Annons

Begagnad 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

williamekstrom

Ny medlem
Jag fluktar efter att köpa en systemkamera.

Mina tidigare erfarenheter sträcker sig till några rullar tagna med en Olympus analog systemkamera, några tusen bilder med min trogna Canon G5 och några hundra bilder med min fars 350D. Jag har dock hyfsade teoretiska kunskaper kring kamerors optik, alltså hur slutare, bländare, iso, DOF, FOV, osv hänger ihop.

Jag är väldigt svag för bilder med grunt skärpedjup och fick chansen att prova en bekants 5D med ett 50/f1.4 objektiv för ett tag sedan och jag blev överväldigad av hur bilderna blev, dels map skärpedjupet och dels för att det gick att undvika blixt fastän det var relativt mörkt.

Det jag troligtvis kommer använda kameran till är:
* Vardagsbilder på familj o vänner
* Portrettbilder på familjen
* Stillastående sportbilar
* Racingbilar in action
* Dokuentation av husbygge
* Lite semesterbilder
* Eventuellt lite naturfoto

Nu verkar en 5D gå att få tag på för ca 10k på tex blocket. Är det värt att skaffa en sådan eller ska jag sikta in mig på tex en 40D istället?

Det som i mitt fall talar för 5D är dessa saker:
+ Det lilla jag sett av den gav mig ett väldigt positivt intryck.
+ Bildkvaliteten rent allmänt verkar hålla god klass än idag om man ska tro vad folk skriver i forumen.
+ Bra på höga ISO, vilket tilltalar mig väldigt starkt.
+ FF, grunt skärpedjup.
+ Jag kan låna min fars 350D om jag ska ut på tex fågelfoto och behöver lång tele.

Det som talar emot är:
- Mycket pengar för en så pass gammal kamera.
- Kräver dyra objektiv.
- Gammalmodig (ingen live view, ingen video)


Någon vill ge mig nån ny infallsvinkel?

Tack.
 
Jag gjorde köpte det du funderar på för ett par veckor sen. Blev min femte systemkamera på ett par år.

Först nu som fotandet blev riktigt roligt dock =)

Auto-iso hade ju varit trevligt men jag klarar mig rätt bra ändå. Min 50L sitter på nästan hela tiden men jag var också supernöjd med tamron 28-75 så du behöver inte känna att du måste köpa ultra-objektiv.

köpköpköpköpköpköpköp
 
Jag har varit helnöjd med min 5D!
Men hur mycket uppskattar du FF?
Hur mycket behöver du filma eller använda live view?
Detta är ju bara saker du kan svara på själv?
Vill du FF med ovan nämda funktioner hamnar du ju ca 3ggr pengarna!
Sedan beror det ju på ålder och hur kameran har använts när man köper beg.
Är den yrkesanvänd? Köppt när den kom eller för ett år sedan?
Om jag inte kände personen jag skulle köpa av skulle jag nog vilja se kameran och prova innan köp!
Jag sålde min 5a med batterigrepp och fyra batterier Canon orginal till en kompis för 10.000. Ca.1 1/2 år gammal. Hon är i alla fall helnöjd och har själv sedan tidigare en 350.
Hälsningar Lasse
 
Köpte en begagnad 5D i somras och är mycket nöjd med köpet. Vad jag gillar är den fina bildkvaliteten och den ljusa sökaren. Det jag själv saknar är en bättre display (man har ju sett de senaste högupplösta displayerna) och möjligheten till att dubbelexponera (när ska Canon lägga till den möjligheten på sina kameror).

När det gäller objektiv så behöver de inte bli så förfärligt dyra. Har själv Canon 17-40/4L, 50/1.4, 70-200/4L och ett Tamron 90mm macro. Tycker att dessa objektiv räcker gott och väl för att göra kameran rättvisa. Dessa finns också att köpa begagnade till hyfsade priser.

Nu fotograferar jag mest landskap och stilla naturbilder. Man får komma ihåg att seriebildtagningen är låg, så det går inte att bränna av en serie snabba bilder.

/Gunnar
 
Det som talar emot är:
- Mycket pengar för en så pass gammal kamera.
- Kräver dyra objektiv.
- Gammalmodig (ingen live view, ingen video)
Mycket pengar för en gammal kamera kanske men du får nog svårt att hitta en kamera med bättre bildkvalitet för de pengarna.

"Kräver dyra objektiv" -Är det inte tvärtom? Ju fler pixlar på mindre yta kräver högra kvalitet av objektiven. Det blir alltså relativt skarpt även med ett sämre objektiv.

Finesser finns det inte så gott om. Men de flesta finesser påverkar endast tid, bländare, fokusering. Har man någorlunda kolla på detta så klarar man sig ganska bra utan allt för många finesser.
 
5D är en mycket trevlig kamera med många kvaliteter som andra kameror saknar. Bra sökare, relativt liten och lätt, mycket bra bildkvalitet även på höga ISO. Ganska snabb, allt är ju relativt, autofokus och seriebildstagning.

Det är ju hela tiden en prioritering, måste man ha auto-iso eller filmning ja då går den gamla 5D bort. Men vill man ha en kamera som levererar mycket bra bildkvalitet ja då är 5D definitivt en kamera att fundera på.
 
1Ds mk I kan också vara ett alternativ för rimliga pengar.

Displayen är dålig på både 5D och 1Ds MKI, men å andra sidan är minneskort billiga och man kan vänta med att utvärdera bilderna till dess man kommit hem. Är man ute på långtripp så ta med en netbook för granskning/nerladdning av filer. En 7" display slår alla kameradisplayer på alla fingrar....
 
Jag har funderat lite på uppgivet antal exponeringar på begagnade 5d. Man kan ju inte se hur långt de gått, men jag skulle anta att har man köpt en sådan kamera så är man sannolikt genuint fotointresserad och plåtar en hel del. Därför lite förvånande få angivna exponeringar. Jag har på ett år, sedan jag började plåta igen med digital systemkamera, tagit ungefär 25 000 exponeringar. Då tycker jag det låter väldigt lite på vissa av de som säljs, särskilt som de är ett par år gamla. Men kanske jag som plåtar mkt, vad vet jag.
 
Kan bara inflika att min 5D har gått över 130 000 exponeringar vid det här laget och det var avtryckarknappen som gav sig före slutaren :) Räknar dock kallt med att den kommer att gå sönder vid ett maximalt viktigt tillfälle...
 
1Ds mk I kan också vara ett alternativ för rimliga pengar.

Displayen är dålig på både 5D och 1Ds MKI

Den gamla 1 Ds skulle jag då inte se som ett alternativ till en 5D. Mycket sämre på höga ISO, tung och klumpig samt en liten display. Visst är den mycket mer stabilt byggd.

Att displayen är så dålig i 5D kanske kan stämma. Jag använder nästan aldrig displayen på kameran mer än till att se att exponeringen är korrekt och till det funkar den utmärkt. Att kolla skärpan är för mig ganska ointressant då bilderna många gånger är ögonblicksbilder som ändå inte kan tas om så om displayen inte kan visa om skärpan är helt 100 korrekt eller inte avgör inget. Sedan är det nog en generationsfråga, jag är van vid en Nikon FM2, alltså allting helt manuellt. Då var det aldrig någon fråga om att auto-iso, exponeringsautomatik, att kunna se bilden direkt efteråt med mera.
 
Senast ändrad:
När jag jämför skärmen mellan 5D och 1Ds, 1Ds mk2, 1D mk2 och 1Dmk2n så vinner 5D skärmen stort. Jag tycker att skillnaden är markant och 5D´s skärm är inte så dålig som man tror.

Att Avsaknaden av Auto Iso skulle vara ett minus håller jag inte heller med om, jag har det på min 5Dmk2 och använder det aldrig.
 
Tack för alla fina svar!

Nu blev man ju inte mindre sugen på en 5D.. :)


Filmning känner jag inte att jag har något behov för, har en videokamera till sånt. Live view vore ju trevligt som sagt, men känns inte livsviktigt. Om några år kanske man kan uppgradera till en begagnad mk2 och få det också - och då har man förhoppningsvis några objektiv som man trivs med till 35mm formatet.

Nu gäller det bara att hitta ett fint exemplar också..

Tänkte om jag hittar ett ex så kunde man kanske testa den för döda pixlar, det fanns nåt program för det tror jag - borde gå fort. Men att få fram antal bilder tagna - det går inte på nåt säkert sätt va?
 
Den gamla 1 Ds skulle jag då inte se som ett alternativ till en 5D. Mycket sämre på höga ISO, tung och klumpig samt en liten display. Visst är den mycket mer stabilt byggd.

Att displayen är så dålig i 5D kanske kan stämma. Jag använder nästan aldrig displayen på kameran mer än till att se att exponeringen är korrekt och till det funkar den utmärkt. Att kolla skärpan är för mig ganska ointressant då bilderna många gånger är ögonblicksbilder som ändå inte kan tas om så om displayen inte kan visa om skärpan är helt 100 korrekt eller inte avgör inget. Sedan är det nog en generationsfråga, jag är van vid en Nikon FM2, alltså allting helt manuellt. Då var det aldrig någon fråga om att auto-iso, exponeringsautomatik, att kunna se bilden direkt efteråt med mera.

Jo, den är inget vidare på höga ISO, men kör man oftast på ISO 100 ändå så spelar det inte så stor roll. Bättre af och robustare hus, men också klumpig och seg.
 
Nu har jag gjort en riktig kovändning. Fast det är typiskt mitt sätt att approacha ett inköp av den här typen.. :)

Kanske jag skulle köpa mig ett relativt billigt crop hus istället, sen i lugn och ro handla på mig några EF objektiv, och sen skaffa en begagnad 5D Mk2 när de sjunker i pris.

Målet är att han en FF, men jag kanske inte behöver en NU NU NU. (Behöver ligga lite halvlågt med utgifterna ett tag framöver också.)

Så jag har läst in mig lite på 450D och 1000D. Dessa har även live view så får jag en chans att avgöra hur viktig denna finess är för mig.

* fortsätter läsa in mig på XXD, XXXD, XXXXD *
 
Nu har jag gjort en riktig kovändning. Fast det är typiskt mitt sätt att approacha ett inköp av den här typen.. :)

Kanske jag skulle köpa mig ett relativt billigt crop hus istället, sen i lugn och ro handla på mig några EF objektiv, och sen skaffa en begagnad 5D Mk2 när de sjunker i pris.

Målet är att han en FF, men jag kanske inte behöver en NU NU NU. (Behöver ligga lite halvlågt med utgifterna ett tag framöver också.)

Så jag har läst in mig lite på 450D och 1000D. Dessa har även live view så får jag en chans att avgöra hur viktig denna finess är för mig.

* fortsätter läsa in mig på XXD, XXXD, XXXXD *

Jag tror att det tar lång tid innan nya 5d sjunker mkt i pris, så var det med gamla 5d tills nya versionen kom. Det mest prisvärda du kan köpa idag är nog en ny eller begagnad 40d i så fall, och det är en toppkamera tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.