Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

begränsad sekvenstagning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orpheus

Medlem
Hej!
har åkt ifrån manualen till kameran(450D)och undrar vad det är förutom minneskortets hastighet som begränsar antalet bilder.
Det brukar stå 9(obegränsat) i sökaren men i de flesta lägen står det bara 2 och jag har den stående i sekvensläge.
Snälla hjääääälp!!!

Patrik
 
Det som står i sökaren är hur många bilder det finns plats för i minnesbufferten. Det är alltså inget mått på hur snabbt kameran tar bilder. Har fått för mig att 450D tar 3.5 bps men det är säkert fel, jag håller mig till Nikon ;)
Det som gör att det står olika nummer i sökarne har med två (tre?) saker at göra;
om du fotar i RAW eller jpeg format, Raw är okomprimerat och tar mer utrymme.
Hur många bilder som ligger i bufferten, alltså som ännu inte har skrivits över till minneskortet.
Tror dessutom att ju högre iso man kör med, ju större bilr bildfilerna, och då får det ju rum färre bilder i bufferten

Hoppas du blev lite klokare nu :)

MVH
 
Filtyp, ju större filer (RAW t.ex) ju färre får plats i kamerans minnesbuffert och ju längre tid tar det att skriva dem till kortet.
 
Det köper jag rakt av att det är så men jag har kört med max upplösning ej RAW förut och det har funkat utan problem.
Känns som om jag glömmt nått elementärt:(
 
Är du säker att du inte ändrat kvalitet eller storlek på bilderna då? Jag har svårt att något annat som nämnts här skulle ha så stor påverkan så att du går från 9+ till 2.

(Om du nu inte har nästan fullt på kortet, 2 bilder kvar, så klart men det borde ju inte påverka här)
 
Ni har liiite fel.
Det som står i kameran är inte vad som ryms i bufferten, det är...hur ska jag förklara det här...de 9 sista bilderna-som-ryms-räknaren =)

Man kan ta 27 JPG på högsta kvalitet innan bufferten är full, men det står 9 tills det är färre än 9 som ryms i bufferten. När det bara ryms 8 bilder till kommer det ändras till 8, osv.

Fotar du JPG+RAW står det 8 som max.

Blixten påverkar inte räkneverket.

Enligt instruktionsboken kan det variera lite beroende på motiv, ISO och val av bildstil. Har även för mig ha läst, minns inte var, att kyla, brusreducering och dåligt batteri kan påverka lite grand.

Har du fortfarande samma minneskort måste det vara något som är trasigt.


EDIT:
Såg nu att det var en 450D. Mitt inlägg syftar på 400D.
 
tack för alla svar!!!
Har provat att:formatera om kortet,iso auto,lägst bildkvalitéoch one shot focus..inget funkar,kan bara ta 2 bilder
Snabb bildserie kan enbart tas i sportläge och då står det 9 i sökaren.

Bläää vad trist det kan bli.
 
Nu har jag aldrig hållit i en 450D men väl ägt 20D, 5D och 1DMKIIN och antar det inte skiljer altt för mycket.I så fall har du 2 funktioner för att ta bilder med varierande exponering eller vitbalans.
Detta går att ställa in om du vill ha en över exponering och en underexponering eller 2 bilder med olika vitbalans.
I så fall brukar kameran visa hur många bilder den tar i serie för att uppfylla inställningen.
Hoppas du fattar min förklaring.
 
Ordet gaffling betyder...

Alternativexponeringar är ett alternativt ord till gaffling... :)
Bracketing kallas det i engelska manualer.

Innebörden är att man bränner av en skur av bilder (man kan vanligen välja på 3, 5 eller 7) med varierande exponeringar, t.ex. med 0 -1 +1 -2 +2 EV. I vissa kameror kan man välja sekvensen -2 -1 0 +1 +2 EV istället (vilket jag definitivt föredrar för egen del - medger noggrannare avläsning, speciellt ifall man har valt mindre intervall än ett helt EV). Den senare sekvensen går dock inte att ställa in på Canon 400D/450D, och det finns inte heller någon möjlighet att bränna av fler än 3 exponeringar, ifall jag minns rätt.


Uttrycket "gaffling" är ursprungligen en artilleriterm. När de skulle skjuta på t.ex. ett fartyg så var problemet sällan att få det rätt i sidled, men däremot i djupled. Lite avvikande temperatur eller vind någonstans längs projektilbanan, och hela salvan hamnade antingen framför eller bakom skeppet. Då gjorde man istället så att man skjöt iväg en serie med någon liten skillnad i kanonrörets elevation för varje skott. Projektilerna slog då ner med en viss skillnad i avstånd, och sannolikheten för en träff ökade markant. "Gaffla" kommer från en analogi - som om man drev ner en stor gaffel tvärs över båten - då borde alltid något gaffelben kunna spetsa densamma.

Det blir ju motsvarande effekt ifall man använder denna funktion i sin kamera - någon av de olika exponeringarna borde träffa rätt, ifall man inte ligger alltför mycket fel vid första skuren. I så fall får man förstås göra på samma sätt som artilleristerna också gjorde i detta fall - justera grundinställningen lite och sedan ösa iväg en ny salva. Därefter bör man kunna köra med samma elevation tills man har sänkt skeppet.
 
Senast ändrad:
Alternativexponeringar är ett alternativt ord till gaffling... :)
Bracketing kallas det i engelska manualer.

Innebörden är att man bränner av en skur av bilder (man kan vanligen välja på 3, 5 eller 7) med varierande exponeringar, t.ex. med 0 -1 +1 -2 +2 EV. I vissa kameror kan man välja sekvensen -2 -1 0 +1 +2 EV istället (vilket jag definitivt föredrar för egen del - medger noggrannare avläsning, speciellt ifall man har valt mindre intervall än ett helt EV). Den senare sekvensen går dock inte att ställa in på Canon 400D/450D, och det finns inte heller någon möjlighet att bränna av fler än 3 exponeringar, ifall jag minns rätt.


Uttrycket "gaffling" är ursprungligen en artilleriterm. När de skulle skjuta på t.ex. ett fartyg så var problemet sällan att få det rätt i sidled, men däremot i djupled. Lite avvikande temperatur eller vind någonstans längs projektilbanan, och hela salvan hamnade antingen framför eller bakom skeppet. Då gjorde man istället så att man skjöt iväg en serie med någon liten skillnad i kanonrörets elevation för varje skott. Projektilerna slog då ner med en viss skillnad i avstånd, och sannolikheten för en träff ökade markant. "Gaffla" kommer från en analogi - som om man drev ner en stor gaffel tvärs över båten - då borde alltid något gaffelben kunna spetsa densamma.

Det blir ju motsvarande effekt ifall man använder denna funktion i sin kamera - någon av de olika exponeringarna borde träffa rätt, ifall man inte ligger alltför mycket fel vid första skuren. I så fall får man förstås göra på samma sätt som artilleristerna också gjorde i detta fall - justera grundinställningen lite och sedan ösa iväg en ny salva. Därefter bör man kunna köra med samma elevation tills man har sänkt skeppet.

Se där!
Nu vet man det då =)
 
Tror du har satt på brushantering för hög ISO.
Vet en som hade samma problem som dig, och han hade råkat sätta på det.
Testa att stänga av det.
 
Nu,kära forumvänner är problemet löst.
Gaffling heter orsaken.
Men vad problemet var är jag inte riktigt säker på.
När jag fick tipset attkolla denna funktion gick jag in på AEB o kollade inställningen och ställde om den.¨Det verkade precis som om funktionen låst sig på nått konstigt sätt för AEB var ej invald men efter jag hade pillat på inställningen så hade jag obegränsat antal bilder i serietagningen.
Jag försökte att hitta orsaken men jag kan inte få fram felet igen.
Nått hade troligtvis hängt sig.
Tusen tack för ert engagemang!!

Patriik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.