Jag är nöjd med min EOS 500N. Alla knappar och funktioner är lätt åtkomliga och relativt lätta att lära sej. Displayen uppe till höger där man kontrollerar olika funktioner är tydlig.
Jag har inte upplevt att min 500N underexponerar. Man kan ju kalibrera med ett gråkort om man är osäker, så ser man var man bör hamna. Jag brukar oftast använda AV-funktionen, och sedan ställa in exponeringskompensation för aktuellt motiv...
AF har funkat utmärkt för mej. Jag har inte sett någon avvikelse, om det är det du tänker på. Däremot kan den flippa lite fram o tillbaka innan den bestämmer sej, men det är bara om det är dåligt ljus, eller om jag använder ett tele och vinglar lite för mycket så kameran inte "vet" vad det är jag siktar på.
Min 500N är 4 år gammal, och jag upplever inte att den är speciellt sliten. Visserligen känns den inte lika robust som 650n, men annars är den helt ok. 500n är betydligt lättare också, om du nu vill ha det så.
Ehh... bortsett från den infällda blixten som inte fungerar riktigt som den ska längre. Den fäller inte upp om man inte hjälper till lite genom att "dra" lite i den. Höll på att glömma det, eftersom jag nästan aldrig använder blixt. Föredrar naturligt ljus o pressad film i de flesta fall.
Tänker själv byta upp mej till en EOS 5. Jag kommer att behålla min 650, och ger min 500N till min dotter som också är fotointresserad. Orsaken till att jag behåller 650n, är somsagt att jag upplever den som mera robust, och att jag har testat IR film i den, och vet att det fungerar. Vissa EOS ger ljusskador på IRfilm.
Här är de spec jag hittade på 500N på Camera review:
Canon EOS Rebel G (500N)
Image Size 35mm
Focus Type autofocus w/ manual option
Metering center matrix
Field of View 90 %
Shutter Speeds 1/2000 to 30s
Bracketing yes
Film Advance auto (1.0 fps)
Depth-of-Field Preview no
Built-In Flash yes
Multiple Exposure yes