Annons

Beg pris EOS 1D mkII och mkII N

Produkter
(logga in för att koppla)
Lieden.se skrev:
Cyberphoto sänkte just till en hundring under Scandinavian Photo. Vem bjuder lägre? ;-)

Jag som precis har bestämt mig för att vänta med investeringen... :( Har velat fram och tillbaks i några månaders tid. Det är ett ganska stort steg från 350D till 1D, men jag känner att jag måste ha fungerande autofokus med 400/5,6L + 1,4x extender. Annars hade det nog blivit en 30D/40D. Nu får man ta sig en funderare igen, begagnat har jag gett upp att leta efter...
 
Nja, gett upp har jag kanske inte men jag vill helst se dem innan jag köper och de flesta verkar finnas i Sthlm-området. Tycker nog också att prisskillnaden mellan beg och nytt är lite för liten just nu...
 
Lieden.se skrev:
Var då? Blocket är rensopat, och de få som dyker upp här på FS är (som regel) inte speciellt billiga.

Vem har sagt de ska vara speciellt billiga. Som med allt annat får man vara beredd att betala marknads-priset. Jag har sett ganska många här på FS. och även på andra ställe.

Vill man betala mycket mindre än det normala priset blir det givetvis svårt att hitta en.
Vad vill du betala för en i hyfsat skick ?
 
Lars Johnsson skrev:
Jag har sett ganska många här på FS. och även på andra ställe.
Visst dyker det upp en då och då. Men de brukar försvinna ganska fort, eftersom utbudet av begagnade inte är speciellt stort.
Lars Johnsson skrev:Vill man betala mycket mindre än det normala priset blir det givetvis svårt att hitta en. Vad vill du betala för en i hyfsat skick?
Beror naturligtvis på vad man upplever som "normalt". På de här kamerorna är andrahandspriset så högt att jag för min del hellre köper nytt.
Mvh, Ulf
 
Vad vill du betala för att få en i bra skick, du svarade aldrig ? :)

Du skriver att priset är rent för högt på de som dycker upp på FS. Men samtidigt skriver du att de försvinner fort :) Hur går det ihop? Det tyder snarare på att priset är lågt om alla blir sålda snabbt
 
Enklast är att köpa begagnat från USA.
På naturescapes.net och fredmiranda så säljs Mk2 och Mk2N i stort sett dagligen.
På Naturescapes har jag inte stött på någon som inte är ärlig.
Själv så köpte jag hela min nya utrustning där och sparade i runda slängar 53.000 och all utrustning var i stort sett ny.
Stativet var aldrig använt och objektivet 3 gånger.
 
Kolla hur många bilder som är tagna

Om du letar efter begagnat så ta reda på hur många exponeringar kameran gjort. Slutaren på min 1D MK2 gav upp under en ganska intensiv sesion utanför Sydafrika där jag försökte fota pälssälar ifrån gungande båt. Tyvärr upptckte jag inte haveriet omedelbart och därför repade den trasiga slutaren filtret framför sensorn.

Byte av slutare var inte så farligt i pris men både slutare och sensor skulle gå på ca 12.500 (Canon i Göteborg, kostnadsförslag) Ganska svettigt på en tre år gammal kamera.

Jag tror den orkade med ca 50-70.000 exponeringar men det är bar en grov uppskattning.

Lycka till! /Gunnar
 
Lars Johnsson skrev:
Vad vill du betala för att få en i bra skick, du svarade aldrig ? :)

Du skriver att priset är rent för högt på de som dycker upp på FS. Men samtidigt skriver du att de försvinner fort :) Hur går det ihop? Det tyder snarare på att priset är lågt om alla blir sålda snabbt
Då jag har egen firma slipper jag momsen. Har ännu inte sett någon begagnad 1DMkIIn som kostat mindre än en ny minus moms, så för mig är begagnat ointressant. Priset skulle behöva ligga kring 18-20 tusen kr för en begagnad för att det skulle vara intressant, och några sådana finns inte.
Anledningen till det höga andrahandsvärdet är ju att det finns många privatpersoner som vill köpa en sådan kamera, och som är beredda att betala ett pris för ett begagnat hus som ligger bara några få tusenlappar under nypriset. Detta beror naturligtvis på att man vet att kameran kommer att hålla och leverera fina bilder i många år framåt.
Men den lilla skillnaden mellan ny- och andrahandspris gör att man som privatperson nästan lika gärna kan köpa en ny, ifall man inte har mycket tajt budget.
Så en sådan kamera är en bra investering. Kostar visserligen en del, men kan säljas med enbart en liten förlust den dagen man inte behöver den längre.
 
Givetvis kan du inte få den nya N versionen för samma pris som den äldre mkII säljs för.
Men varför köper du inte en ny om du kan få den så billigt som du skriver ???
Om du tycker N versionen är för dyr (som du ju antagligen gör) så köp en mkII. Det är ju praktiskt taget samma kamera och du får den lätt för priset du skrev.
 
Lars Johnsson skrev:
Men varför köper du inte en ny om du kan få den så billigt som du skriver ???
Om du tycker N versionen är för dyr (som du ju antagligen gör) så köp en mkII. Det är ju praktiskt taget samma kamera och du får den lätt för priset du skrev.
26k är fortfarande mycket pengar för ett hus, speciellt som ett par dyra objektiv står högre upp på inköpslistan. Och mitt 30D-hus är jag ganska nöjd med ännu så länge. Men visst överväger jag saken ;-).
MkII (utan N) har jag strukit från min lista, främst pga den mindre skärmen och den längre uppstartstiden.
 
Längre uppstartstiden??
Jag har bägge kamerorna och märker ingen skillnad. De startar ju i princip omedelbart bägge två.
Jag är nästan säker på att där inte är någon skillnad mellan dem
 
Andreas K skrev:
Enklast är att köpa begagnat från USA.
På naturescapes.net och fredmiranda så säljs Mk2 och Mk2N i stort sett dagligen.
På Naturescapes har jag inte stött på någon som inte är ärlig.
Själv så köpte jag hela min nya utrustning där och sparade i runda slängar 53.000 och all utrustning var i stort sett ny.
Stativet var aldrig använt och objektivet 3 gånger.

Hittar inte till beg. marknaden...var har jag missat att leta:)
 
Lars Johnsson skrev:
Längre uppstartstiden??
Jag har bägge kamerorna och märker ingen skillnad. De startar ju i princip omedelbart bägge två.
Jag är nästan säker på att där inte är någon skillnad mellan dem
Då har du värdefull förstahandsinfo jag saknar ;-).

Jag läste någonstans (tror det var på dpreview) att MkII har en uppvakningstid från standby på 0,8 sek, medan man på MkIIn kortat ner denna tid till 0,2 sek. Småsaker kan man tycka, men då jag skulle ha kameran i första hand för att fotografera djur och fåglar behöver jag en kamera som är redo att ta bilder samma ögonblick jag rör avtryckaren. Skall man vänta nästan en sekund på kameran kan fotograferingsögonblicket redan vara förbi.
Detta funkar föredömligt på 30D, uppvakningstiden är praktiskt taget noll (tror att det rör sig om 0,15 sek).
 
Det stämmer inte :) Om du tror att din 30D är mycket snabbare än mkII & mkII N så är du helt fel på det.
Tiderna du skrivit är helt fel och du ska nog ta allt du läser på dpreview med en stor nypa salt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.