ANNONS
Annons

Beg D200

Produkter
(logga in för att koppla)
kort urspårning...

D90 har inte ljusmätning med manuella objektiv.
(AI/AI-S)

Undrar hur många sådana TS har idag till sin D60? Eller hur många sådana han har för avsikt att köpa till sin tilltänkta D200?

... den helt avgörande faktorn till varför jag blev Nikonian en gång i tiden. Det finns en fantastisk uppsjö av gamla fina objektiv att få för nästan inga pengar alls. Välj ett konsumenthus och du förlorar ett av Nikonsystemets absoluta genidrag, bakåtkompatibilitet med alla F-mount-objektiv. Visst GÅR det att testskjuta i manuellt läge och justera efterhand, men det är oerhört tröttsamt i längden och proceduern måste upprepas när man byter kameravinkel...

/P

... den helt avgörande faktorn till varför jag blev Nikonian en gång i tiden. Det finns en fantastisk uppsjö av gamla fina objektiv att få för nästan inga pengar alls...
/P

Jag kan förstå det, en gång i tiden. Men... senaste två åren har Nikon spottat ut en uppsjö mycket bra objektiv både i DX och FX format som spöar allt gammalt manuellt mög. Idag ser jag ingen rationell anledning att fortsätta på den manuella banan då alternativen är så mycket bättre och inte nödvändigtvis dyrare.

För DX: AF-S 35,10-24, 18-55VR, 16-85VR, 18-200VR2, 55-300VR m.fl.
För FX: AF-S 24/1.4, 35/1.4, 50/1.4, 84/1.4, 105VR, 200VR2, 14-24, 16-35VR, 24-70, 24-120VR2, 28-300VR, 70-200VR2, 200-400VR2 m.fl.

Vem vill ha en uppsjö objektiv när det räcker med ett eller två som är bättre än uppsjön? Förutom nostalgikern förstås... ;-)

Allt nytt Thailand-plastic är inte nödvändigtvis bättre än det som är 20 år gammalt.

För egen del köpte jag D200:an med två avgörande skäl; 1) Ljusmätning med "gammalt mög" (till skillnad från enklare hus), 2) Inbyggd blixt med commander mode (till skillnad från proffshus). D200:an var en kompromiss, inte för enkel, inte för klumpig, funkade som en ta-med-på-resor och ta-med-på-jobbet kamera.

Nu är den dock såld. Som någon skrev tidigare i tråden så är en av fördelarna med att köpa en utgången modell att man kan sälja den med mindre förlust än om man köper nytt-nytt-nytt.

Nänä... Skulle jag bara fota i bra ljus på ISO 100 och 200 skulle jag aldrig välja D90 över D200.

De enda punkterna D90 är bättre är väl i stort sett skärmen och på höga ISO samt att den ha liveview och filmning!

Har man vant sig vid en D200/300 och får tag i en D90 känns det som en leksak.

Likaså kommer D60 kännas som en leksak jämfört med D90 ! MVH.

Allt nytt Thailand-plastic är inte nödvändigtvis bättre än det som är 20 år gammalt.

Fine, det är ok att vara entusiast och mycket gammalt är optiskt bra och det finns nytt som är mindre bra. Likväl är de allra bästa objektiven är av senaste snitt.

Som någon skrev tidigare i tråden så är en av fördelarna med att köpa en utgången modell att man kan sälja den med mindre förlust än om man köper nytt-nytt-nytt.

Håller med. Av mina sju DSLR-hus har jag köpt fem beg, ett nytt i Tyskland och ett i Svensk affär. Av 14 DSLR-objektiv har jag köpt 9 beg, tre nya i Tyskland, ett i USA och bara ett i en Svensk affär. Totala ekonomiska förlusten per idag ligger på rimliga 10K.

Fine, det är ok att vara entusiast och mycket gammalt är optiskt bra och det finns nytt som är mindre bra. Likväl är de allra bästa objektiven är av senaste snitt.10K.

Ja, och de är också avsevärt DYRARE! Själv har jag haft stor glädje av en gammal MF ED 300f/2.8 för en struntsumma. Likaså ett tokskarpt Micro-Nikkor som jag använde med gamla mellanringar och Nikons gamla manuella TC-convertrar. Entusiastkamerorna förlorar ju både ljusmätning och AF så fort en mellanring åker på ändå... Helt enkelt ett mycket komplettare och flexiblare system än vad jag skulle haft råd med med senaste modellerna. Kompenserar mer än väl för ett dyrare hus.(Och, allvarligt, ingen kör väl AF vid närbild iallafall...) Att proffsen köper motsvarande AF-S VRII eller 200-400f/4 men det är helt enkelt inte försvarbart med min hushållsekonomi. Har inget med nostalgi att göra. "Gammalt mög" ger mycket glas för pengarna, så är det bara. Men visst, den som bara vill använda autofokus och programval gör väl bäst i att införskaffa en D90... Men dagens ultrazoomar med pyttebländare och "macroläge" ger jag allvarligt inte en spänn för...

Valet D60 - D200 välj D200 Bättre handhavande
Valet D200 - D90 välj D90 bättre iso prestanda (400 och uppåt)
Valet D90 - D300 väljer jag D300 för jag gillar handhavandet och det större huset mer

Inte så krångligt tycker jag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar