Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnatpris för 85L II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickuz

Aktiv medlem
Jag har en 85L II som är ca 1 år gammal. Objektivet är så gott som i nyskick, både på glaset och runt höljet. Jag har alltid haft UV-filter på, och det finns inga repor eller skavanker, samt att det har blivit fokuskalibrerat av Canon.

Eftersom att jag använder det så sällan så känns det dumt att ha kvar det. Är det någon som vet hur mycket jag bör ta för objektivet om jag ska sälja det? Jag tittade på Fotosidans säljavdelning, men det finns ingen 85L II uppe, så jag kunde inte få någon koll där.

Vad tycker ni?

Lustiga svar som "sälj det till mig för 100kr" undanbedjes. ;)

Jag har en 85L II som är ca 1 år gammal. Objektivet är så gott som i nyskick, både på glaset och runt höljet. Jag har alltid haft UV-filter på, och det finns inga repor eller skavanker, samt att det har blivit fokuskalibrerat av Canon.

Eftersom att jag använder det så sällan så känns det dumt att ha kvar det. Är det någon som vet hur mycket jag bör ta för objektivet om jag ska sälja det? Jag tittade på Fotosidans säljavdelning, men det finns ingen 85L II uppe, så jag kunde inte få någon koll där.

Vad tycker ni?

Lustiga svar som "sälj det till mig för 100kr" undanbedjes. ;)

Man brukar räkna på ca 70% av nypriset, har jag för mig, och det går att köpa för ca 18400 nu och då blir det ca 12 900. Så någonstans mellan 13-15 000 är rimligt, eftersom ditt objektiv är relativt nytt.

Det går åt skogen. Verkar som att ingen vill köpa ett begagnat 85L :)

Har fortfarande min annons ute. Ingen har ens kommit för att titta på det. Kanske beror på att jag bor i Jokkmokk, haha!

Om jag får komma med en "amatörmässig tanke" gällande sånt här...

När det gäller de dyra, mer "exklusiva" objektiven så tror jag att man måste ner en ganska bra bit i pris på dem begagnade för att kunna kränga iväg dem.
De som "behöver" objektivet (proffsfotograf som behöver det i arbetet) köper nytt och tar in det i firman så att säga...

De som letar efter ett begagnat som "avancerad amatör" tycker antagligen objektivet i sig är för dyrt nytt och vill därför hitta det till riktigt bra pris, om det ska vara värt att köpa det.

Tyvärr som vanligt är det marknaden som bestämmer priset på begvaror, inte det man "tror"/"vet" att det är värt...gäller allt från objektiv till bilar och ikeamöbler.

Sen verkar det som att i Sverige så är beg-marknaden på objektiv tyvärr inte så stor som man ibland skulle vilja....

/Jocce

Tack för alla svar. Ja, det verkar gå trögt i Sverige. Enligt min kompis i USA så förlorar man nästan ingenting när man säljer sina proffsobjektiv (där borta). Köparna väller fram från alla håll och kanter, även för de dyrare objektiven.

Nu har jag gått ner till 13800. Nappar ingen så behåller jag det som en riktigt dyr brevpress. ;)

Erland: Nej, nypriset är strax under 20 papp, både hos Scandinavian Photo och Cyberphoto.

Joacim: Jag förstår vad du menar. Men bilar och möbler, m.m utsätts för slitage genom åren. En glasbit som bara fångar in ljus slits inte, såvida man inte är galen och putsar glaset med sandpapper och svinto. :)

Jag tror, paradoxalt nog, att det är det svenska skattesystemet som bidrar till låga begpriser på de finaste proffsgrejerna. Jag har erfarenhet av Canon 300/2,8 L IS USM.

Momsen är hög i Sverige och inkomstskatt likaså. Företagare (läs proffs i det här fallet) betalar inte momsen och kan dra av inköpet från företagsvinsten. Det gör nettokostnaden låg. I USA är skattesatsen lägre som gör nypriset mer kännbart för proffs och närmre amatörpriset. Proffs i Sverige skulle möjligen i vissa fall köpa beg om man då kan ge momskvitto - detta kan ju i regel inte amatörer.

Så, dels är kostnaden mindre kännbar för proffs och dels köper amatörer för skattade pengar och de som har råd med 15-20.000:- för ett objektiv har säkert en inkomst som genererar en genomsnittsskatt på 40% eller mer - så objektivet som säljs för 15.000:- har köparen tjänat över 25.000:- för att köpa (före skatt). Företagaren köper för oskattade pengar.

Vad som ofta händer om man säljer dyra begobjektiv är att köparna hänvisar till
USA priser och att de eller någon kompis kan köpa nytt där och de vill ha ett lägre pris beg än det nya USA priset.

När det gäller just 85/1,2 II var det, som vanligt är, en viss hysteri då det var nytt och det var så fantastiskt (vilket det är på många sätt) sedan efter några år svalnar intresset.

Tack för alla svar. Ja, det verkar gå trögt i Sverige. Enligt min kompis i USA så förlorar man nästan ingenting när man säljer sina proffsobjektiv (där borta). Köparna väller fram från alla håll och kanter, även för de dyrare objektiven.

Låter för bra för att vara sant eller hur?
Varför skulle någon köpa ett använt beg objektiv utan garanti och betala nästan lika mycket som för ett nytt med garanti...??
Priset avgörs som tidigare sagts av tillgång o efterfrågan.
I nuläget verkar tråkigt nog tillgången vara större än efterfrågan där du bor = priset blir lågt.

De som köper optik i denna klass bryr sig inte om om det är Jul, tisdag i april el. vilken annan tidpunkt som helst.

Mina högst personliga 50 cent är att objektivet har varit något övervärderat eftersom konkurrensen är stenhård i korta tele klassen.

Sitter du däremot på t.ex ett 500mm/4 IS så är det förmodligen många som suktar, hur ofta ser man såna på annons?

Joacim: Jag förstår vad du menar. Men bilar och möbler, m.m utsätts för slitage genom åren. En glasbit som bara fångar in ljus slits inte, såvida man inte är galen och putsar glaset med sandpapper och svinto. :)

Självklart är jag med på att man inte kan jämföra t.ex. möbler rakt av mot ett objektiv.

Men problemet är att man får räkna in en "risk". Om glaset är repat, ja det kan man se = okulär kontroll = ok!

Om objektivet har blivit utsatt för slag, stötar / tappning kan man inte se. Dvs det kanske fungerar fint just nu, men inte om 2 månader. Därför är man nog som köpare av begagnat mer försiktig när det gäller dyra saker som är svårt att få en riktig uppfattning om skicket.

Personligen skulle jag mer än gärna äga detta objektiv. Skulle mer än gärna köpa ett begagnat, men tror att för mig går smärtgränsen på runt 10.000 kr för ett objektiv med så "begränsad" användning (för en amatör)
Äger även ett 85/1,8 vilket jag egentligen är helt nöjd med. Och det är nog där en del av"problemet" också ligger.
Man kan få ett annat riktigt bra objektiv för en fjärdedel av priset till vad detta proffsobjektiv kostar...

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar