Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnatpris på CANON Eos 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå garanti.
Tittade in hos Jessops i UK idag ang. 350D och fick höra att det är ett års garanti på den, men dom erbjöd dessutom en slags 'drulleförsäkring' för £70, gällande 3år.
Dvs. dom påpekade nogsamt att det inte var en 'försäkring' utan en 'reparationspolicy'. Om något går sönder (dvs. både ifall något går sönder av sig självt, eller om jag har sönder det pga ren dumhet/klantighet/olycka) så repareras det. Är kameran förstörd 'beyond repair' får jag en ny. (Det gäller inte vid stöld, därför var det inte en försäkring.)
Är det här ett erbjudande att anta? Vad är hållhaken? Har ni erfarenhet av liknande?
Är 350D'n så lättkrossad? (Jag fnös först automatiskt - tänkte på min Minolta som jag haft i över 30 år utan att ha skrapat den, nästan. Den rullade, när den var alldeles ny, nedför en granitklippa när min far tog i fel ända av väskan när han skulle beundra inköpet. En sådan (o)tur hade kanske inte 350D'n klarat? Minoltan fick bara ett kosmetiskt pyttehack på avståndsringen.)
/Gitte
 
En kille har en 300D som han tagit 6000 kort med, köpt i oktober 2004, är det mycket eller är det ok att köpa den.
 
Det verkar vara något lurt med kameran, killen har satt in en annons på blocket, exakt likadan annons som jag svarade på för några dagar sedan, den annonsen har försvunnit och en ny har komit in idag.
Exakt samma annons men killen använder då ett annat namn.
Mailade honom om kameran, nu är priset 2000 biliigare än innan men han använder ett annat namn nu lite skumt. Datumet han köpt kameran är identiska, även all extra utrustning som finns till.
 
fluffan skrev:
Det verkar vara något lurt med kameran, killen har satt in en annons på blocket, exakt likadan annons som jag svarade på för några dagar sedan, den annonsen har försvunnit och en ny har komit in idag.
Exakt samma annons men killen använder då ett annat namn.
Mailade honom om kameran, nu är priset 2000 biliigare än innan men han använder ett annat namn nu lite skumt. Datumet han köpt kameran är identiska, även all extra utrustning som finns till.

Behöver inte vara nån fara...
Han kanske har insett att det var för dyrt och istället för att behöva sänka priset låtsas han att det är en annan annons.

Om du bor i närheten så ni kan träffas tar du ju ingen risk i alla fall.
Det är rätt skönt att få klämma lite innan man tar upp plånboken :)
 
Jo vi bor i närheten av varandra, konstig bara att han använder olika namn i mailen han skickar till mig.
 
Det är denna kamera han säljer

Canon EOS 300D 6 Megapixels Digital Systemkamera säljes.
Inköpsdatum 25/10 2004. Garanti kvar.
Tillbehör:
Optik 18-55 mm
UV-filter
Motljusskydd
256 MB Compact Flash-kort
Kortläsare för Compact Flash-USB 2.0
Kameraväska
Bildredigeringsprogram Adobe Photoshop Elements


5 750 kr vill han ha för den, han har tagit 6000 bilder, försökt pruta men han vägrar sänka.
 
fluffan skrev:
Det är denna kamera han säljer

Canon EOS 300D 6 Megapixels Digital Systemkamera säljes.

5 750 kr vill han ha för den, han har tagit 6000 bilder, försökt pruta men han vägrar sänka.

Du skall inte betala mer än cirka 5000 med kitobjektiv. Det finns många 300D till salu men du måste bevaka och agera blixtsnabbt när dom prisvärda eller precis sänkta kommer upp.

Jag missade den som Sofia köpte för 4500 med 1 timme men var sedan först på en 300D som var 4 dagar gammal för 5000.
Säljaren berättade att det var 17 st som svarade på annonsen men jag var först tack vare att jag var så snabb. Så ha is i magen men var blixtsnabb när någon av all dom som hoppas på bättre pris sänker till rätt nivå.
 
fluffan skrev:
Det är denna kamera han säljer

Canon EOS 300D 6 Megapixels Digital Systemkamera säljes.
Inköpsdatum 25/10 2004. Garanti kvar.
Tillbehör:
Optik 18-55 mm
UV-filter
Motljusskydd
256 MB Compact Flash-kort
Kortläsare för Compact Flash-USB 2.0
Kameraväska
Bildredigeringsprogram Adobe Photoshop Elements


5 750 kr vill han ha för den, han har tagit 6000 bilder, försökt pruta men han vägrar sänka.


Förslag till värdering av varan:

Canon EOS 300D 6 Megapixels Digital Systemkamera säljes.
Inköpsdatum 25/10 2004. Garanti kvar. inkl Optik 18-55 mm.

UV-filter = 0:-

Motljusskydd = 0:-

256 MB Compact Flash-kort Rymmer ingenting = 0:-

Kortläsare för Compact Flash-USB 2.0 = 50:-

Kameraväska = 0:-

Bildredigeringsprogram Adobe Photoshop Elements

Någonstans runt 4000:- maximalt för detta tycker jag det är värt givet att kameran fungerar och gjort maximalt 5 000 exponeringar.


Nypris 6400:- i Tyskland för 300d + 18-55.


Nypris CANON EOS 300D+EF-S 18-55/3,5-5,6 +GREPP BG-E1 i Sverige Hegetorns 6 790:-


512 Mbyte minneskort vilket jag anser minimum, rymmer 79 RAW-bilder kostar runt 400:- nytt.

Jag bedömer att priserna sjunker raskt, i takt med att uppdateringsdjävulen sätter in hos dem som tror att ny kamera ger bättre bilder än en fotokurs. Desparat kommer de därför sänka priset. Håll även koll på fabriksnya kameror som riskerar att bli hyllvärmare och därför kan en klok handlare inse fördelen med att få den såld samtidigt som denne förstår att en modernare kamera inte kan bli aktuell.
 
Senast ändrad:
Hej!

Ja jag köppte idag en 300D + 18-55 som var demokörd i en butik för 5400kr.

Kan man se i kameran hur många bilder som har blivigt tagna med den?

Sen undrar jag också om minneskort, tänkte mig köpa en 1Gb men vilken ska man ta?
Om man tittar på pricerunner så finns det allt från 578kr och uppåt. Sett lite i de andra trådarna med att det är Sandisk Ultra II för 852kr men är det verkligen så enorm skillnad, vill ju lägga så jag får mest för pengarna :p.
 
Till en 300D kan du ta vilket minneskort som helst av CF-typ. Det är ingen märkbar skillnad mellan ett standard Sandisk och ett Sandisk ultra i och med att det är kameran som begränsar skriv och läshastigheten. Ett snabbare kort fyller en funktion om kortet hanteras via en kortläsare av USB-2 typ. Att köpa ett extremt snabbt minnsekort för framtiden, tror jag inte heller är en ekonomiskt bra lösning, med tanke på att priset sjunker. Härom veckan köpte jag ett 2 Gbyte till samma pris som jag två år tidigare hade köpt 0,5 G byte för...

Ett 1 G byte kort kommer ge dig plats för ca 144 RAW-bilder, 2 G byte 322 st och 0,5 Gbyte 79 st. Anatlet JPEG avsevärt fler ungefär dubbla mängden.
 
patrik_martin skrev:
Oki jag kanske kan lägga det såhär.

Kingston Compact Flash Elite Pro 1GB 578kr
vs.
SanDisk CompactFlash 1GB Ultra II 852kr?

Din kamera kommer inte märka någon skillnad. Du spar på det ena alternativet 200:- som du kan köpa papperskopior eller något annat roligt för, eller en god middag.
 
Christer1 skrev:

Jag missade den som Sofia köpte för 4500 med 1 timme men var sedan först på en 300D som var 4 dagar gammal för 5000.

Tror inte att det var samma kamera som jag köpte, den jag köpte stod i 6000kr på blocket, och jag prutade 1500kr. Säljaren ville inte skicka den och den fanns i Borgholm som inte är världens centrum i mars :)

Men taktiken är rätt, antingen hugger man blixtsnabbt på de billiga eller prutar man på de dyra.
 
Hej

Man kommer ju alltid till en punkt då man hellre behåller saker som backup än säljer.

Jag har ju en 300D som jag köpte inför en resa och den har "gått" ca 1700 bilder. Ointressant vad den kostade.

Men under 5000 för den med kitobjektiv, tillköpt motljusskydd, billaddare och två batterier känns som en gräns då den hellre får vara tredjekamera.

Har en 1D mk2 och en 350D, tyvärr e 1D för tung o stor att ha med på vissa resor man gör o då är 350D perfekt.

Kan dock säga att om ni tvekar i valet 300D eller 350D och har möjlighet att avvara pengarna som är skillnaden är 350D ljusår bättre i allt.

Framförallt starttiden, går man omkring o hittar ett flyktigt motiv får du det på bild i 350D men inte i 300D som tar ÅR på sig att vakna.

Sen om det är snabba förlopp sparar 350D 3.5GGR snabbare, dvs serietagning med många bilder på ett snabbt kort, tex Ultra 2 är som en dröm.

Roine
 
Patrik,
Det viktigaste är en bra USB2 Flash Mover att läsa in i datorn med . Den som Clas Olsson säljer för 149 kr med ordernummer 38.1158 är suverän.
Man stoppar den direkt i USB2-uttaget på datorn med Flash-kortet istoppat. Jättebra att då ha frontuttag på datorn.

Jag har klockat att det tar 23 sekunder att läsa in 21 st 300D RAW-bilder d.v.s. lite över en sekund/styck och jag läser raka vägen in i Canon Zoombrowser 5.0 där jag grovsorterar, jämför och kastar med hjälp av SYNCRONIZE-funktionen. Sedan autokopplar ZB till PS CS om man vill ha det så.

Jag klarar mig med 2 st 256MB Ultra II som vardera tar 34 RAW-bilder. På resor mellantankar jag till Laptopen. Det är faktiskt ytterst sällan jag som amatör tar mer än 34 bilder i stöten.
Christer
 
Christer1 skrev:

Det är faktiskt ytterst sällan jag som amatör tar mer än 34 bilder i stöten.

Hehe, så olika vi är...
Jag plåtade 80 bilder på en kort stund idag bara för att jag är just amatör, kan inte ta bra bilder direkt utan provar mig fram och hoppas att nån duger ;-)
 
Fia-Mia skrev:
Hehe, så olika vi är...
Jag plåtade 80 bilder på en kort stund idag bara för att jag är just amatör, kan inte ta bra bilder direkt utan provar mig fram och hoppas att nån duger ;-)
Var det 80 RAW du tog? Man tar 78 JPG i finaste inställningen på 256-kortet och det kan man ju slösa med när man testar kameran.
RAW-bilderna fordrar ju lite mer efterarbete.
 
Christer1 skrev:
Var det 80 RAW du tog? Man tar 78 JPG i finaste inställningen på 256-kortet och det kan man ju slösa med när man testar kameran.
RAW-bilderna fordrar ju lite mer efterarbete.
Nä, kör än så länge bara i jpg.
Har ett 256-kort än så länge, ska egentligen sitta i min powershot, men den är på reparation, så jag väntar lite med att köpa minneskort till 300D.
Håller på att lära mig hantera den än så länge, har ju bara haft den i 1,5 vecka :)
 
Christer Törsleff:

Jag sitter inte med en laptop och jag vill då kunna få med mig ganska mycket och dessutom så ligger priserna ganska så lågt på minnerna idag. Jag studerar som det är nu i Kalmar och åker hem till Alingsås en del och kan då inte släpa med mig datorn :p.

Men minnesläsaren låter som en kanon idé att införskaffa sig, tack för tipset!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.