Annons

Begränsad livslängd på slutare

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
En titt i Canonforumen på DP visar dock att slutarbyte är ett vanligt förekommande ämne.
Då tittar du nog inte speciellt noga. Räknar man bort de som blivit uppskrämda av folk som berättat att "de hört att den kan gå sönder" så kan det handla om mer än någon bråkdel av en promille av de inlägg som passerar över en månads tid.

Om man använder dpreviews sökmotor för att leta efter "replace shutter", "shutter replace" och "replace the shutter" i 400D/350D/300D-forumet på DPReview får man totalt tre träffar under 2007, gissa hur många inlägg som skrivits under samma tid?

Om du ska trolla om andra tillverkares kvalitet så är det nog bättre att hitta något annat, det där är nämligen ett rätt marginellt problem.

Ja, låt säga att man tar 20 bilder om dagen och slutaren skulle hålla 60000 bilder. Det innebär att slutaren håller i 3000 dagar = drygt 8 år.

Det känns inte som ett problem längre :)

DP:sökmotor är känd för sina brister. Sök på "shutter fail" i 400D forumet och du får 183 svar. Det är 350% fler än hos Pentax och då har jag viktat att det är dubbelt så många inlägg hos Canon.

Det är lätt att ta många bilder med digital kamera, själv har jag 35K exponeringar på en 3 år gammal istD och det är långt ifrån nått rekord.

papi skrev:
DP:sökmotor är känd för sina brister.
Oavsett så matchar det min egen uppfattning rätt bra och jag läser nog nästan alla trådar som passerar i 400D/350D/300D samt 30D/20D/10D-forumen. Gör du det trots att du inte använder Canon så kan jag bara beklaga :)

Sök på "shutter fail" i 400D forumet och du får 183 svar.
Du kanske borde läsa instruktionerna till sökmotorn? :)

En sökning på shutter fail ger förvisso 183 träffar varav fyra kommer från 2007. En sökning på "Shutter failure" (med citationstecken) ger emellertid 11 träffar från 2007 varav ett par är i en tråd som handlar om ifall någon som har 79000 exponeringar borde byta sin slutare innan det händer något. Ytterligare ett par handlar om huruvida man ska vara orolig för att slutaren tar slut.

Det är lätt att ta många bilder med digital kamera
Trots att det säkert finns fler än du som tycker det så är det ett förhållandevis obefintligt problem och för de stackare som drabbas innan de uppgraderat sig så är det en rätt överkomlig kostnad i förhållande till antalet bilder de kan ta med den nya slutaren. Om det kan vara någon tröst kan din slutare ge sig när som helst, läskigt va?

Föreslår att du använder din Pentax till att fota med istället för att oroa dig för problem som inte finns.
Jag tänker iaf gå ut och fota med min snart fyra år gamla Canon och hoppas att slutaren inte vet att den inte ska fungera längre.

Släpper bevakningen av den här tråden, den tillför inget.

Givetvis så speglar anatlet trådar om slutarhaveri bara en bråkdel av alla verkliga haverier. Långt ifrån alla skriver på forum och av de som skriver behöver ju inte alla starta upp en ny tråd om slutaren lägger av.

Om den begränsade slutarlivslängden är ett problem eller inte kan bara den enskilda användaren bedömma, varken du eller jag. Faktum kvarstår att vissa modeller har en livslängd runt 30 K och det är långt ifrån ovanligt att komma upp i de siffrorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar