Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg-Priser

Produkter
(logga in för att koppla)

john23

Aktiv medlem
Är lite sugen på en 24-70 2.8L dock begagnad efter helgernas alla utgifter.

Har priserna sjunkit med tanke på dollar raset?
Har sett att 70-200 IS 2.8L har minskat i pris på beg marknaden så turen kanske har kommit till de "billigare" L-objektiven? Eller?

Vad anser ni om dagens beg pris på objektiven? Skall man ta hänsyn till att USA priserna (utan tull/moms) är så billiga nu?

J
 
Tror du seriöst att någon L-objektivägare vill säga att begpriserna borde gå ner? Självklart vill man få ut så mkt som möjligt, inte konstigt du inte fått nån respons i tråden :)

Själv kan jag hålla me dig, fast de är inget jag säger högt!
 
Jag tycker det är helt sjuka priser på vissa saker på begmarknaden..
Verklighetsförankringen är inte överdrivet starkt hos en del, som vill sätta priset baserat på vad de gav för sin dyrgrip för ett par år sedan (och inte efter vad prisläget är nu).

Kikar man som jag efter en 30d så är det så illa att man handlar en ny från utlandet för betydligt mindre än vad folk begär för sina beggade prylar.

/J
 
Jag trodde i min enfald att det faktiskt skulle bli en liten diskussion, att faktiskt fler var intresserade att köpa L-Obbjektiv än att sälja L-Objektiv.

Visst det går inte alltid att jämföra nya priser i Sverige med Europa eller USA pga momsen.

Dock brukar beg priserna inom alla andra varor följa eventuella prisjusteringar ganska bra.

Att se 20D säljas beg för orimliga priser likaså 30D är sorgligt, det är skillnad på att sälja en 40D/1 MKIII eller likande beg. När flera står i kö för att köpa en ny sådan.

Såg för inte så länge sedan ett L-objektiv här på fotosidan för högre pris än en ny via Tyskland.

När jag sålde min 350D inkl kit-obj extra batterier och vertikalgrepp satte jag ett pris ca 700 under "gängse" fotosidanpris. Blev av med det direkt utan att känna att jag "dumpade" priset, mer som jag faktiskt låg helt rätt i pris.

Jag tror att det ändrar sig så fort någon börjar sälja till mer normala priser, räcker med några 10-20´objektiv (nya) säljs lite billigare så börjar det nog klättra ner.

John
 
Det är kanske just så det är, att fler är intresserade av att köpa än sälja L-objektiven. Det har inte fallit dig in att det i så fall är så enkelt att den större efterfrågan än tillgången håller priserna uppe?

Så är det med allt annat, så varför inte med Canons objektiv?
 
Begagnatpriserna på objektiv är ganska höga i Sverige, vilket är både bra och dåligt.

Tröttnar man på sitt objektiv blir man inte av med alltförmycket pengar, medans om man vill försöka hitta ett bra pris på ett begagnat objektiv så är det dyrt...

Jag var i Japan för några månader sen och köpte där ett begagnat objektiv i butik med 6 månaders garanti, kostade straxt under hälften av ett likvärdigt nytt objektiv kostar i Sverige. Tittade man på objektivet såg det inte ut som om någon hade använt det (nu är Japaner i allmänhet väldigt försiktiga om sina saker).

Dock har jag ju sett att priserna sjunker och att man ibland hittar en del bra objektiv till bra pris och då är det bara att slå till direkt..
 
apersson850 skrev:
Det är kanske just så det är, att fler är intresserade av att köpa än sälja L-objektiven. Det har inte fallit dig in att det i så fall är så enkelt att den större efterfrågan än tillgången håller priserna uppe?

Så är det med allt annat, så varför inte med Canons objektiv?

Fler vill köpa än sälja??????
Enligt sökfunktionen finns det 4 helsidor med säjes/objektiv/canon och 1 helsida med köpes/objektiv/canon.

Ofta när man läser en köpesannons om ett canonabjektiv brukar det tilläggas "Obs inga fantasipriser" vilket jag anser tala för högre priser än brukligt av säljarna.
 
Av 100 personer som vill sälja något annonserar vanligtvis ungefär 90 om det de vill sälja.

Av 100 personer som vill köpa någonting annonserar vanligtvis 3 om att de vill köpa.

Alltså finns det 5-10 tänkbara kunder till varje objektiv.
 
Visserligen annonserar fler på säljes än köpes generellt. Säljes generellt på fotosidan är ca 17 sidor och köpes ca 5 sidor det är ca 3ggr så mycket säljes. På objektiv var det 4ggr fler vilket talar för att fler vill sälja.

Sean behöver inte detta betyda ngt, vem vet ifall de får sålt sina objektiv för det begärda priset? Hur ofta ser man inte annonser som tas bort när de hamnar utanför första sidan för att direkt läggas in igen för att synas. Hade det varit en perfekt marknad dvs korrekt pris hade den gått direkt!

Vem vill inte ha så mycket betalt som möjligt tillbaks på en vara vid vidareförsäljning. Men risken är stor att man inte får det sålt och beg köparna tröttnar och köper nya objektiv i stället. Då rasar beg priserna ännu mer.

John
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.