några frågor till dina länkar:
Det där tilthuvudet (länk 2), fattar jag rätt att det bara går att vrida på en axel (t.ex. för att rikta ner/upp kameran) och att det därför krävs L-plattan så att man får 2 axlars vridning sammanlagt?

Har du kanske en bild på hur L-plattan ser ut när den är monterad på tilthuvudet? Hittade en film på youtube om bara L-plattan (https://www.youtube.com/watch?v=G4iOxH5vyCo). Men man såg inte riktigt vilket huvud han använde.

Jag skulle gärna vilja se kombinationen av ditt huvud och plattan. Jag har några frågor:
Hur funkar det t.ex. att växla mellan stående och liggande om man samtidigt måste hålla i stativet (i motsats till youtube-klippet där han hade trebenstativ)? Det ser ut som om kameran måste skruvas fast på ditt tilthuvud. I filmen därmot har han ett huvud med snabblås verkar det som. Blir skruvandet inte lite jobbigt? Din kombination är utan något snabblås, eller? Om inte, var sitter snabblåset?
Och kan man verkligen sätta kameran i 90 graders vinkel på tilthuvudet så att jag kan luta kameran upp- och nedåt och inte ställer den diagonalt? På fotona ser det ut som om kamerans platta och huvudets "skena" (eller vad det heter) hamnar parallelt, och då får jag ju ingen neråt- eller uppåtlutning....

Förlåt om jag uttrycker mig krångligt. Om man har prylarna i händerna är ofta allt solklart.

Vi hade en äldre herre i Bankeryds fotoklubb som var MYCKET duktig.
Varje år gjorde han en resa ngnstans i världen och brukade visa upp ett bildspel av dia.
Fantastiska bilder.
Men det var inte bara bilderna utan det var en rytm i visningen som var behaglig.
EN gång bad han om ursäkt för att han var tvungen att vända kameran på fel håll.
Han visade bilder på redwoodträden i USA.

Och plötsligt blev det så uppenbart varför en beståndsdel av hans rytm alltid var behaglig.
Alla bilder var i samma format på duken.

Med den anekdoten i ryggen: hur ofta vänder ni kameran på fel håll?
Eller är det så att ni fotograferar för tidningar?

Erik,
Jag får väl dra till med en annan ankedot då:
Det var för länge sedan en känd fotograf (tyvärr glömt namnet på honom) som fick frågan varför han inte använde Hasselbladskamera. Han svarade då "Det ska jag göra när människorna blir kvadratiska".

Vissa tycker att man alltid ska köra liggande format medans de som tex plåtar människor föredrar stående format. Smaken är fortfarande som baken.

Tack för alla råd! :)

Curt, jag tror du förstår bäst vad jag är ute efter.
Några frågor till dina länkar:
Det där tilthuvudet (länk 2), fattar jag rätt att det bara går att vrida på en axel (t.ex. för att rikta ner/upp kameran) och att det därför krävs L-plattan så att man får 2 axlars vridning sammanlagt?

Har du kanske en bild på hur L-plattan ser ut när den är monterad på tilthuvudet? Hittade en film på youtube om bara L-plattan (https://www.youtube.com/watch?v=G4iOxH5vyCo). Men man såg inte riktigt vilket huvud han använde.

Jag skulle gärna vilja se kombinationen av ditt huvud och plattan. Jag har några frågor:
Hur funkar det t.ex. att växla mellan stående och liggande om man samtidigt måste hålla i stativet (i motsats till youtube-klippet där han hade trebenstativ)? Det ser ut som om kameran måste skruvas fast på ditt tilthuvud. I filmen därmot har han ett huvud med snabblås verkar det som. Blir skruvandet inte lite jobbigt? Din kombination är utan något snabblås, eller? Om inte, var sitter snabblåset?
Och kan man verkligen sätta kameran i 90 graders vinkel på tilthuvudet så att jag kan luta kameran upp- och nedåt och inte ställer den diagonalt? På fotona ser det ut som om kamerans platta och huvudets "skena" (eller vad det heter) hamnar parallelt, och då får jag ju ingen neråt- eller uppåtlutning....

Förlåt om jag uttrycker mig krångligt. Om man har prylarna i händerna är ofta allt solklart.

Kolla denna video: http://www.youtube.com/watch?v=edIKz_9Otbc
Tycker detta verkar vettigt, men det kräver att du monterar objektivet på stativet och det går ju tyvärr ofta bara på teleobjektiv. Men det är ju på dom som stativ behövs bäst. Det är bara att lossa på låsskruven på objektivet och vrida objektiv och kamera, om du vill ändra mellan stående och liggande format.
Men skall du montera kameran på stativet så måste du ha en s k l-platta monterad på kameran.

Jag skall testa detta på mitt enbenstativ när det kommer.

Jag har inget problem med olika format(gillar för övrigt kvadratiskt).
Men hur visar ni bilder?

På väggen är det inga problem, inte heller omslaget till en tidning där formatet är stående.
Men min datorskärm är liggande. Min TV är liggande (Jag inte visa foton men film)
Aldrig stött på en projektor med stående bild på högkant.
osv

Enda gg jag sett en skärm stående var vid reproarbete för en tidning o då blir det logiskt.

Jag har inget problem med olika format(gillar för övrigt kvadratiskt).
Men hur visar ni bilder?

På väggen är det inga problem, inte heller omslaget till en tidning där formatet är stående.
Men min datorskärm är liggande. Min TV är liggande (Jag inte visa foton men film)
Aldrig stött på en projektor med stående bild på högkant.
osv

Enda gg jag sett en skärm stående var vid reproarbete för en tidning o då blir det logiskt.

Jag kan vrida min skärm 90°.

Ta frågan om bildformat i en egen tråd eller via mejl, och håll den här tråden till stativ.

/Mod

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar