Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnat EOS-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 3 och en äldre FTb, men jag tycker det skulle vara bättre med ett backup-hus av EOS-typ för att kunna nyttja samma objektiv m.m. Tanken är att huset både skall kunna utgöra en reserv vid t.ex. resor, men också att ha alternativ film i. Jag vill ha möjlighet till manuella inställningar och spot- eller utsnittsmätning. Skärpedjupskontroll, manuell ISO-inställning och tillbakaspolning med filmänden ute är plus.

Har ni några förslag på begagnade hus, som inte kostar för mycket (i intervallet 1000-2000 kr)?

En beg. EOS650 från sent 80-tal har allt du nämner utom "filmänden ute". Dessutom är den robust. Läs mer i recensionsbanken.

Skulle rekommendera en EOS 600 istället som är en mycket bättre kamera än 650. Den brukar finnas för under 2000:- privat. Jag har en t.ex :) men inte till salu... ännu ;).

Håller med att 600 är bättre än 650. Eos 100 är en mycket bra och tyst kamera som kanske kan sägas vara föregångare till Eos 50.

Gillar du blixtfotografering tycker jag att du ska välja ett hus med E-TTL. Ett begagnat Eos 50 eller 500N-hus är inte farligt dyrt.

Nä absolut.
Jag har faktiskt ett 500n Hus som ska säljas. Mycket fint skick på detta. Kanske man inte får gå på såhär inne i forumet. Hursomhelst så ligger den under radannonserna här på sidan.
1500:- för huset. Frakt ingår

Skärpedjupskontroll finns inte på vare sej 650 eller 500N! Jag vet - jag har båda. Däremot finns nåt som kallas skärpedjupsprogram, vilket innebär att man kan ställa skärpedjupet mellan de tre fokuseringspunkterna.

Jag gillar den robusta 650 bättre än 500N, fastän 500N var min första kamera och betydligt lättare.

Du får nog svårt att hitta en EOS med skärpedjupskontroll för 2000:-, men du verkade inte vara alltför låst vid just den funktionen.

anneli_lundberg skrev:
Skärpedjupskontroll finns inte på vare sej 650 eller 500N! Jag vet - jag har båda.

Jag har absolut för mig att det fanns en nedbländningsknapp på 650, till vänster om objektivet. Kan jag minnas så fel?:confused: Jag brukar ha gott minne för såna detaljer...

Håller med dig acke..sitter väl 2 knappar som du säger. Samma som på 600an, en för exponeringskontroll vid M läget och en för skärpedjupskontroll...
Men det kanske bara är som vi tror..

Anneli
- Jaha, är det det den knappen är ;)

Nä skämt åsido. Kanske bara finns på den lite (mycket) bättre 600an.

Jeppe skrev:
Håller med dig acke..sitter väl 2 knappar som du säger. Samma som på 600an, en för exponeringskontroll vid M läget och en för skärpedjupskontroll...
Men det kanske bara är som vi tror..

Anneli
- Jaha, är det det den knappen är ;)

Nä skämt åsido. Kanske bara finns på den lite (mycket) bättre 600an.

Jaha... jag som var så tvärsäker... jösses - visst har ni rätt! Det FINNS en nedbländningsknapp på 650n. Så nu vet jag det! :)
Köpte kameran begagnad och utan instruktionsbok, men det är ju ingen ursäkt att missa nåt så viktigt iofs.

För att i någon mån gottgöra för min blunder vill jag gärna tipsa om en utmärkt sida där man kan leta kameror bl.a. utifrån de krav man har:
http://www.camerareview.com/

Det var där jag kollade 650ns specifikationer nu äntligen...
De har också massor av recensioner på kameror mm.

Först visas enbart ramarna, men klickar man i menyn t.ex. på DREAM SPECS så kommer man till den sida där man kan fylla i sina kamerakrav.

Jag kan inte låta bli.....

.....att fråga även om det inte har med den inledande frågeställningen att göra. Jag har en Eos 650 som har legat och samlat damm under ett antal år. Nu har jag börjat en fotokurs och intresserar mig för vad jag kan göra med min kamera, men jag hittar ju inte boken. Kan någon förklara DEPTH-funktionen alt. tipsa om var man får tag i en bruks. Skärpekontroll och annat har jag hittat:p
Annars så tycker jag att kameran är helt OK.

Re: Jag kan inte låta bli.....

PetSam skrev:
.....att fråga även om det inte har med den inledande frågeställningen att göra. Jag har en Eos 650 som har legat och samlat damm under ett antal år. Nu har jag börjat en fotokurs och intresserar mig för vad jag kan göra med min kamera, men jag hittar ju inte boken. Kan någon förklara DEPTH-funktionen alt. tipsa om var man får tag i en bruks. Skärpekontroll och annat har jag hittat:p
Annars så tycker jag att kameran är helt OK.

Principen är att man fokuserar på den närmaste och den mest avlägsna punkten som man vill ha skarpa i bilden. Sedan väljer kameran en bländare som ger ett tillräckligt skärpedjup. Jag använde aldrig den funktionen på min 650, så jag minns faktiskt inte exakt hur man gjorde. Någon som har en 650 idag kan säkert berätta...?

Hej och tack för alla tips! Jag har läst lite på nätet om 500N, en del tycker den är kanonbra, en del inte. Klagomålen gäller bl.a. osäker exponering (underexponering), autofokusen och vissa anmärker på kvaliteten i stort, t.ex. att kameran slutat fungera. Några erfarenheter från er läsare?

Jag är nöjd med min EOS 500N. Alla knappar och funktioner är lätt åtkomliga och relativt lätta att lära sej. Displayen uppe till höger där man kontrollerar olika funktioner är tydlig.

Jag har inte upplevt att min 500N underexponerar. Man kan ju kalibrera med ett gråkort om man är osäker, så ser man var man bör hamna. Jag brukar oftast använda AV-funktionen, och sedan ställa in exponeringskompensation för aktuellt motiv...

AF har funkat utmärkt för mej. Jag har inte sett någon avvikelse, om det är det du tänker på. Däremot kan den flippa lite fram o tillbaka innan den bestämmer sej, men det är bara om det är dåligt ljus, eller om jag använder ett tele och vinglar lite för mycket så kameran inte "vet" vad det är jag siktar på.

Min 500N är 4 år gammal, och jag upplever inte att den är speciellt sliten. Visserligen känns den inte lika robust som 650n, men annars är den helt ok. 500n är betydligt lättare också, om du nu vill ha det så.

Ehh... bortsett från den infällda blixten som inte fungerar riktigt som den ska längre. Den fäller inte upp om man inte hjälper till lite genom att "dra" lite i den. Höll på att glömma det, eftersom jag nästan aldrig använder blixt. Föredrar naturligt ljus o pressad film i de flesta fall.

Tänker själv byta upp mej till en EOS 5. Jag kommer att behålla min 650, och ger min 500N till min dotter som också är fotointresserad. Orsaken till att jag behåller 650n, är somsagt att jag upplever den som mera robust, och att jag har testat IR film i den, och vet att det fungerar. Vissa EOS ger ljusskador på IRfilm.

Här är de spec jag hittade på 500N på Camera review:

Canon EOS Rebel G (500N)
Image Size 35mm
Focus Type autofocus w/ manual option
Metering center matrix
Field of View 90 %
Shutter Speeds 1/2000 to 30s
Bracketing yes
Film Advance auto (1.0 fps)
Depth-of-Field Preview no
Built-In Flash yes
Multiple Exposure yes