Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med Canon 1D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

fotodavve

Medlem
Har du haft den eller har den? Köpte en begagnad kamera och undrar varför alla bilder jag fotat försvinner när jag stänger av kameran. Så fort jag sätter på den och vill kolla på tagna bilder så finns det inga bilder på SD kortet.

Tacksam för svar

Två alternativ 1) ditt sd kort är sönder. Pröva ett annat eller pröva att fota till CF kortet om du har ett. 2) Kameran är sönder.

SD kortet tog jag från min gamla kamera så det funkar då det funkade där. När jag fortar och har kameran på så kan jag bläddra bland tagna foton ju så det sparas. Men när jag stänger av den och sätter på igen så finns det inga bilder att bläddra mellan. Skumt. Kan jag felsöka på nåt sätt?

Har du formaterat minneskortet i kameran som krånglar?
Är det formaterat i en annan kamera så är det inte säkert att det funkar som det ska, enkelt att testa i alla fall.

När du formaterade den i datorn, vilket filsystem formaterade du den till då?

Kan inte komma på att jag gjort något liknande men har för mig att datorn gärna vill formatera i NTFS och kameran vil ha FAT/FAT32 filsystem.

Frågan är om kameran kan läsa NTFS överhuvudtaget, för att kunna formatera tillbaka till FAT.

Som sagt aldrig provat det.

Inget funkade. Köpte ett nytt CF kort för att testa om det var fel på mitt SD kort. Samma där dock. När jag tar ut korten och kollar på datorn så finns alla bilder där. När jag kopplar kameran till datorn och bläddrar i kameran så hittar jag båda korten men inga bilder på dessa. Samma sak när jag bläddrar direkt i kameran för att se tagna bilder, finns inget där :/ Hur är det möjligt? Vad kan vara fel? Hoppas någon här kan hitta lösningen för den måste ju finnas då bilderna sparas.

Det konstiga är att jag kan se och bläddra bland bilderna när jag fotar. Så länge jag inte stänger av kamera så kan jag se alla jag tagit. Men om jag sätter den på OFF och startar upp igen så finns det inget att se trots att bilderna ligger på kortet. :/

Nåt är det ju, men allt går att laga egentligen. Ingen som har en idé på vad felet kan bero på och hur man löser det?

Nåt är det ju, men allt går att laga egentligen. Ingen som har en idé på vad felet kan bero på och hur man löser det?

Du har inte provat med ett annat SD-kort?

Du har inte provat med CF-kort?

Utan dessa enkla test tycker jag det är alldeles för tidigt att dra slutsatsen att det är något fel på kameran och ännu mera omöjligt att spekulera i vad det är som är fel.

Om du inte kan göra fler testet kan du ju alltid prova att googla problemet, är det ett vanligt problem på din kamera så kanske du hittar något på nätet.

Vad händer om du sätter ett av korten i en kortläsare kopplad till datorn?
Kan du se bilderna då?

Lurigt det här.
Men jag misstänker att problemet kan komma sig av något i kommunikationen mellan dator och kamera när du kopplar ihop dessa.

Så mitt förslag. För att kunna felsöka vidare.
Viktigt att du gör precis som jag skriver.

1. Formatera kortet i kameran.
2. Ta några bilder.
3. Koppla in en kortläsare i datorn och sätt in kortet i kortläsaren.
4. Kolla om du kan se bilderna i datorn via kortläsaren.
5. "Mata ut" kortet från kortläsaren på ett korrekt sätt, och testa att sätta kortet i kameran igen.
6. Kolla om du kan se bilderna i kameran.

ja, tar jag ut korte och sätter i datorn så kan jag se alla bilder på dessa. Kopplar jag kameran till dator med korten i så hittas korten men inga bilder på dessa. I kameran finns inga bilder på korten. Skumt men det måste finnas en lösning ju :)

Och som sagt, medan jag fotar så kan jag kolla på alla bilder som jag tagit. Allt blir osynligt när jag stänger av kameran och sätter på den igen, då finns det inga bilder att se på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar