Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Nu har jag polisanmält Gustafsson Martin Ångnell medlem under signatur linakova. Swishbetalningen gör ju att det finns ett spår till ett bankkonto.
Sök lite på internet på detta namn så hittar du fler namn...
Boende i Kista tydligen.

En brasklapp bara.
Är detta verkligen samma person som gjort det?
Jag anklagar ingen

Min erfarenhet är att ilska över att bli utsatt för bedrägeri inte leder någon vart. Jag har släppt det här. Köpte en ny begagnad konverter från MattssonsFoto istället. Förr kunde jag gå och gräma mig över sånt här i veckor. Det är bara slöseri med energi.
 
Jodå. Men är det värt besväret? För en tusenlapp?
Det är futtigt gjort men jag har släppt det och tänker inte hänga upp mig på det mer.
Jag gör som kungen. Vänder blad och går vidare...
Även om du antagligen inte kommer att få tillbaka dina pengar så bör du polisanmäla. Ju bättre brottsstatistiken stämmer med verkligheten desto bättre underlag får våra samhällsplanerare och politiker för beslut om prioriteringar i offentlig verksamhet.
 
Uppföljning av min anmälan.
Blev faktiskt uppringd av polis Niklas idag. Han genomförde ett kompletterande förhör med mig.
Det hade jag faktiskt inte trott! Kanske mina förväntningar är för lågt ställda på polisen. Skulle "Martin" dyka upp i registren av någon anledning så finns ju i alla fall även min anmälan med nu.
 
Just nu finns en Canon Eos 90D i originalförpackning med alla tillbehör till försäljning för 1095 Kr på Facebooks Marketplace. I beskrivningen står inte särskilt mycket om kameran eller dess skick men det står väldigt mycket om vilket bra erbjudande detta är. Man kan ju undra...
 
Jag gjorde en polisanmälan mot en Andreas Gröndal som den 24 april sålde ett Canon 135 f2 L till mig, jag swishade 3450kr i förskott. Sen märkte jag att han reggat sig på fotosidan dan innan. Hade jag haft is i magen och kollat upp det innan så hade jag aldrig kontaktat honom. Bad han återkomma om att det verkligen var han. Fick mejlsvar med bifogat foto på hans leg. Allt han sa stämde. Jag har fortfarande inte fått objektivet och var och polisanmälde i förra veckan. Enligt polisens register så är han misstänkt för flera bedrägerier. Har även anmält transaktionen hos min bank, kan eventuellt få hela summan tillbaka med polisens rapport i ryggen. Väntar på slutlig utredning. Är mest skitförbannad på mig själv att jag gick på det.
 
Just nu finns en Canon Eos 90D i originalförpackning med alla tillbehör till försäljning för 1095 Kr på Facebooks Marketplace. I beskrivningen står inte särskilt mycket om kameran eller dess skick men det står väldigt mycket om vilket bra erbjudande detta är. Man kan ju undra...
Det fullkomligt kryllar av annonser på svenska för dyra fina saker som säljs för 1030, 1050 eller 1095kr av profiler som anger att de bor i företrädesvis Afrika och Sydamerika. Dessa profiler tenderar att var och en ha högvis med "jag köpte 3 av misstag i förrgår och nu vill jag sälja en billigt", för kameror, elsparkcyklar, datorer osv. Jag brukar anmäla alla dessa profiler till Facebook.
 
Jasså, och hur gör du när du köper eller säljer här på FS? Skulle svaret vara att bara göra affärer öga mot öga skulle min kundgrupp begränsa sig till ca 200 personer. Det skulle kräva en enorm tur att rätt säljare/köpare skulle bo här.
 
Jag betalar oftast i förskott när jag handlar på Tradera. Det är det normala förfaringssättet där.

Omdömesystemet fungerar rätt bra.
 
Utan att strö salt i några sår eller trampa någon på tårna men jag tycker att man kan lita på folk. Visst, det finns bedragare och r*vhål som skor sig på andra, och dessa individer har alltid funnits, men jag vill inte leva i ett samhälle där jag inte kan lita på folk. Om 1000 affärer går bra och en går dålig, vill jag inte bedöma alla efter den dåliga affären. Men visst, man måste vara om sig och kring sig mer idag än tidigare. Och ibland får man ta en risk om man tycker det är värt det. Vill man inte ta risken då avstår man. Det är upp till var och en själv.
 
Jag gjorde en polisanmälan mot en Andreas Gröndal som den 24 april sålde ett Canon 135 f2 L till mig,

Tråkigt!

Han verkar slug för jag pratade med honom och planerade in en resa för att hämta objektivet. Han kunde först två dagar fram i tiden. Hade han sagt att han inte ville göra affär på plats eller bara slutat svara hade jag så klart anmält annonsen (pga ny användare + lite för bra pris + ovilja att ses). Då hade han inte heller hunnit blåsa dig (och kanske fler?).

Konstigt att han skickade bild på sitt leg.
 
Tråkigt!

Han verkar slug för jag pratade med honom och planerade in en resa för att hämta objektivet. Han kunde först två dagar fram i tiden. Hade han sagt att han inte ville göra affär på plats eller bara slutat svara hade jag så klart anmält annonsen (pga ny användare + lite för bra pris + ovilja att ses). Då hade han inte heller hunnit blåsa dig (och kanske fler?).

Konstigt att han skickade bild på sitt leg.

Exakt! Varför skicka bild till mig och även fortsätta hålla kontakt via Whatsapp efter att han blåst mig?

Han kontaktade mig via ett danskt nummer, vilket talar för att han bosatt sig där som han sa att han skulle göra när vi hördes. Jag misstänker att killen har nån bokstavsdiagnos i kombination med att han saknar konsekvenstänk. Jag har alla hans uppgifter och även polisen har det nu. Blir intressant att se vad detta resulterar i.
 
Kan du verkligen säkerställa att det var exakt samma person som begick bedrägeriet som legitimationens identitet visade?
Det låter annars som att fotot visade en identitet som stämde med namnet på Swish men som inte alls kan styrkas vara den som utförde det hela.Det öppnar för att kunna vara en målvakt?

Eller har jag missat något?
 
Kan du verkligen säkerställa att det var exakt samma person som begick bedrägeriet som legitimationens identitet visade?
Det låter annars som att fotot visade en identitet som stämde med namnet på Swish men som inte alls kan styrkas vara den som utförde det hela.Det öppnar för att kunna vara en målvakt?

Eller har jag missat något?
Du måste ha varit på banken för att kunna få Swish.
Swish går via banken o deras identifiering så blir det svårt att luras där.
Men visst en målvakt kan det vara men då finns det kopplingar mellan målvakten o personen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.