Annons

Behöver hjälp med Canon 1D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Och som sagt, medan jag fotar så kan jag kolla på alla bilder som jag tagit. Allt blir osynligt när jag stänger av kameran och sätter på den igen, då finns det inga bilder att se på.

Vad händer om du.
1. Formaterar kortet i kameran.
2. Tar några bilder.
3. Stänger av kameran.
4. Sätter på kameran igen.
5. Tar en/flera bilder igen.
6. Försöker att se på bilderna du tagit.
Kommer endast de "sista" bilderna fram, kommer alla bilder fram.
Eller kommer inga som helst bilder fram?

Ja,endast de sisttagna innan avstängning. Sen är det samma sak igen, så jag kommer inte åt bilder via kameran mer än under tiden jag fotar.

Ja,endast de sisttagna innan avstängning. Sen är det samma sak igen, så jag kommer inte åt bilder via kameran mer än under tiden jag fotar.

Bara för att vara på säkra sidan.
Om du gör som jag skrev ovan. Så kan du se bilderna du tog innan avstängning, men inte de du tog efter?

Om det är som jag uppfattar det.
Vad händer om du sätter kortet i kortläsaren i datorn.
Kan du se alla bilder då?

Ja, när jag forta så kan jag bläddra och se alla bilder jag tagit. Sedan när jag är klar så stänger jag av kameran. Efter påslagning finns inga bilder att visa. Tar jag några till så kan ja se dessa men inte alla andra som är tagna innan avstängning. Alltså avstängning av kameran gör att man inte kan se på bilder tagna innan avstängning. På kortet finns alla bilder när jag sätter det i datorn. Jag sparar alla bilder i L RAW.

Tyvärr så har jag slut på idéer om vad det kan vara.
Så mitt förslag är att du ringer till Canon RCC och frågar om vad de tror om saken.
Tel: 031-720 34 80

De är bra att ha med att göra.

Testade i fredags men det var upptaget i 2 timmar i streck :) Testar nu att ladda in 1.3.2 på nytt sen ringer jag de igen imorgon. Tack för er tid och försök till hjälp :) En annan dum fråga bara. Startvridet har 3 lägen, OFF ON och en till, vad är den sista till? Ser ur som en 2 streck i en öppen vinkel

...
Startvridet har 3 lägen, OFF ON och en till, vad är den sista till? Ser ur som en 2 streck i en öppen vinkel

I det "mellersta" läget, "ON" så är vissa funktioner "låsta".
Du kan bl.a. inte ändra inställningar för bländare eller slutartid.
Du kan inte helller bläddra mellan bilderna....
Du kan endast se den allra senaste bilden...

I det tredje läget "strecket" så är inte funktioner låsta.
Så du kan bläddra mellan bilderna hur mycket du vill :)

Börjar nästan tro att det här har med saken att göra!?!

Orsaken till detta är att du som fotograf kan försäkra dig om att du inte oavsiktligt ändrar några inställningar av misstag.
En funktion som jag personligen uppskattar mycket.

Fint, då förstår jag det nu iaf ;) Men det hjälper inte med mitt problem tyvärr :) Ringer RCC så får vi se vad det kan vara.

Exakt vad som är låst när vredet står i första läget går nog att ställa in på den kameran (1D mark III). Det gör det i alla fall på en 1DX. Men på kameror som 40D är det exponeringskompensation (P/Tv/Av) eller bländare (M) som inte går att ställa in. Inget annat. Påverkar inte bildbläddrande, exempelvis.

Exakt vad som är låst när vredet står i första läget går nog att ställa in på den kameran (1D mark III). Det gör det i alla fall på en 1DX. Men på kameror som 40D är det exponeringskompensation (P/Tv/Av) eller bländare (M) som inte går att ställa in. Inget annat. Påverkar inte bildbläddrande, exempelvis.

På 1D mkIV går det inte att ställa in alls lika mycket, inte heller 1D mkII.
Utgår därför att detsamma gäller 1D mkIII (som jag aldrig ägt själv).

På1D mkIV går det tyvärr bara att ställa in av/på för "multilås".
Dvs när det är aktiverat fungerar de aktuella reglagen inte alls.

Jaså minsann. Jaha, på 1DX är det i alla fall så att man kan välja tre saker separat från varandra.
  • Övre ratten
  • Joysticken
  • Bakre ratten
Ställer man då ratten i läge LOCK låses den eller de saker man markerat. Bra funktion, tycker jag.

Jaså minsann. Jaha, på 1DX är det i alla fall så att man kan välja tre saker separat från varandra.
...

Visst är det så på 1Dx, det vet jag av egen erfarenhet ;)
Måste säga att jag verkligen saknar det på 1D mkIV.

I övrigt är jag nyfiken hur det går får TS och hans 1D mkIII?

Hoppas det löser sig på ett bra sätt.

Har jag förstått det rätt att bilderna finns på minneskortet hela tiden men du ser bara de du tagit efter att strömbrytaren slogs till?

Kan det vara så att du skapar en ny mapp på minneskortet varje gång du startar kameran?
Är det så kan du inte se bilder du lagrat i någon annan mapp utan att aktivt byta till rätt mapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar