Annons

Behöver bättre kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
Det är väldigt stora skillnader i autofokusfunktion mellan olika hus både vad gäller snabbhet och säkerhet i dåligt ljus. Objektiven sköter ju bara det huset säger åt dem att göra.

Vet du, eller någon annan, vad den stora skillnaden beror på?

De olika kameramodellerna är riktade till olika kundgrupper. Vissa hus är påkostade än andra.

Men sedan så finns det ju användare som inte ser skillnad i fokushastighet mellan sin D30 och min 1D....

MVH Niclas,

Är det verkligen ingen som vet vad den stora skillnaden beror på? Att hus kan vara olika påkostade vet jag men VAD är det i detta som påverkar fokushastigheten? jag börjar faktiskt bli riktigt nyfiken nu...

danteman skrev:
Är det verkligen ingen som vet vad den stora skillnaden beror på? Att hus kan vara olika påkostade vet jag men VAD är det i detta som påverkar fokushastigheten? jag börjar faktiskt bli riktigt nyfiken nu...

Det är nog både hård- såväl som mjukvarumässigt. Jämför du 350D med 1D MkII så har ju den senare ett mer avancerat autofokussystem med bl a fler af-punkter och förutseende autofokus. De rent tekniska detaljerna känner jag inte till närmare men skillnaderna upplever man påtagligt om man testat de två.

Att ett objektiv får olika autofokushastigheter beror på hur snabb kameran är på att behandla uppgifterna den får från objektivet. I det här fallet så har väl D30 en mycket långsammare signalprocessor och lägre busshastighet än vad 1D har.

Lite som att sätta Schumacher i en Fiat och jämföra när han kör Ferrari! ;o)

danteman skrev:

AF fungerar i princip så att vissa sensorer i kamerahuset gör en mätning varefter det görs beräkningar i kamerans processor där även data från objektivets typ och dess aktuella fokusposition används. Nästa steg är att kameran skickar info till objektivet om hur det skall röra sig. Sevor funkar på liknande sätt fast fler mätningar är involverade.

Detta gör att flera aspekter av själva kamerahusets design avgör AF:ens hastighet och kvalitet. Dels spelar själva AF senorerna in och sedan är det olika datoralgoritmer och olika processorer. T ex har 1-serien två processorer så AF-beräkningar behöver inte konkurrera om processortid med bildberarbetningsberarbetningar.

Det är dylika aspekter och mycket annat som gör att kamerahuset i mycket hög grad avgör kvaliteten hos AF-systemet.

Att ett objektiv får olika autofokushastigheter beror på hur snabb kameran är på att behandla uppgifterna den får från objektivet. I det här fallet så har väl D30 en mycket långsammare signalprocessor och lägre busshastighet än vad 1D har.

Lite som att sätta Schumacher i en Fiat och jämföra när han kör Ferrari! ;o)

Ok. Jag trodde att datorkraften inte var något större problem idag och att beräkningstiden var ganska försumbar i jämförelse med den tid det tar att flytta linser. Sen kan jag tänka mig att om det finns flera AF-punkter kan man använda mer avancerade predikterande algoritmer och på så sätt få en mer stabil AF.

Som arbetarpojk har jag knappt varit i närheten av en 1D och vet inte hur snabb AF den har. Jag tycker dock att den är rätt snabb på min 350. Den räcker iaf till för mig och det jag använder den till...

Jag har bytt upp mig från 20D till 1Dmk2n och de spelar inte i samma divition! Det är sån stor skillnad på AF, mycket större en jag ens skulle kunna gissa.

Jag plåtar mycket innebandy och nu har jag gått från 20-30% skarpa bilder till 90%. Mitt 70-200/2.8IS känns som ett helt nytt objekiv när det gäller AF. Nu sitter bara fokusen där. De tankarna man hade förut med slö AF finns inte länge. Nu är det alltid skarpt!!

Enda gånen ett motiv inte är skarpt är när man inte riktar fokuspunkten på det;-)

Äntligen lite riktiga svar! :)
Fast nu blir jag osäker, hade nästan bestämt mig för 30D men ser nu att autofokusen tydligen är betydligt bättre i 1Dmk2. 1Dmk2 är betydligt tyngre och i september kommer nästa version(?)
Funderar funderar...

Det bästa hade vairt om du testade de parallellt bredvid varandra.

Jag menar (utan att ha sett/kännt på 30D) att vi pratar om en helt annan nivå av kamera när vi jämför med 1D,orna.

En helt annan känsla i verktyget. Vikten är det väl få som klagar på förutom de som bär den i näven hela dagarna på jobb, det är det få av oss som gör..

Vikten ger balans, speciellt med fint glas påkopplat!

Visst kostar det mer men som sagt, du får en helt annan kamera.

Varför då inte köpa en beggad 1DmII för sisådär 18000?

Det håller jag långt före 30D, alla kategorier.

Kolla också hur pixelstorleken ser ut mellan de två.. Jag tycker att det verkar som att större pixlar är mer användbara vad gäller interpolering mm.. 30D har fler på en mindre sensor..

Bilderna blir säkerligen fina också ur en 30D, det handlar ju om hur man använder verktygen.. i slutändan;)

Mvh Niclas,

Även utan att ha någon annan erfarenhet av 1DII än lite sporadisk testkörning håller med Niclas. Dock är det värt att påminna om att 1DII har 1.3x cropfaktor medan 20D har 1.6x. 1.3 har sina fördelar, men eftersom originalfrågan gällde fotografering med tele så kan man se förändringen till 1.3 från 1.6 som en nackdel.

Ett 400mm på 1DII uppför sig som ett 325mm skulle göra på en 350D (ja, ja, jag vet att brännvidden egentligen är densamma, men ni förstår vad jag menar, man tappar lite "tele-effekt").

Gissningsvis kanske bildkvaliteten i slutändan ändå blir bättre (t ex pga fler skarpa bilder) men det är inte omöjligt att du snart börjar sukta efter längre objektiv eller ljusstarkare objektiv som funkar bra med converter....och då blir det dyrt igen.

Att missa lite crop kan jag leva med, rent spontant oroar jag mig mer för vikten i så fall mer. Vi går i timmtal med 400mm handhållet på 350D men man kanske skulle skaffa en enbenare som avlastning. Att kunna testa de båda sida vid sida vore ju en dröm men vem har dessa 2 på lager samtidigt? Får väl hoppas man träffar på något proffs på Öland i vår med en 1DmII....
Begagnat är jag allergisk emot så det går bort.

F.G. skrev:

Begagnat är jag allergisk emot så det går bort.

Jag är allergisk emot katter så det går fetbort för mig;)

Skämt och sido, mycket handlar nog om erfarenhet av begghandel. Kamerahus av typerna eos 1.. är jag sällan rädd för att köpa, byggda för att slita.

Som du skriver, det bästa är att känna själv. Men jag kan nog nästan påstå att jag vet vad du väljer när du står där och jämför.. 30D/20D går nog fetbort..;)

Har du ingen butik i närheten där du kan kika?

MVH Niclas,

Scandinavian photo kanske får hem någon som är beställd, inte ens dom har väl dom på lager(?)

Hur är autofocusen på 5D jämfört med 1D mark II, någon som sitter på lite info ?

Många intressanta inlägg här :)
Tänkte bara ge ett exempel från verkligheten. Jag har en EF 85/1.8 USM och ett EX 30/1.4 HSM. 85an fokuserar sinnessjukt snabbt, snabbare än ögat, och 30an fokuserar siraps-segt. Vet inte om det beror på brännvidden? Har läst att 30an inte har så snabb AF, men i det här fallet så är det troligen inte kameran (20D) som avgör. Har lekt lite med 1an och snälla någon ge mig en. 5D har dock större sökare, går inte använda med glasögon för du ser inte hela :)
Om du vill prova kameror kan du gå till fotovideo på möllergata i Oslo, dom har typ allt inne... Tror jag spenderade lite över 1.5 timma där med att testa så gott som alla kameror och alla objektiv, ganska trevligt :D
Fotade vår hund in action för någon dag sedan, vill inte påstå att AF Servo fungerar tillfredställande på rörligt motiv, för få AF-punkter. Kanske 50% skarpa bilder. Vet inte om det beror på att hunden är så gott som svart, svårt att få AF-lock på killen. Lite funderingar...

Fågelfotogrferingserfarenheterna jag har är att brännvidden på objektiven alltid är för kort och att autofokuspunkten i mitten är bäst, alternativt använda manuellt fokus. Stativ io någon form, t ex en enbenare får bilderna att darra mindre, även om objektivet är utrustat med IS. Vid fågel i flykt behöver IS slås av eller sättas i läge 2 vid panorering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar