Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp att hitta en bra makrolins

Produkter
(logga in för att koppla)

zwyck

Ny medlem
Hej! Jag har en Canon 450D och skulle gärna vilja ha en macrolins. Jag kan alldeles för lite själv om linser och skulle gärna vilja ha förslag på några bra och prisvärda sådana. Helst ska de vara billiga också.Om någon av er kan föreslå något så önskar jag också en förklaring varför just den linsen är så bra.

Jag kör också det setet till mitt 50 1,8. Det är bra att ha ljusstyrkan när man skall spontanfota detaljer. Jag har inget att klaga på när det gäller kvalitén. Självklart är +10 lite luddig men tror inte ett dyrare alternativ skulle vara bättre.

Bifogad bild är tagen med 50 1,8 och +10 lins ur setet ovan.
F16 1/100 ISO200

Bilagor

• öga.jpg
    öga.jpg
    14.7 KB · Visningar: 417
Jag har också de linserna från Kaffebrus. Vad är det för skillnad att använda dem tillsammans med det vanliga 18-55 mm och det ni använder, 50 1,8. Är det ett macro? Kan alltså ingenting om olika linser.

Jag har också de linserna från Kaffebrus. Vad är det för skillnad att använda dem tillsammans med det vanliga 18-55 mm och det ni använder, 50 1,8. Är det ett macro? Kan alltså ingenting om olika linser.

Om du redan har de linserna, varför behöver du då hjälp med att hitta sådana?

Tror trådskaparen söker ett makroobjektiv och inte en makrolins med andra ord.

Med ett makroobjektiv slipper du skruva av och på linsen som du gör nu. Ett makroobjektiv ger bättre kvalité (skärpa) jämfört med linser som skruvas på.

Ett EF 50 1,8 som det pratas om är inte ett makroobjektiv, tvärtom har det rätt dålig närgräns. (Och alltså dålig förstoring utan ovanstående linser).

Vad som är ett bra makroobjektiv vet jag inte, där får någon annan fylla i. =)

Sen om man skall föreslå objektiv är det bra om du specar vad "billigt" är för dig. Skulle tro att makroobjektiv ligger mellan 3 och 5 tusen beroende på brännvidd och ljusstyrka.

Det finns en uppsjö av makroobjektiv. Vilken prisklass hade du tänkt dig, och vad ska du fotografera?

Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 är billigt och bra. Går dock enbart till 1:2 men på APS-C hus räcker det ofta om det inte räckåer så kan man ju sätta en mellanring, TC eller försäts lins på det för att nå önskad förstoring.

Kan du tänka dig en eller två tusanlappar till så är utbudet av 60-100mm mycket bra macroobjektiv stort. Sigma 70mm är en klar favorit för mig, Tamron 90mm är också mycket mycket bra i samma prisklass.

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro ligger också i samma klass, men har nackdelen att den inte fungerar på ff-hus, men förutom det så är det ett strålande objektiv det också.

Det mest prisvärda till Canon måste vara Canons egna 100/2,8. En tusenlapp dyrare än motsvarande Sigma/Tamron, men en ocean bättre byggkvalitet. Dessutom innerfokuserad.

/K

Det mest prisvärda till Canon måste vara Canons egna 100/2,8. En tusenlapp dyrare än motsvarande Sigma/Tamron, men en ocean bättre byggkvalitet. Dessutom innerfokuserad.

/K

Jo, men den är inte speciellt skarp och har mycket ojämn kvallité - det är när det gäller optisk kvaliité ett av de sämre macroobjektiven. Detta finns dokumenterat i flertal tester och jag personligen anser det vara ett av canons större misslyckanden. Det är inte utan orsak som de har presenterat ett nytt 100mmm f/2.8...

Kan rekommendera EF-S 60mm f/2.8 Macro USM.
Funkar också fint till porträtt och har fokusring med FTM. Helt ok kvalitetskänsla dessutom.

1. Man kan börja med att söka i forumen. Det finns en uppsjö med ämnen om just detta.
2. Är man betalmedlem finns dessutom en väldigt bra artikel om makrofotografering om går igenom linser, mellanringar och objektiv.

Men för att inte tråka ut er med bannor så kommer ändå mina små åsikter i ämnet här nedan.
1. Som jag ser det finns sågott som inga dåliga makroobjektiv. Visst letar man och hittar t ex SIMA 100 makro för några hundringar så ska man vara medveten om att det är skräp om det är skärpa man letar efter.

2. Ett som är valigt och mycket omtyckt är Tamron 90/2,8. Erkänt skarpt och prisvärt. Har förvisso några nackdelar t ex saknar inner fokusering som gör att den ändrar längd när man fokuserar och att AF motorn är lngsam. Det senare spelar inte så jätte stor roll vid makrofotografering då man oftast ändå tvingas att fokusera manuellt.

3. Skillnaderna mellan Canon, Sigma och Tamron är ganslka små menom man vill pixel peepa dvs granska varje pixel etc så finns mindre skillnader.

4. I mitt tycke så är längre brännvidd att föredra vid makro fotografering och då inte för det längre arbetsavståndet (avståndet mellan objektivet och motivet) utan för att man med den snävare bildvinkeln lättare får till en lugnare bakgrund. Men brännvidd kostar så är man ute efter billigt så kanske man inte kan få ett 180mm makro.

Kontentan är väl att Tamron 90mm skulle vara min rekommendation eller kanske ett Soligor 100mm (tror jag det är på). Båda borde gå att få begagnat för en rimlig kostnad.

Tror trådskaparen söker ett makroobjektiv och inte en makrolins med andra ord.

Med ett makroobjektiv slipper du skruva av och på linsen som du gör nu. Ett makroobjektiv ger bättre kvalité (skärpa) jämfört med linser som skruvas på.

Ett EF 50 1,8 som det pratas om är inte ett makroobjektiv, tvärtom har det rätt dålig närgräns. (Och alltså dålig förstoring utan ovanstående linser).

Vad som är ett bra makroobjektiv vet jag inte, där får någon annan fylla i. =)

Precis så lite vet jag. Inte ens skillnaden på lins och objektiv.

Har tagit till mig vad ni alla skrivit och tackar för detta. Vet nu lite mer vad jag är ute efter och ska se på vad ni föreslagit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar