Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Groucho

Avslutat medlemskap
Är det någon som har negativa erfarenheter av att köpa begagnade objektiv på ex.vis Blocket och liknande? Jag tänker mest på kvaliteten.

Nej

Men du kan naturligtvis råka ut för en sliten glugg eller en defekt, från fabrik eller genom skada. Men kanske 95% av alla begagnade gluggar är måttligt använda.

Skicket varierar givetvis. Men om säljaren bemödat sig att beskriva skicket, och priset står i relation till skicket, så är det oftast en trevlig upplevelse att köpa objektiv begagnade.

Jag har köpt objektiv på Blocket, ebay, Tradera och Fotosidan. Enda gången jag fått ett defekt objektiv var faktiskt här på Fotosidans annonsmarknad.

köpte nu senast en D200 på tradera.
har även köpt ett par objektiv där ifrån, säljaren beskriver oftast i vilket skick varan är.

sunt förnuft är nog viktigast när man handlar på dessa siter, priserna ska vara rimliga och kolla omdömena hos säljaren.

Ja,
olja på lamellerna vid köp av AF Nikkor 35/2 och rejäl bakfokus på två Tamron 28-75/2.8. Se till att informera dig om vanliga problem med respektive glugg och ställ frågor till säljaren.

Groucho skrev:
Jag tänker mest på kvaliteten.
Ytterst märklig frågeställning eftersom kvaliteten beror på vilket objektiv det handlar om. Jag har köpt ett trettiotal begagnade objektiv på Blocket, fotosidans annonsmarknad och annorstädes. I ett fall berättade inte säljaren sanningen om skicket på objektivet, och jag gick back några hundra eftersom jag fick sälja det då en repig bakre lins gjorde att kontrasten var usel. Annars har det gått bra, men jag försöker då alltid att få vettiga bilder på objektivet om jag inte kan hämta det själv, samt en ordentlig beskrivning. Om säljaren inte har en aaaaning om något så är det misstänkt. Men å andra sidan har jag gjort de bästa fynden från säljare som inte vet vad de säljer;-)

Tack för svaren och tipsen. Frågeställningen är egentligen inte så märklig, det är min första systemkamera och jag har aldrig haft med lösa objektiv att göra tidigare, så jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter vad gäller de fysiska skadorna/slitaget (bortsett från det uppenbara: repor och dylikt på främre och bakre lins, och eventuella glapp).

Jag tror dock aldrig jag skulle våga köpa ett objektiv via post förstås - jag vill nog kunna se varan direkt innan jag överlämnar några pengar. Just på grund av min okunnighet om vad som kan vara fel på dem och hur ofta det kan vara fel på dem (igen: därav frågan).

Jag vill nämligen ha ett Canon 70-200mm med IS och gärna i L-serien och det är lite dyrt nytt, så jag hoppas hitta ett begagnat som ingen tappat i marken så att jag förlorar alla mina pengar.

Finns det någonstans man kan kolla serienummer så att man inte köper ett stulet objektiv?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto