Annons

behöver hjälp med batchning

Produkter
(logga in för att koppla)

danlindberg

Aktiv medlem
Har en folder med .jpg'ar och .psd'ar blandat. Vidare är det blandat med cmykade bilder och rgb bilder. Utöver detta är det olika profiler också...

M o a en salig blandning.

Jag vill batcha samtliga till sRGB utan att ändra på filformatet eller storleken. Där finns över 500 bilder så att öppna var och en känns lite jobbigt...

Kan jag göra detta i PS eller Bridge? (har senaste versioner)

Låter som en svår uppgift.
Men du kan ju prova att spela in ett macro i photoshop där du byter profil på en fil och sen se om det går att köra den även på psd filerna.

Om du skulle råka ha någon linuxdistro installerad:
mogrify -colorspace sRGB *.*

Edit: fungerar möjligen inte på .psd, det är antagligen ett alltför hemligt format.

fast det borde väl gå att få till med hjälp av ett lämpligt funktionsmakro och batchfunktionen i Photoshop.
...för med folder menar du väl en mapp på din dator, eller hur? Eller handlar detta om förlagan till en tryckt folder, i PDF eller monterad i Indesign eller dylikt?

Visst menar jag en vanlig mapp! tappade bara ordet när jag skrev...

Är det enkelt att göra funktionsmakro? Har jag aldrig gjort.

Rätt så enkelt! Plocka upp en bild i PS och ta fram "Actions" (jag har engelsk version). Klicka på "Create new action" (ikonen bredvid papperskorgen). Eventuellt skapar du ett nytt "set" först (mappikonen).
Klicka "Record" och du ser att inspelningen är igång, den röda knappen är på. Nu registreras alla dina åtgärder i PS. Gör om till RGB, konvertera till profil eller vad du nu vill göra. "Spara och stäng" kan du också spela in om du vill. Klicka på "Stop" när du är klar.
Sedan kan du öppna en bild och trycka på Play-knappen, så utför PS de åtgärder som du har spelat in.

Fast du vill i stället köra batch med ditt makro på innehållet i en hel mapp, vilket går alldeles utmärkt.
(File --> Automate --> Batch...)

Inte så pedagogiskt beskrivet i all hast, men hoppas att du får till det... Lycka till!

P.S. Du vill kanske prova på en kopia av din mapp först, så att du inte förstör några originalbilder...

Det räcker nog att ha Convert to profile och välja sRGB i den action som ska användas. PS bör byta till RGB ändå.

Eftersom filformatet ska vara samma som tidigare kan man nog lika gärna använda sparafunktionen direkt i batchdialogrutan.

Japp! Detta funkade utmärkt. Har haft en test mapp och efter några försök så ser det ut som det fungerar precis som jag vill...

Tusen tack, detta sparade mig flera timmars jobb. Och givetvis tack för kuunskapen som mycket väl kan komma till hands med andra typer av batchningar.

Jag måste tacka en gång till!!! Hahaha, det var ju überhäftigt. Jag körde igång makrot på mappen med 533 blandade bilder och sedan gick jag satte igång en kanna kaffe. Nu när jag är tillbaka med en rykande färsk kopp och sätter mig framför datorn så ligger hela mappen perfekt.

Detta är när internet är som allra bäst!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto