Annons

Beg priser???

Produkter
(logga in för att koppla)

erixbergholm

Avslutat medlemskap
Hej, jag är på g att sälja en Nikon D70 med kitoptik. Har kikatrunt på annonser och jeg tycker dessa ligger skrämmande nära nypris för en D70 med kit. Vad är ett rimligt pris för den utrustningen normalslitet skick tycker ni där ute?

Låt det gärna bli en diskution kring beg priser i allmänhet då jag ofta tycker att de tenderar att vara lite höga.

/Erik
 
Jag letade nyss efter en beg 20D, men jag hade inte råd att köpa någon sådan, så jag köpte en ny istället. Med canons cashback slutar jag på c:a 11,700:-
Fanns när jag letade fanns det gott om beg 20D för 12,5 vilket är alldeles för dyrt.
 
Folk är väl helt enkelt inte medvetna om att deras dyrgrip numera bara kostar hälfte så mycket att köpa ny, som den gjorde när de köpte den, typ.
Detta gäller inte bara digitalkameror utan de flesta typer av elektroniska produkter. Datorer är ju ett annat mycket bra exempel på det. Folk begär mer för en dator som är 2-3 år gammal än vad en helt ny, med betydligt bättre prestanda, kostar.

Ett skäligt pris för en begagnad D70 med kitoptik kan väl vara runt 6000kr kanske, om jag får spekulera/tycka lite.
 
dumbo skrev:
Folk är väl helt enkelt inte medvetna om att deras dyrgrip numera bara kostar hälfte så mycket att köpa ny, som den gjorde när de köpte den, typ.
Detta gäller inte bara digitalkameror utan de flesta typer av elektroniska produkter. Datorer är ju ett annat mycket bra exempel på det. Folk begär mer för en dator som är 2-3 år gammal än vad en helt ny, med betydligt bättre prestanda, kostar.

Ett skäligt pris för en begagnad D70 med kitoptik kan väl vara runt 6000kr kanske, om jag får spekulera/tycka lite.

Glöm inte att det är brist på D70 i butikerna. Många har dom inte på lager så vill man ha kameran nu så är begagnat många gånger enklaste lösningen.
Det driver upp begpriserna.

Jag sålde min D70 (endast huset samt fjärrkontroll) för 5500kr+ frakt tidigare i veckan. nypris idag på dom prylarna är ca 7600kr (för D70s)

lägger man sedan till 2000kr för kitoptiken så är man uppe i 7500kr vilket är 2500kr under nypris.
Om tillgången på nya kameror varit god så hade nog 6000kr för hus och kitoptik varit rimligt.

Jag skulle dock aldrig sälja så billigt utan hellre ha kvar min d70 som reservhus istället.
 
Det är lite komiskt. Jag köpte min D70 i våras precis när D70s kom. Jag betalade ganska exakt 8000:- för paketet från Technikdirekt. Känns som om jag ville sälja det skulle jag inte tappa många kronor. Det brukar inte vara fallet med elektroniska leksaker.
 
Hej på er!

Vi har haft uppe detta med beg priser på d70 forumet &så. Det är mycket riktigt som ¨Dajo¨ skriver att det är lite brist på nya 70's kameror. Sedan är det alltid upp till säljare och köpare vilket pris som går att ta ut. Tillgång och efterfrågan, har och kommer alltid att avgöra, en varas värde

Säljer du en d70 med 18-70 för 6000:- så får du gärna höra av dig till mig.

Jag går ¨naken¨ och väntar på en d200, och en 70 skulle vara bra att ha till reserv vapen.
 
D70s med kitglugg 18-70

Eftersom jag är på jakt efter just en D70s med kitobjektiv 18-70 så kan jag tala om att jag är villig att vänta tills priset är nere i 5.000:- vilket det kommer att vara före den 1 februari 2006.

Någon som vill sälja redan nu? Välkommen att maila!

/ Jan-Olof
 
Re: D70s med kitglugg 18-70

JOLidman skrev:
Eftersom jag är på jakt efter just en D70s med kitobjektiv 18-70 så kan jag tala om att jag är villig att vänta tills priset är nere i 5.000:- vilket det kommer att vara före den 1 februari 2006.

Någon som vill sälja redan nu? Välkommen att maila!

/ Jan-Olof

Jag tror att ganska många hellre behåller sina kameror för dom pengarna.
18-70 kitoptiken går ju utmärkt att använda på D200 som nästan alla som kränger sina D70 just nu har beställt.
Eftersom kitoptiken inbringar drygt 2000kr idag så innebär att priset på ett kamerahus blir 3000kr...
 
Re: D70s med kitglugg 18-70

JOLidman skrev:
Eftersom jag är på jakt efter just en D70s med kitobjektiv 18-70 så kan jag tala om att jag är villig att vänta tills priset är nere i 5.000:- vilket det kommer att vara före den 1 februari 2006.

Någon som vill sälja redan nu? Välkommen att maila!

/ Jan-Olof

Jag kan bara säga ,lycka till!!

Kolla hos vilket företag som helst när dom kan leverera en 70s.
 
Priser styr sig ganska självmant... Priser som är för dyra sjunker tills en kurva uppnås där efterfrågan blir likvärdig med utbudet. Detta kan resultera i rent bisarra priser ibland.

Finns några exempel på framförallt bilar där Begagnat priserna har varit betydligt högre än Nypriset för samma bil och kunderna kunde döda för att få köpa trots betydligt högre pris!
 
Kalle_B skrev:
Priser styr sig ganska självmant... Priser som är för dyra sjunker tills en kurva uppnås där efterfrågan blir likvärdig med utbudet. Detta kan resultera i rent bisarra priser ibland.

Finns några exempel på framförallt bilar där Begagnat priserna har varit betydligt högre än Nypriset för samma bil och kunderna kunde döda för att få köpa trots betydligt högre pris!

När Volvo 850 lanserades hösten 91 blev det på det viset.

jag vet en som beställde flera bilar på ren spekulation. Sedan sålde han dom i Göteborgsposten och tjänade ca20 000kr per bil.

Fabryksnya bilar som inte ens levererats ännu...
Han tog med sig sin köpare till bilhandlaren och sa åt dom att skriva över bilen på honom.
Sedan betalade han bilhandlaren och gick därifrån med 20 000kr på fickan.

skulle dom ha ställt sig i kön hade det blivit leverans till sommaren -92.


Den som sitter med 20 st Nikon D200 den 20:e December kan nog sälja dom för dryga 20 000kr/st utan problem.
 
Beg-pris

Det är ju ofta så med nya saker att det är "hypat" (exempel just nu - D200???) i början när "alla" vill ha just den manicken men normalt sett brukar det alltid svalna rätt fort så fort hypen är över samt att tillgången blir god. Sen sjunker priserna och normalt sett, oavsett vilken hemelektronik man tittar på prismässigt ÄR det en dålig affär att sälja för att byta upp sig. Köp t ex en 42" plasmaTV för 32 lök och ha den i ett halvår och se om det går att få ens 10 för den beg?? Dyra saker tappar mer i värde generellt men det mesta inom hemelektromik tappar c:a 50% av sitt värde efter ett halvår till ett år. I detta sammanhang borde t ex D70 kitet kosta runt 5 tusen beg när det nu kostar c:a 10 tusen nytt??

Vad folk betalat när sakerna kom är ju helt ointressant tycker iaf jag. Vissa skriver "nypris" 17tusen osv. Ok, det enda det säger är att annonsören köpt sakerna dyrt, vad mer ger annars den informationen? Som säljare måste man ju sätta in sig i köparens urval och jämföra sitt eget säljobjekt där, inte vad man en gång betalt för mycket kan hända på kort tid, pris kontra prestanda kan ändras fort. Där hänger inte alla med tyvärr och därav den underliga prisbilden på mycket. Något jag tycker är hjärtligt tröttsamt är säljare som tror att de ska få samma eller helst MER än vad de själva betalat för en sak som de använt mycket och länge...

Det annonseras faktiskt en och annan D70 på nätet och många annonser ligger ute bra länge. Det är nog ett tecken på att den inte direkt är stort drag på marknaden trots allt. 8500:- för en beg D70 med kitobjektiv verkar vara klart för mycket. De som faktiskt sålt verkar inte SÅLT till dessa höga priser utan kanske många gånger fått krypa till korset i det faktum att priset bestäms av vad folk kan och vill betala. Tillgång på nya eller ej, många kan nog tänka sig att vänta och köpa när priserna kommit ner på en nivå som är acceptabel.

mvh
mt4base
 
Jag betalade 6000:- för D70, 18-70, 1GB för en månad sedan & jag hade bevakat annonserna 1 till 2 månader & missat några till bra pris!

De annonser för D70kit på 6000-6500 går ganska fort men det finns många på tex. Blocket som ligger kvar med fantasipriser månad för månad.

Det är som Mattias skrev ovan, många inser inte att priserna droppat kraftigt från då de köpte & vill ha tillbaka någonting i närheten av vad de betalade.

Bara det 1GB minnet jag fick med har sjunkit från 3200 till 934:- på ett år!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.