Annons

Behöver hjälp ang kamera inköp.

Produkter
(logga in för att koppla)

CapeZero

Medlem
Hej alla fotogalningar!

Jag sitter nu i tankar på att byta kamera.
Har idag en Konica Minolta A200 ... och vill upp till något av systemkamera.
Har då några små krav...
* Snuskigt snabb autofokus
* Hög MegaPix
* Inte allt för dyr
* Bra att "bygga" vidare på med mer tillbehör

Vad rekomenderar ni? och ge mig gärna en liten egen lista varför just den med några +/- som jag kan jämföra.

Tackar på förhand.

MVH: Håkan Z

(hittade inget annat ställe som detta passade på)

jag provade skolans samsung gx1s i helgen. AF på den var en källa till stor irritation! slö som bara den! dock var det ju dåligt med ljus då det var på konsert den användes, samt att jag är van vid blixtsnabb AF från min Ricoh R2.

kolla in www.dpreview.com och kika på deras recensioner av kameror. dom har en sida med olika tider för uppstart, fokuseringshastighet, seriebildstagning m.m.

varför vill du många MP? dagens instegs D-SLR har från 6 och uppåt, behöver du mer än 6?

jag har inte så stor erfarenhet av flera olika kameror, så jag kan nog inte svara mer med hänsyn på din kravlista. men du är inte direkt ensam om att vara allmänt förvirrad i systemkameraträsket. sök och kika lite i andra forum än detta så hittar du nog en del andra funderingar över köpet.

ajg vill inte vara otrevlig Håkan.. men frågorna Vilken kamera ska jag köpa?, vilken av dessa är bäst?, canon eller nikon?, vilekt system ksa jag byta till?, hjälp mig välja!, osv osv dessa frågor är dom absolut vanligaste frågorna här i forumet.

sök i forumet och du komemr hitta tusentals trådar!
Du kan också leta i http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76 där du helt enkelt kan läsa vad olika ägare tycker om sina kameror.

För att hjälpa dig på traven så listar jag nu kamera tillverkarnas namn som du kan söka på.

Canon
Nikon
Pentax
Olympus
(Konica Minolta)

dessa är väl dom vanligaste... kanske glömde någon..

Ska du ha snuskigt snabb AF, med systemkameramått mätt så kommer du inte undan med "Inte allt för dyr" (lite beroende på vad du menar med det).
Alla instegskamerorna lär dock vara ett rätt rejält lyft från din A200.

Läser man din kravlista så ser det dock ut som att Nikon D200 skulle kunna vara ett bra alternativ.

CapeZero skrev:
* Snuskigt snabb autofokus
* Hög MegaPix
* Inte allt för dyr
* Bra att "bygga" vidare på med mer tillbehör
Inte alltför dyr, klart bra att bygga vidare på, i topp vad det gäller pixelmängd än om skillnaderna är små, snabb AF, dock kanske inte snuskigt snabb...

Canon EOS 350D.

Efter dina prioriteringar, om du vill hålla ned priset, så verkar den passa bäst.

Finns dock annat som andra är bättre på...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar