Annons

begagnat från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
sitter här och kolla rpå ltie stativ på ebay, begagnade sådana. hur är det med moms och sånt på begagnade varor från staterna??
 
Moms tillkommer med 25% på varans pris+frakt+tull.
Om det är en digitalkamera så är tullen noll%, analogkamera ungefär 6% vill jag minnas.

-- MW
 
ESS skrev:
jo, om det är en gåva som är värd mindre än 500kr

Men det syns ju inte utanpå paketet om det är värt mer, tullen gör förvisso stick kontroller men risken att du blir drabbad är faktiskt väldigt liten.

kent.
 
Min erfarenhet av handel i USA ( på eBay ) är att "allt" slinker igenom utan tull/moms eftersom det kommer till Landvetter. Nordamerika i övrigt ungefär varannan gång - det kommere in via Arlanda.
 
Mitt objektiv slank då inte igenom. Tullen kollar på den försändelselapp som avsändaren fyller i. På den skriver avsändaren vad innehållet är värt.
Att få avsändaren att skriva ett lägre värde är nog svårt eftersom ersättningen till honom/henne om paketet försvinner i postgången blir det värdet han/hon sriver.
 
Visst kollar tullen på lapparna, men tro inte för en sekund att de hinner kolla alla försändelser på ett fullastat plan från USA, särskilt inte om det står ett till och väntar. De tar ut en och annan container och kollar, sedan har de jobb hela sitt skift.
 
Jag köpte beg. från Canada. Det kostade en slant att försäkra paketet vilket man bör göra. Det är inte så kul om det försvinner annars. Räkna med att tullen kollar paketet. Om dom inte gör det så är det en bonus. Frakten blev lite dyrare än beräknat.

Jag chansade lite och i slutändan med alla avgifter summerade så blev slutsatsen att man kan lika gärna handla här hemma. Om man hittar det man är ute efter givetvis.
 
Hur avgör ni om ni vågar köpa? Och vilket betalningssätt är det som gäller?

Har handlat mycket på internet från lite olika ställen i världen men aldrig på ebay.

/David
 
DavidBerg skrev:
Hur avgör ni om ni vågar köpa? Och vilket betalningssätt är det som gäller?

Har handlat mycket på internet från lite olika ställen i världen men aldrig på ebay.

/David

Jag antar att ebay inte skiljer sig från andra ställen när det gäller frågan om att våga.

PayPal är ett sätt att förskottera på.
Jag vet inte om det finns något sätt som liknar vanligt postförskott dvs. betala när man hämtar ut paketet.
 
Postförskott tillför ingen säkerhet alls för köparen. Du får inte titta i paketet innan Du formellt äger det = betalt det. Ligger det bara en trasa i det, i stället för en lammullscardigan, så är det lika kaputt som med en försko6ttsbetalning. Enda skillnaden är räntedagar, och för oss dödliga spelar det oftast ingen roll.

Sk. remburs skulle fungera, men kostar så mycket att det för småsummor blir orimligt dyrt att anlita bankernas renburs-tjänster.

Payson på Tradera fungerar bättre, men bara inom Sverige.
 
tannler skrev:
Postförskott tillför ingen säkerhet alls för köparen. Du får inte titta i paketet innan Du formellt äger det = betalt det. Ligger det bara en trasa i det, i stället för en lammullscardigan, så är det lika kaputt som med en försko6ttsbetalning. Enda skillnaden är räntedagar, och för oss dödliga spelar det oftast ingen roll.

Sk. remburs skulle fungera, men kostar så mycket att det för småsummor blir orimligt dyrt att anlita bankernas renburs-tjänster.

Payson på Tradera fungerar bättre, men bara inom Sverige.

Ä det inte bara posten själva som sätter den begränsningen?
Här i Norge så får amn då öppna paketen när man handlar med postförskott.

Payson (som liknar paypal) har jag bara posi
tiva erfarenheter av. Känns faktiskt tryggare som köpare än som säljare!!
Men såklart så kostar "betalgarantin" en viss procent av värdet..


MVH Niclas,
 
Våga handla ?!?!

Det gäller att vara nogrann :)

Kolla säljarens omdömmen
========================
1. Vad skriver personer som handlat AV säljaren ?
2. Hur LÄNGE har säljaren hållit på ?
3. Hur MYCKET har säljaren sålt ?
4. VAD har säljaren sålt tidigare ?
5. Vad skriver säljaren om SINA kunder ?
6. Har säljaren varit AKTIV hela tiden ?

Kolla annonsens utformning
==========================
1. Seriös säljare = Bra foton, korrekta uppgifter, tydliga besked på vad som ingår, skick etc

Kolla hur personen vill ha betalt
=================================
1. Vill säljaren ha betalt på något sätt som du tycker verkar skumt så låt bli att handla
2. Paypal fungerar alldeles utmärkt

Kontakta säljaren
=================
1. Maila och fråga om förmålet, typ varför det är till salu etc

SECOND CHANCE OFFERS
====================
1. Se upp för dessa !!! Det är bara lurendrejeri !!! Finns personer som har koll på vilka förmål folk bjuder på. När sedan auktionen är över och du inte vunnit skickar de ett mail och säger att personen som vann inte kunde betala och att föremålet är ditt om du skickar pengar via tex Paypal till en e-mail adress (som naturligtvis skiljer sig från den som den riktiga säljaren använt sig av i annonsen).

Slutpriset
==========
1. Räkna med att allt som är värt mer än $100 får du betala moms på :-(
2. Momsen läggs på hela beloppet INKL frakten (!)
3. Tullen tar sedan betalt för att de skickar paketet vidare till dig mot postförskott :-(
4. PRIVATPERSONER kan ibland gå med på att ange att föremålet är värt $50 MEN då kan inte heller paket försäkras för mer (!) Inte kul att betala 10000 SEK för ett objektiv som sedan går sönder i frakten eller försvinner när det bara var försäkrat för $50.
5. Företag som säljer på eBay vägrar nästan alltid att ljuga om värdet på tulldeklaration

OCH FRAMFÖR ALLT
================
Kom ihåg, if it looks like crap and smells like crap... it IS crap :) !
 
Senast ändrad:
Men... om något man beställer från usa över ebay är värt 400 spänn typ, vad blir det för avgifter då? låter på er som att moms och allt skippas?
Jag håller på och ska beställa en Olympus OM-1 och kommer förmodligen undan för typ 400 spänn, så det hade varit bra om ni sa vad som gäller för det :)
 
haha, jag älskar ordet "borde".. låter en vara lite smårädd :p

nä men det låter väl rätt schysst. vad är kostnad på frakt från the states då?
 
Tja...

... cirka 150 SEK och uppåt beroende på hur bråttom du har och vikten på paketet.

Jag har fått vänta cirka 2 veckor på de flesta paket (som dessutom fastnat i tullen).

Ett paket tog 10 (!) veckor. Det var ett manuellt objektiv för runt $80. Det slank faktiskt förbi tullen :)
Efter 8 veckor hade jag gett upp hoppet och trodde att det var försvunnet för gott. Hade väl billigaste frakten utan något paket-ID så att jag kunde spåra det :p
 
Jag har nyligen köpt ett objektiv från Canada för 950:-. Slapp betala både moms och tullavgift. Köpte även en trådutlösare från USA för runt en hundring. Även den slank igenom.

Båda dessa är köpta genom eBay och det var inga som helst problem. Men som tidigare sagts; ta en titt på de omdömen som gjorts på säljarna.
 
Jag har beställt grejer från USA fyra-fem gånger (bland annat sämsta köpet i världshistorien, en 8x10-kamera som gick löst på $450) men alla har slunkit genom tullen utan problem.

Såg på den senaste beställningen från JandC Photo att de skrivit ett belopp på $95 fast det kostade $143 i verkligheten. Förmodligen för att slippa tullen. Varken USA eller Canada har varit några som helst problem.

Snabbaste leveransen var ett objektiv som skickades från Canada på torsdagen och kom fram på måndagen veckan därpå. Och det med kanadensiska posten - ingen UPS eller Fedex. :)

Fast jag har köpt mest saker direkt av medlemmar på forum som APUG, RFF och LFphoto - det är på sitt sätt säkrare eftersom man har lite mer koll på vem det är man köper av - och om nåt går åt skogen kan man i värsta fall klaga i forumet...

Och många personer frekventerar flera forum - man känner igen dem... :) Det kan inte sägas nog: kolla ordentligt innan du trycker på knappen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.