ANNONS
Annons

Beg D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Linbacker

Medlem
Tänkte höra vad ni tycker. Jag har en D60 idag som jag är mycket nöjd med men funderar på att uppgradera mig. När inte plånboken är full av pengar har jag funderat på alternativ.

Är det en uppgradering att köpa en begagnad D200? Är det värt att lägga ca 5000kr på en D200. Hur bra är den jämfört med D60...?? Eller skall jag vänta, spara och försöka få en D300 så småningom.

Kan tillägga att jag inte är så intresserad av att filma som man kan göra med D300s

Vad tycker ni??

/Henrik

Sett till sensorns tekniska bildkvalitet inte ett endaste dugg, men hanteringsmässigt är den förstås bättre.

D200 är en mycket bra och robust kamera men brusegenskaperna är inte de bästa. Över ISO400 gick jag aldrig men det beror förstås på vilka krav man har.

Som sagts tidigare är det ett jättelyft hanteringsmässigt där du har tillgång till de viktigaste funktionerna via knappar på kamerans ovan- och baksida. Kör du, och kommer att köra på autolägen vinner du inte så mycket.

Du får också möjlighet att använda objektiv utan inbyggd AF-motor. Är du bara medveten om ISO-egenskaperna är det en mycket bra kamera.

/FW

Är du helnöjd med bildkvalitén på din D60 men vill ha ett större och stabilare hus är ju D200 ett prisvärt alternativ, är du nöjd med storleken men vill ha bättre bildkvalité är det fel sak att byta upp.

Angående D300 mot D300s så finns det åtskilliga saker son skiljer dem åt förutom filmningen, men kanske inte så att det motsvarar prisskillnaden mellan en billig beg D300 och en nästan ny D300s.

Jag kikade lite på din kameraväska på din profil och jag skulle nog rekommendera att du lägger pengarna på bättre objektiv än nya kameror. T.ex. att byta ditt 18-55 mot ett Sigma/Tamron 17-50/2,8 eller din Sigma 70-300 mot ett Nikkor 70-300 VR.

Jag kan hålla med om att framför allt mitt Sigma objektiv behöver bytas ut. Det är jag inte nöjd med!! Jag har funderat i dessa banor också men tänker ändå att ett nytt kamerahus (eller byta upp mig till en semiproffskamera) ger en del bättre funktioner (tålighet mm.). Jag vet bara inte om steget från en D60 till D200 är för litet. Har egentligen siktat in mig på en D300 men jag är så otålig....=)

Visst är bra objektiv nästan viktigare än ett nytt kamerahus, jag kan hålla med om det...men...=)

/Henrik

Det kvittar ju att ditt kamerahus är vattenskyddat när dina objektiv läcker som såll ;-)

(Vet av egen erfarenhet....)

Om jag var som dig skulle jag lägga pengar på objektiv nu eller spara alltihop och köpa en D7000 eller något annat med sensor av senaste generationen när de gått ner lite i pris.

Ha ha, måste ändå försvara mitt fasta 50mm objektiv som jag tycker är underbart...=)

Jag håller med om din poäng...känner mig bara så köpsugen

En D200 lär väl inte sjunka så mycket mer i pris så köper du en begagnad nu och vill sälja den om några månader så borde du få pengarna tillbaka.

TYcker inte du gör mycket till upköp genom att köpa D200, visst får du lite enklare hanteringe men inte mer än så.

Hade jag varit du så hade jag nog hellre satsa på D7000 som kommer här snart.

Utom på punkterna, hantering, större/bättre/tåligare hus/ och möjlighet med ljusmätning med alla nikons manuella objektiv.

D200 är 200g tyngre att hantera vilket inte alltid är en fördel. D90 har helt klart bättre sensor och LCD och modernare menysystem.

Vilka manuella objektiv funkar på D200 som inte funkar på D90? Detta klarar D90 i alla fall:
• Nikon F mount with AF coupling and AF contacts
• DX AF Nikkor: All functions supported
• Type G or D AF Nikkor: All functions supported (PC Micro-Nikkors do not support some functions)
• Other AF Nikkor: All functions supported except 3D Color Matrix Metering II. Lenses for F3AF not supported.
• AI-P Nikkor: All functions supported except 3D Color Matrix Metering II
• Non-CPU: Autofocus not supported. Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function. Electronic rangefinder can be used if lens has a maximum aperture of f/5.6 or faster.

Och D200:

Bilagor

• lenscompatible.jpg
    lenscompatible.jpg
    84.7 KB · Visningar: 340
En beg D200 är väl värd 3000-3500kr idag. Liten 2.5" LCD med låg upplösning, inte speciellt bra på höga ISO etc. Den modernare D90 är väl lika bra eller bättre på alla punkter. En D90 kostar bara 5975kr ny i affär med garanti. http://www.cameranu.nl/artikel/11715/Nikon_D90_Body.html

Nänä... Skulle jag bara fota i bra ljus på ISO 100 och 200 skulle jag aldrig välja D90 över D200.

De enda punkterna D90 är bättre är väl i stort sett skärmen och på höga ISO samt att den ha liveview och filmning!

Har man vant sig vid en D200/300 och får tag i en D90 känns det som en leksak.

Vilka manuella objektiv funkar på D200 som inte funkar på D90? Detta klarar D90 i alla fall:

De här:

• Non-CPU: Autofocus not supported. Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function. Electronic rangefinder can be used if lens has a maximum aperture of f/5.6 or faster.

De överför i vissa fall bländarvärden från objektivet till kameran så man kan använda läge A och få ljusmätning på D200

Även om D90 inte är bättre än D200 vad gäller hantering/vädertätning så är den ett stort steg upp från D60 hanteringsmässigt, fler knappar, två inmatningshjul. Huset är även större och fokuserar med objektiv som saknar AF-motor, sökaren är bättre, den har bättre AF-system med fler AF-punkter och 3D tracking osv. Därtill är ju brusegenskaperna en bra bit bättre än D60/D200.
På det stora hela är D90 ett stort lyft och jag tycker inte alls att det är så dumt att fundera i de banorna, även om D200 har en del fördelar mot D90.

Jag vet bara inte om steget från en D60 till D200 är för litet. Har egentligen siktat in mig på en D300 men jag är så otålig....=)

Det är stor skillnad på D60 och D200 hanteringsmässigt. Det är dock inte säkert att du kommer att se någon större skillnad på bildresultatet mellan dessa hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar