Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsad livslängd på slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

Pidda

Aktiv medlem
Jag läste i ett forum att slutaren på DSLR-kameror har en begränsad livslängd på 10.000-20.000 "slag".

Är det något som ni hört talas om?

10.000 slag låter väldigt lite tycker jag. Säg att man tar 30 bilder om dagen, då skulle slutaren ge upp efter ca 330 dagar. Det låter mycket märkligt?!

Här är länk till inlägget:
http://astronet.alderaan.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=110

Det är nog lite i underkant. Många bättre kameror klarar uppemot 100000 och instagsmodellerna, som Canons billigare, klarar någonting åt 50000-gångers-hållet.

japp, så e det

men talet är nog högre idag, canons första, typ D30, D60 dok mellan 30-60 000, deras proffshus påstås leva 150 000 bilder.

Den som köpte min D60 bytte slutare vid ca 60 000 bilder om jag minns rätt.

Roine

Pidda skrev:
Är det något som ni hört talas om?
Ett ständigt återkommande rykte från folk som mest är ute efter att leta fel och/eller skrämma andra. Det finns ingen som helst begränsning inbyggd. På de mer hysteriska forumen (t.ex DPReviews 400D/350D/300D-forum) händer det då och då att någon blivit så orolig att han inte törs använda kameran eftersom räknaren säger att han tagit 9900 bilder och han är rädd att nå 10000 då slutaren tar slut. Med en sådan publik är det givet att folk sprider rykten bara för att det är roligt att se andra våndas.

Om man bortser från att det inte handlar om en garanti så är det i praktiken ungefär som med bilar och mil. Köper du en ny bil så har du garanti på olika saker ett visst antal år eller mil. Även om nybilsgarantin går ut efter 6000 mil eller två år så är det rätt sannolikt att bilen kommer att fortsätta att rulla både efter två år och efter 6000 mil. Det är också fullt möjligt att den går sönder efter 3000 mil.

Siffrorna kommer av man helt enkelt inte byggt in utrustning i kamerorna som är garanterad att hålla för alltid. Priset skulle bli för högt om man såg till att bara stoppa in en slutare som helt garanterat höll 200000 klick.
Istället kvalitetssäkrar man och berättar i svävande ordalag vad man kan förvänta sig. Köper man ett dyrare hus så har man haft lite hårdare krav och därför är det också rimligt att förvänta sig att saker som slutare ska klarar sig längre.

Om du söker lite här på forumet har jag för mig att Jesper eller Magnus redde ut hur det förhåller sig i Canons fall för ett halvår sedan.

Således: Fota, går slutaren sönder så går den sönder och då får du väl byta. Om den inte går sönder är det inget problem.

hej
det e ingen programmerad beg, utan mekaniskt slitage i en dslr o analoga med riktig slutare.

ofta yttrar det sig så att blixten spökar först eller man får en kraftig rand i kilden, ofta missfärgad.

Men som sagt, det e bara fota på, det kostar i storleksordningen 3-4 tusen att få den bytt.

Livslängden verkar vara rätt individberoende, men helt klart en faktor att ta hänsyn till vid köp av beg dslr o slr.

Roine

Somliga kameror går länge ...

Jag bjöd förra sommaren på ett par slitna och därmed billiga begagnade Nikon D2Hs på Ebay. Där visade räknarna för slutarna att den ena hunnit med 280000 och den andra 260000 slutarcykler. Bägge fungerade tydligen utmärkt. Kameror tål ofta mer än många tror :)

som jag o fredrik säger, de går sönder, frågan är bara när och då kostar det.

När styrs av individen och konstroktionen samt hur ren du lyckas hålla kameran innuti.

Roine, som hoppas hans canon 1d mk2 går minst en kvarts miljon bilder (250 000)
men som slitit ut två slutare redan som måste bytas, den första vid ca 32 000 påD30 (ej 30D) o den andra på D60

Roine

Oj, ja mer än 10,000 får man verkligen hoppas det håller. Har precis köpt en K10D och har hunnit knäppa ca 700 bilder. Skulle ju vara trisst om den inte fixade mer.
Hur mycket kostar det att byta slutare?

Hur paranoid får man vara?

Folk köper nya bilar för 300kkr som behöver lagas för tusentals kronor årligen pga. värdelösa vägar etc. Ändå kör de flesta som om de stulit bilen och betalar glatt alla onödiga merkostander. Men att byta slutare för 3kkr, det är dyrt och objektiven ska helst hålla i hundra år.

Bilagor

• whoco5.gif
    whoco5.gif
    2.1 KB · Visningar: 545
marooned skrev:
Hur paranoid får man vara?

Folk köper nya bilar för 300kkr som behöver lagas för tusentals kronor årligen pga. värdelösa vägar etc. Ändå kör de flesta som om de stulit bilen och betalar glatt alla onödiga merkostander. Men att byta slutare för 3kkr, det är dyrt och objektiven ska helst hålla i hundra år.
Känner mig inte speciellt paranoid... Jag undrade bara vad det kostade att byta.

marooned skrev:
Men att byta slutare för 3kkr, det är dyrt och objektiven ska helst hålla i hundra år.

Ja det är dyrt om den bara håller runt 30.000 exponeringar som den gör på vissa modeller, speciellt om kostnaden utgör 30-50% av kamerans inköpspris.

Sorry, jag tog i lite väl mycket som vanligt. Jag menade bara att slutarbytet kanske inte är en så stor kostnad trotsallt, men det tjatas om det hela tiden.

Vad jag har läst så inverkar inte bara antal tagna bilder, utan även åldern. Troligtvis kommer det in en del skräp i kameran som kan förkorta livslängen på slutaren. Det finns folk som har tagit knappt 10.000 bilder på 3 år, men ändå fått byta slutare, andra har tagit 25,000 på ett år och kameran fungerar fint.

papi skrev:
Ja det är dyrt om den bara håller runt 30.000 exponeringar som den gör på vissa modeller
Inte för att jag vet vilka modeller där den bara håller 30000 exponeringar (snarare är det väl så att den på nästan alla modeller kan gå efter 30000 exponeringar om man har mer eller mindre otur) men vadå dyrt?

3000 spänn på 30000 exponering är 10 öre per ruta, tar man 40 bilder per dag i två år så känns det som en rätt överkomlig kostnad för sin hobby (en kostnad som man dessutom bara har om man någonsin behöver byta slutaren).
Om man bortser från att den som fotar så mycket förmodligen köper ett dyrare hus från början är chansen dessutom rätt stor att han/hon har slitit ut andra saker på kameran (eller helt enkelt vill ha en ny modell) innan slutaren går och då är det knappast i hans intresse att betala ett par tusen till för en kamera som är gjord för ännu mer foto.

Inte många fotar så mycket, att tvinga dem till ett dyrare hus för att man stoppat in onödigt slitstarka saker skulle bara leda till att de köpte konkurrentens alternativ med billigare delar.

hej

man köper nog godis för mer pengar....

men som sagt, det är ändå en faktor om man skall köpa en beg dslr.
Att köpa tex en beg 300D för 3 000 o sen nåstan direkt få slutarbyte för 3500 är surt

Roine

fhe skrev:
Inte för att jag vet vilka modeller där den bara håller 30000 exponeringar (snarare är det väl så att den på nästan alla modeller kan gå efter 30000 exponeringar om man har mer eller mindre otur) men vadå dyrt?

Canons enklare modeller 300D och 350D har jag hört ligger runt 30K, 400D är väl lite för ny för att man skall veta veta. Tror att tex Nikons D70 håller bätter och även Pentax D/DL/DS. K10Ds slutare är byggd för att hålla 100K exponeringar

papi skrev:
Ja det är dyrt om den bara håller runt 30.000 exponeringar som den gör på vissa modeller, speciellt om kostnaden utgör 30-50% av kamerans inköpspris.

Jo, det är dyrt, men nu är det så. Ring en verkstad och fråga varför de inte sätter dit slutare som håller i all evighet? Sen kan du även få statistik på vilka kameror som får problem, alltså ålder och antal bilder.

Kamerorna är billiga iaf, och det ska man vara glad för. Jag har en känsla av att de flesta som klagar idag är folk som sällan har använt en SLR och har ingen bra referens för vad "många" bilder egentligen är.

30,000 bilder är många års fotande om man redan behärskar kameran tekniskt och har ett öga för när bilden bör tas istället för att skjuta på max bps. Oftast vill folk byta kamera efter 3-4år, det lönar sig inte att satsa på extra hållbara komponenter i en budgetmodell.

Sen finns det proffs och proffsiga amatörer som fotar aktivt flera dagar i veckan och kan ta otroligt många bilder, men de är nog mer rädda för att kameran ska strejka vid fel tillfälle, än för själva kostnaden för bytet.

papi skrev:
Canons enklare modeller 300D och 350D har jag hört ligger runt 30K
Som sagts tidigare, det finns ingen nedräkning. Håller de så håller de.

Räkna själv, ponera att slutaren ger sig efter 20000 klick på en genomsnittlig 350D. Det innebär att du kan ta 25 bilder om dagen i två år. Därefter måste du "slösa" bort 3000 spänn på ytterligare 20-30000 bilder.
Den övervägande majoriteten av kunderna kommer aldrig att komma i närheten av sådana mängder bilder ens om de har kvar kameran i 5 år (speciellt inte när det gäller instegsmodellerna som vanligtvis inte är riktade mot proffsmarknaden).
Att höja priset med 2-3000 spänn för att tillfredsställa de stackare som lyckas med att köra slut slutaren innan kameran i övrigt går i pension skulle inte göra någon glad. Förmodligen inte ens de som tvingas betala för sitt slutarbyte 2-3 år i förväg.

Är man så fotointresserad att man knäpper 30000 bilder på några få år så har man förmodligen också köpt objektiv och tillbehör för minst 10-15000 under samma period. Att gnälla på att en slutare ger sig känns rätt patetiskt. Jämfört med filmvärden skulle kostnaden per bild motsvara en höjning av filmpriset med 2-3 kronor för en 25-bilders rulle. Hur många skulle gnälla på det?

Det är ju knappast en fråga om att de stoppar in usla delar i kamerorna, 30000 bilder är en enorm mängd bilder (4,5 km om man beställer papperskopior).

Om du bara "har hört" och "tror" kan det ju knappast vara ett speciellt stort problem, då hade du ju vetat av egen erfarenhet.

fhe skrev:
Om du bara "har hört" och "tror" kan det ju knappast vara ett speciellt stort problem, då hade du ju vetat av egen erfarenhet.

Nej jag plåtar med Pentax.

En titt i Canonforumen på DP visar dock att slutarbyte är ett vanligt förekommande ämne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar