Annons

Begagnad EOS5!

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
:confused:

Har nu ett bra tag gått och funderat över vilken systemkamera jag ska investera i. Som nybörjare har det blivit en hel del efterforskningar och jag tycker att jag blir mer och mer förvirrad hela tiden.

Till att börja med konstaterade jag att det kan helt klart vara en poäng att gå upp en prisklass till åtminstonene mellanklassnivån, men så har jag upptäckt att om man handlar begagnat för samma summor kan man få proffsgrejor istället.

Var så sent som idag inne på en butik där man sålde en begagnad EOS 5:a, med tillhörande optik (28-135 USM) för ca 7700 pix. Bra affär? Är detta ett bra objektiv? 3 månaders garanti på köpet.

En annan fråga jag har är angående spotmätning som finns på EOS5:an men exempelvis inte på EOS30/33. Vad är spotmätning bra för och när vill man ha det?

Skulle vara ytterst tacksam om någon på detta forum ville dela med sig av sina kunskaper.

28-135 objektivet, förutsatt att det är original är ju 4000kr dyrare än 28-90 så jag tycker inte det är dyrt. Du kan säkert pruta lite.

EOS5 är en mycket bra kamera, men 7700:- låter dyrt för ett begagnat ex. Modellen är utgången, men Björns foto annonserar fortfarande ut nya för 8700:- inkl. 28-105-optiken.

EOS 30an är bra på sitt sätt och 5an på sitt. Är du jättenybörjare så kanske en EOS 300 räcker till dig. Halva priset emot en 30a. Men visst är EOS 30 en bra kamera. EOS 5an är ytterligare robustare än EOS 30an och har då spotmätning, snabbare motor, större slutartidsomfång och lite sånt. EOS 5 är en kamera som riktar sig till avancerade amatörer och den ligger i klassen ovanför EOS 30.

Spotmätning innebär att du mäter ljuset vid en viss punkt istället för att mäta allt ljus i sökaren. T.ex om du har ett belyst ansikte i en annars mörk bild, då kan du mäta på ansiktet (som då är det väsentliga i bilden) och få en korrekt exponering på den delen. Medans om du kör med mätning i hela sökaren så kommer ansiktet att vara överexponerat, då kameran tror att den måste ha mer ljus eftersom bilden är så mörk. Likadant på andra hållet. om du har ett mörkt objekt i en ljus bild. Då blir bilden bra men det mörka ännu mörkare.

EOS 30 har en 35-zons evaluerande ljusmätning som är en av marknadens bästa. (Även EOS 300 har 35-zons)

EOS 5 har 16-zons... men har då även spotmätning.

Själv köpte jag en nybegagnad (10 rullar tagna) från björns foto o video med 1 års garati för 4500:-

Problemet med EOS 5orna är att programrattens låsning går sönder. Har den varit sönder och på reperation så är det problemet löst, MEN i annat fall så kommer det att inträffa och då går det lös på 1000:- minst och laga det. Så det är en sak att ta med i beräkningen. (Min EOS 5a har blivit fixad redan)

Alternativ till EOS5:an men som kostar lite mindre skulle ju då vara antingen Minoltas 800si eller Dynax5. På dessa finns ju spotmätning med om jag har förstått det rätt.

Varför diskuteras Minolta så sällan egentligen. Jag tycker mest det verkar handla om Canon och Nikon. Det är väl inte så att Minoltas optik är så mycket sämre egentligen? Eller har jag fel?

Priset låter OK med tanke på att det är hos en handlare..

Minolta är givetvis mycket bättre än Canikon..därför lite svårare att hitta begagnade grejer..;)

mvh/gunte..

Kan även upplysa om att Björns foto o video nu bara har 1 set EOS 5 + 28-105 kvar (och då 1 nybegagnad). Blev inte alls nöjd med den, så jag räknade lite igen och ett nytt 28-105 går på 4000:- alltså kostar huset mig 4800:- Så fick det bli.

Jeppe skrev:
Problemet med EOS 5orna är att programrattens låsning går sönder. Har den varit sönder och på reperation så är det problemet löst, MEN i annat fall så kommer det att inträffa och då går det lös på 1000:- minst och laga det. Så det är en sak att ta med i beräkningen. (Min EOS 5a har blivit fixad redan)

Jeppe har rätt, detta är EOS5ans akilleshäl. Min programratt pajade efter ett år. Jag fick den lagad på garantin. Lagningen höll ett år, sedan pajade den igen. Jag fick den lagad på nytt (gratis, tack och lov). Därefter har programratten funkat helt perfekt, så det verkar som om Canon har hittat en hållbar lösning (peppar, peppar...).

I övrigt finns det bara gott att säga om kameran, trots att modellen har 10 år på nacken.

Tänkte jag skulle slita lite i min när jag får den...Med tanke på att det är ett känt fabrikationsfel på ratten så lär det inte vara några problem med konsumentköplagen...
Dessutom har du ju garanti på reperationen också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar