Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begangnat på ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

curtan

Aktiv medlem
Är det någon som köpt begangnat på ebay USA, hur har tullen gjort med moms mm dom måste väl gå på beg,priset som man gav eller?
 
har i o f s bara köpt från Tyskland och England och bara från privatpersoner och har aldrig betalt något. Jag skulle inte tro att du behöver betala något om du köper privat från USA heller...
 
curtan skrev:
Är det någon som köpt begangnat på ebay USA, hur har tullen gjort med moms mm dom måste väl gå på beg,priset som man gav eller?

Den som skickar paketet deklarerar ett värde, det utgör sedan bas för beräkning av tull o moms.

Själva tullklareringen sköts sedan av de olika fraktbolagen (UPS, FedEx osv) och du får betala tull och moms när du får paketet.

Tullavgiften för, filmkameror, objektiv och annan kringutrustning skall ligga runt 7% men min erfarenhet är att det rent praktiskt kan variera en del. Senast jag hade köpt en telekonverter blev den klassad som någon form elektronisk mätutrusning (!) med noll tull. Digitalkameror slipper dessutom tull.

Momsen är som vanligt 25% ...
 
Tack för svaren! jag väntar på ett objektiv som jag gav ca:6000 kr för, köpt av en privatperson, får väl se hur mycket dom lägger på
 
Men be dom skriva Gåva på förpackningen.
Har kompisar som gjort så & dom har sluppit avgifter.
Har även sett annonsörer från USA som erbjuder sig att skriva Gift på försändelsen.
 
Gåva

Gåvor är upp till 500 kr.
Värde över detta åker på tull osv.

köpte ett objektiv 12-24.
Han skrev gåva på men värdet är ju över 500 så jag åkte på massa avgifter, tull vart 800 tror jag.

Så köpet blev inte så bra som jag tänkte från början.

DHL bråkade jag med ett tag, försökte komma undan genom att säga att det var ett "lån", att jag skulle skicka tillbaka, att sändaren hade glömt att skriva det.
Kunde få mitt fall prövat mot en saftig avgift.

kontentan var att jag fick betala oavsett hur jag gjorde.

Att man sen kan skriva gåva och sätta värde typ 400 kr på paketet och chansa. öppnar de paketet och kollar så åker man dit på avgifter, händer det nåt med paketet så är ju värdet inte korrekt och försäkring och sånt kanske gäller då...

Detta var mina erfarenheter, köper ofta grejer på E-bay ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.