ANNONS
Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Vill varna för att dessa falska personuppgifter nyligen har förekommit (de syns även tidigare här i tråden):

--
Philip Schulz
Visborgsgatan 34
62158 VISBY
Mobil: 0735546166
Google +: [email protected]
--

Personen som verkligen heter detta är dock oskyldigt drabbad, det är viktigt att veta när det gäller alla namn som anges här i tråden.

Vill varna för att dessa falska personuppgifter nyligen har förekommit (de syns även tidigare här i tråden):

--
Philip Schulz
Visborgsgatan 34
62158 VISBY
--

Personen som verkligen heter detta är dock oskyldigt drabbad, det är viktigt att veta när det gäller alla namn som anges här i tråden.

om det nu finns en P Schulz på den adressen som är oskyldigt drabbad, varför lägger du ut hans adress i detta forum????

PUL

om det nu finns en P Schulz på den adressen som är oskyldigt drabbad, varför lägger du ut hans adress i detta forum????

PUL

Du har uppenbarligen inte läst tråden med tanke på din frågeställning, men för din info så finns det ingen Schulz på den adressen - uppgifterna är alltså falska och det är därför jag blottgör dem här i forumet eftersom att Eniro inte tar sitt ansvar i att kontrollera uppgifterna.

Du har uppenbarligen inte läst tråden med tanke på din frågeställning, men för din info så finns det ingen Schulz på den adressen - uppgifterna är alltså falska och det är därför jag blottgör dem här i forumet eftersom att Eniro inte tar sitt ansvar i att kontrollera uppgifterna.

aha, sorry, tolkade ditt inlägg fel

En tanke som säljare

Har med viss förfäran och lite nöje läst igenom i stort sett hela tråden och har en tanke jag skulle vilja dela med mig.

Jag har sålt en hel del begagnat på blocket, dock inte kameragrejor utan saker värda mindre pengar. Oftast handlar det om grejor som jag har haft när jag var barn.

Nu har jag råkat ut för en del tråkigheter då jag skrivit i mina annonser att man gärna får komma och hämta grejorna. Just för att visa att jag inte villa lura någon.

Personer, män runt 35 (gissar jag på) har ringt upp och vill till vilket pris som helst stämma träff med mig snabbt, helst på kvällen eller dagen efter hemma hos mig. Jag har då inte lämnat ut någon adress och när jag säger att det inte passar sig på kvällen (jag vill ju självklart ha någon mer med mig) så blir de antingen sura och lägger på eller höjer priset.

Det hela har helt enkelt gått ut på att de inte alls vill göra någon affär utan bara vill träffa mig, av anledningar som jag helst inte vill tänka på...

Så min tanke är att när man som kvinna lägger ut varor på blocket måste man vara försiktig med f2f-affärer. Det finns även oseriösa köpare som sitter hemma och kollar annonser där det kan vara barn eller ungdomar (tjejer) som lagt ut sina grejor och som hoppas på att de kan träffa säljarna hemma eller vid något undanskymt ställe.

Självklart vill man som seriös köpare bara träffas på en offentlig plats med mkt folk och det är därför jag inte har sålt saker till dessa män. Men jag tänkte att det kan vara värt att lyfta fram så ingen går med på något dumt, särskilt som tjej!
f2f är inte alltid säkert det heller...

--
Philip Schulz
Visborgsgatan 34
62158 VISBY
--

Denne Philip lurade mig lite angående en dator på Blocket. Inga pengar men annat krångel. vill påstå att det tel nr som du uppgav är korrekt och att han som svarar är ett arsel. Hur vet du att pers uppgifterna inte stämmer? Han bodee på den här adressen tills för ett par år sedan. Prova och ring och bjud på hans macbook.

Denne Philip lurade mig lite angående en dator på Blocket. Inga pengar men annat krångel. vill påstå att det tel nr som du uppgav är korrekt och att han som svarar är ett arsel. Hur vet du att pers uppgifterna inte stämmer? Han bodee på den här adressen tills för ett par år sedan. Prova och ring och bjud på hans macbook.

Vad lurade han dig på?

Jag tar det för givet eftersom att uppgifterna dels inte stämmer med de som finns på ratsit.se och dels eftersom att flera har blivit lurade av denne person precis på samma sätt som den här bedragarligan arbetar.

Är du av uppfattningen att uppgifterna stämmer?

Vad lurade han dig på?

Jag tar det för givet eftersom att uppgifterna dels inte stämmer med de som finns på ratsit.se och dels eftersom att flera har blivit lurade av denne person precis på samma sätt som den här bedragarligan arbetar.

Är du av uppfattningen att uppgifterna stämmer?
Är du engagerad i detta föreslår jag att du mailar mig direkt.
mvh

Den här Philip Schulz jäklades jag lite med i våras. Eller rättare sagt med den som utgav sig för att vara Philip Schulz. Han skulle sälja en billig Canon 7D på Blocket, jag insåg att det naturligtvis var bluff.

Då bodde han i Krokom, så avsides som bara möjligt. Efter otaliga mail fram och tillbaka så ledsnade han. Då hade jag också hunnit varsko Blocket, som stängde av hans annons.

Söker man på ratsit.se så får man en (1) träff på namnet. Söker man däremot på Hitta.se och Eniro så får man sex (6) träffar! Säkert kan fler än en av dessa träffar tillhöra den riktige Schulz, men jag skulle tro att 3-4 st av dem är falska och används eller har använts för att bedra folk.

Tragiskt att Eniro inte rensar bland falska uppgifter när de får vetskap om dem, eller åtminstone sätter ut en varning.

En röd tråd för dessa bedragare är att de väljer adresser som ligger i Norrland eller allmänt svåråtkomligt (t ex Gotland, som en av dessa Schulz är skriven på). På så sätt kan de erbjuda att man får komma och hämta varan för att verka förtroendeingivande, samtidigt som de vet att risken är liten att någon kommer ha möjlighet att göra det.

Via mailkontakt...
En mailkontakt, som inte är medlem på Fotosidan, bad mig vidarebefodra detta:

Har bett Joakim lägga in denna text då jag inte själv är medlem på Fotosidan...

Jag har anledning att tro att denne bedragare även kommer att använda mina uppgifter för att lura ytterligare personer (då jag varit så dum och mailat över bild på mig och mitt körkort...).

Därför vill jag uppmärksamma Er på att undvika att handla på Blocket och liknande sajter där någon uppger sig för att heta Urban Modh eller alternativt mitt mellannamn Tony. Vad jag känner till finns det bara jag med detta namn och jag bor i Lidköping, ingen annanstans!

Urban har kontaktat mig igen och meddelat att bedragaren i dagsläget använder körkortet han lurade av honom. Bedragaren går dock under namnet Tony Modh. Han har haft flera annonser på Blocket hittills, med namn som "Tony" och "t.m." - de använder ofta bara förnamnet (alt. mellannamnet) eller initialerna utan att ange något telefonnummer i annonsen.

Uppgifterna på Eniro är falska:
Länk: http://personer.eniro.se/profil/tony+modh/per_16316829
--
Tony Modh
Trädgårdsgatan 22
82632 SÖDERHAMN
0700-30 66 58
--

Vidare har jag märkt att bedragarna ofta använder samma orter flera gånger, Söderhamn har t ex förekommit tidigare med namn som Andreas och Daniel.

Färska uppgifter angående Blocket bedrägeri

Jag har idag varit i kontakt med den åklagare som beslutade att lägga ner förundersökningen i våras. Kortfattat så kan jag beskriva beslutet så här;

- Den misstänkte var redan åtalad för 74 stycken penninghälerier
- Att gå vidare med just mitt åtal hade inte på något sätt givit den åtalade ett strängare straff, man ville helt enkelt spara på polisens resurser.
- Enligt riktlinjer krävs det större skadeståndsanspråk för att driva detta ärende vidare

Personen som stod åtalad i detta ärende är precis som i de flesta liknande fall enbart en Måltavla. Vilka som stod bakom själva bedrägeriet är höjt i dunkel.

I målet för dessa 74 fall så krävs den åtalade på 330 000 sek. En Målvakt har naturligtvis inga pengar vilket innebär att de 74 målsägande ej kommer att få något tillbaka. Tingsrätten hade sina förhandlingar förra veckan, dom i målet kommer på torsdag denna veckan.

Värt att nämna är att det finns betydligt fler fall, flera Målvakter. Så den totala summan av alla Blocket bedrägerier av denna typ är för mig okänt.

Clearing

Läste inledningen av tråden och vill bara ge ett tips på hur man kollar clearingnummer. Bankplatser.nu är fin på detta, kan vara känslig på t ex bindestreck då testa både 82404 och 8240-4. Sen finns det ju inget som säger att man har sin bank på samma ort som man bor på, men sammantaget kan det ju vara en signal.

Jag har idag varit i kontakt med den åklagare som beslutade att lägga ner förundersökningen i våras. Kortfattat så kan jag beskriva beslutet så här;

- Den misstänkte var redan åtalad för 74 stycken penninghälerier
- Att gå vidare med just mitt åtal hade inte på något sätt givit den åtalade ett strängare straff, man ville helt enkelt spara på polisens resurser.
- Enligt riktlinjer krävs det större skadeståndsanspråk för att driva detta ärende vidare

Personen som stod åtalad i detta ärende är precis som i de flesta liknande fall enbart en Måltavla. Vilka som stod bakom själva bedrägeriet är höjt i dunkel.

I målet för dessa 74 fall så krävs den åtalade på 330 000 sek. En Målvakt har naturligtvis inga pengar vilket innebär att de 74 målsägande ej kommer att få något tillbaka. Tingsrätten hade sina förhandlingar förra veckan, dom i målet kommer på torsdag denna veckan.

Värt att nämna är att det finns betydligt fler fall, flera Målvakter. Så den totala summan av alla Blocket bedrägerier av denna typ är för mig okänt.

Mao så är det fritt fram att härja runt på blocket...?
Man kan ju hoppas att någon lite mer "resursstark" person blir lurad någongång. Typ en person som ALDRIG ger sig....

Polisen skulle göra sig en tjänst om de lade ner så mycket resurser som krävdes för att få tag på de verkliga bedragarna bakom målvakterna, i förebyggande syfte, och på så sätt slippa de hundratals anmälningar som rullar in över tid.

Varje enskild polisanmälan ska hanteras, och jag lovar att sammantaget så lägger polisen ner massor av tid bara på administrativt arbete. Man gör sig en björntjänst helt enkelt.

Håller med dig Joakim. Vad gäller målvakter är det lätt att få tag i nya, är nog inte speciellt dyra i drift heller. Det är ju typerna som ligger bakom allt som skall klämmas åt för att komma till rätta med problemet.

Polisen skulle göra sig en tjänst om de lade ner så mycket resurser som krävdes för att få tag på de verkliga bedragarna bakom målvakterna, i förebyggande syfte, och på så sätt slippa de hundratals anmälningar som rullar in över tid.

Varje enskild polisanmälan ska hanteras, och jag lovar att sammantaget så lägger polisen ner massor av tid bara på administrativt arbete. Man gör sig en björntjänst helt enkelt.

vore folk mindre naiva och tänkte efter lite mer innan de lämnade ut uppgifter och betalade i förskott skulle polisen heller inte behöva lägga lika mycket tid på det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar