williamekstrom
Ny medlem
Jag fluktar efter att köpa en systemkamera.
Mina tidigare erfarenheter sträcker sig till några rullar tagna med en Olympus analog systemkamera, några tusen bilder med min trogna Canon G5 och några hundra bilder med min fars 350D. Jag har dock hyfsade teoretiska kunskaper kring kamerors optik, alltså hur slutare, bländare, iso, DOF, FOV, osv hänger ihop.
Jag är väldigt svag för bilder med grunt skärpedjup och fick chansen att prova en bekants 5D med ett 50/f1.4 objektiv för ett tag sedan och jag blev överväldigad av hur bilderna blev, dels map skärpedjupet och dels för att det gick att undvika blixt fastän det var relativt mörkt.
Det jag troligtvis kommer använda kameran till är:
* Vardagsbilder på familj o vänner
* Portrettbilder på familjen
* Stillastående sportbilar
* Racingbilar in action
* Dokuentation av husbygge
* Lite semesterbilder
* Eventuellt lite naturfoto
Nu verkar en 5D gå att få tag på för ca 10k på tex blocket. Är det värt att skaffa en sådan eller ska jag sikta in mig på tex en 40D istället?
Det som i mitt fall talar för 5D är dessa saker:
+ Det lilla jag sett av den gav mig ett väldigt positivt intryck.
+ Bildkvaliteten rent allmänt verkar hålla god klass än idag om man ska tro vad folk skriver i forumen.
+ Bra på höga ISO, vilket tilltalar mig väldigt starkt.
+ FF, grunt skärpedjup.
+ Jag kan låna min fars 350D om jag ska ut på tex fågelfoto och behöver lång tele.
Det som talar emot är:
- Mycket pengar för en så pass gammal kamera.
- Kräver dyra objektiv.
- Gammalmodig (ingen live view, ingen video)
Någon vill ge mig nån ny infallsvinkel?
Tack.
Mina tidigare erfarenheter sträcker sig till några rullar tagna med en Olympus analog systemkamera, några tusen bilder med min trogna Canon G5 och några hundra bilder med min fars 350D. Jag har dock hyfsade teoretiska kunskaper kring kamerors optik, alltså hur slutare, bländare, iso, DOF, FOV, osv hänger ihop.
Jag är väldigt svag för bilder med grunt skärpedjup och fick chansen att prova en bekants 5D med ett 50/f1.4 objektiv för ett tag sedan och jag blev överväldigad av hur bilderna blev, dels map skärpedjupet och dels för att det gick att undvika blixt fastän det var relativt mörkt.
Det jag troligtvis kommer använda kameran till är:
* Vardagsbilder på familj o vänner
* Portrettbilder på familjen
* Stillastående sportbilar
* Racingbilar in action
* Dokuentation av husbygge
* Lite semesterbilder
* Eventuellt lite naturfoto
Nu verkar en 5D gå att få tag på för ca 10k på tex blocket. Är det värt att skaffa en sådan eller ska jag sikta in mig på tex en 40D istället?
Det som i mitt fall talar för 5D är dessa saker:
+ Det lilla jag sett av den gav mig ett väldigt positivt intryck.
+ Bildkvaliteten rent allmänt verkar hålla god klass än idag om man ska tro vad folk skriver i forumen.
+ Bra på höga ISO, vilket tilltalar mig väldigt starkt.
+ FF, grunt skärpedjup.
+ Jag kan låna min fars 350D om jag ska ut på tex fågelfoto och behöver lång tele.
Det som talar emot är:
- Mycket pengar för en så pass gammal kamera.
- Kräver dyra objektiv.
- Gammalmodig (ingen live view, ingen video)
Någon vill ge mig nån ny infallsvinkel?
Tack.