ANNONS
Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Läste inledningen av tråden och vill bara ge ett tips på hur man kollar clearingnummer. Bankplatser.nu är fin på detta, kan vara känslig på t ex bindestreck då testa både 82404 och 8240-4. Sen finns det ju inget som säger att man har sin bank på samma ort som man bor på, men sammantaget kan det ju vara en signal.

Hur många avslutar och startar nya konton varje gång man flyttar till en ny ort? Inte jag i varje fall.

Hej, vilken lång tråd!
Jag har idag och ikväll spenderat en hel del tid genom att läsa vartenda inlägg.

Måste säga först att jag blev väldigt lessen och fällde faktiskt en tår så känslig som jag är..
då trådskaparen berättade om tjejen som hade tänkt köpa sin första kamera och sen blivit lurad av allt!

Sen kan jag ju undra varför i h-e folk är så intresserade av Canon EOS 7D??

Det vet jag: Varje gång jag är på MediaMarkt så tallar jag på en. Man får precis samma habegär som man får när man vidrör en Apple-produkt. Canon 7D är najs och när man kan använda SD-minne så köper jag en.

Jag har nu fått veta vem som står bakom Nordea-kontot jag skickade mina pengar och blev bedragen på. Jag vill ge den här personen en ärlig chans att lämna tillbaka pengarna, men hittar tyvärr inget telefonnummer till personen ifråga och jag har för långt till Stockholm.

Om det är någon som själv har blivit bedragen och/eller vill agera förmedlare i mitt ställe så får denne gärna besöka adressen i Nacka och be att få prata med personen alternativt hans föräldrar. Inga tveksamma "hälsa på hårt"-metoder, utan ett seriöst försök att tala personen till rätta.

Jag finns som vanligt på [email protected] för kontakt.

Det vet jag: Varje gång jag är på MediaMarkt så tallar jag på en. Man får precis samma habegär som man får när man vidrör en Apple-produkt. Canon 7D är najs och när man kan använda SD-minne så köper jag en.
Ha-begär av apple-produkter? Aldrig nånsin varit med om det, tvärt om.

De som har förlorat pengar till bedragarna kan själva begära ut uppgifter om kontoinnehavaren vars konto pengarna har överförts till. Detta går att göra sedan den 1 april i år när ändringar i banksekretessen slog igenom.

Så här skriver Swedbank på det papper de skickade hem till mig:

"Fr om den 1 april 2011 tillämpar alla banker i Sverige en gemensam rutin, som utarbetats av Svenska Bankföreningen, för att underlätta för sina kunder att rätta till felaktiga betalningar, d v s situationer där en betalare satt in pengar på fel persons konto.

Banken kan inte rätta till misstaget genom att dra tillbaka beloppet från mottagarens konto. I stället lämnar vi upplysning till både betalare och mottagare om vem som skickat pengarna och vem som mottagit dem."

Så kontakta er bank och tala om att ni har gjort en felaktig betalning och be dem skicka en begäran om återbetalning och uppgifter om mottagaren. Uppgifterna hämtas från folkbokföringen.

Nog fungerar det alltid, men om man sedan har så mycket nytta av informationen är en helt annan fråga. Det är dock värt ett försök tycker jag.

Att öppna ett konto hos banken är ju rättså reglerat, så jag tror att kontoinnehavarens uppgifter stämmer. Däremot är problemet att det bara är en "målvakt", någon som tar emot pengar och skyfflar dem vidare till de verkliga bedragarna. De får behålla bara en liten summa själv.

Detta gör dem inte mindre skyldiga, utan de ska polisanmälas för penninghäleri. Saken är den att de ofta är så skuldsatta sedan tidigare att ett skadeståndskrav vanligen blir verkningslöst.

Men som sagt, försöka kan man alltid göra!

Efter att ha letat efter en Canon 7D i några dagar på blocket ger jag upp.

Har skickat mail eftersom det inte funnits några telefonnummer i annonserna till den så kallade säljaren. Efter jag har fått svar på mina frågor och det verkar okej så har jag velat göra affär mellan fyra ögon och då mystiskt har jag inte fått några mera svar och efter någon timme så är annonsen borta. Väldigt irriterande och tragiskt att det verkar vara så himla populärt att försöka lura människor på pengar.. Skulle aldrig få för mig att betala i förskott och hoppas ingen annan gör det heller.

En användarprofil på blocket med personnummers registrering samt personlig kod hemskickad verkar ju snart vara sista vägen om det nu hjälper.

Efter att ha letat efter en Canon 7D i några dagar på blocket ger jag upp.

Har skickat mail eftersom det inte funnits några telefonnummer i annonserna till den så kallade säljaren. Efter jag har fått svar på mina frågor och det verkar okej så har jag velat göra affär mellan fyra ögon och då mystiskt har jag inte fått några mera svar och efter någon timme så är annonsen borta. Väldigt irriterande och tragiskt att det verkar vara så himla populärt att försöka lura människor på pengar.. Skulle aldrig få för mig att betala i förskott och hoppas ingen annan gör det heller.

En användarprofil på blocket med personnummers registrering samt personlig kod hemskickad verkar ju snart vara sista vägen om det nu hjälper.

Att leta begagnat tar tid ibland. Sålänge det lönar sig kommer folk alltid lura andra på pengar, så enkelt är det.

Du kan alltid dra ditt strå till stacken och aldrig betala i förskott, utan göra affär mellan fyra ögon. Ju fler seriösa säljare som får seriösa köpare och ju fler bedragare som misslyckas med att bedra desto bättre blir begagnatmarknaden. Förutsatt att man är ute efter seriösa affärer.

Tråkigt att det inte blev något denna gången, men det finns många 7D till salu titt som tätt, så det ska nog inte vara allt för svårt!

Ps. Kolla in fotosidans köp/sälj flik, där brukar medlemmarna lägga upp annonser och det är lättare att leta där än på blocket tycker jag.

Mvh, Anton.

varning för ny metod!!

Bedragarens annons har nu tagits bort. Men det gällde ett nikon nikkor micro 60mm och säljaren kallade sig Johanna Halvorsen. Jag mejlade och fick följande svar:

"Hejhej igen. Tror du i så fall dina vänner kan hämta hos mig då jag inte har körkort och jobbar natt. Annars kan jag posta den imorgon förmiddag då borde du ha den innan helgen skulle jag tro. Jag sitter på jobbet nu jobbar natt. Men kolla med dina vänner och hör av dig till mig hur det blir. Mvh johanna

Eftersom ingen jag kände kunde hämnta objektivet i Lomma frågade jag om säljaren kunde skicka den istället. Jag frågade efter ett inscannat kvitto och fick följande svar:

"Hejhej igen. Jag har ingen sån apparat som man använder till det. Men allt stämmer och om det skulle vara något som jag inte tror men då är det annars du bara skickar den tillbaka till mig. Och i så fall då får jag stå för frakten. Och så kan vi göra halva betalningen innan och resten när den kommit fram och du sett att allting stämmer. Mvh johanna"

Halva beloppet skulle vara 1000kr. Lite för billigt för ett begagnat nikon 60mm men jag tänkte att jag kanske har tur ;-) Det kanske är en ny metod att man prövar med små belopp under devisen små bäckar små. Köparen kanske tänker att 1000kr är inte all världen. Jag blev misstänksam eftersom jag inte kunde få ett inscannat kvitto samt att säljaren inte fanns på eniro och inte svarade på telefon.

Bedragarens annons har nu tagits bort. Men det gällde ett nikon nikkor micro 60mm och säljaren kallade sig Johanna Halvorsen. Jag mejlade och fick följande svar:

"Hejhej igen. Tror du i så fall dina vänner kan hämta hos mig då jag inte har körkort och jobbar natt. Annars kan jag posta den imorgon förmiddag då borde du ha den innan helgen skulle jag tro. Jag sitter på jobbet nu jobbar natt. Men kolla med dina vänner och hör av dig till mig hur det blir. Mvh johanna

Eftersom ingen jag kände kunde hämnta objektivet i Lomma frågade jag om säljaren kunde skicka den istället. Jag frågade efter ett inscannat kvitto och fick följande svar:

"Hejhej igen. Jag har ingen sån apparat som man använder till det. Men allt stämmer och om det skulle vara något som jag inte tror men då är det annars du bara skickar den tillbaka till mig. Och i så fall då får jag stå för frakten. Och så kan vi göra halva betalningen innan och resten när den kommit fram och du sett att allting stämmer. Mvh johanna"

Halva beloppet skulle vara 1000kr. Lite för billigt för ett begagnat nikon 60mm men jag tänkte att jag kanske har tur ;-) Det kanske är en ny metod att man prövar med små belopp under devisen små bäckar små. Köparen kanske tänker att 1000kr är inte all världen. Jag blev misstänksam eftersom jag inte kunde få ett inscannat kvitto samt att säljaren inte fanns på eniro och inte svarade på telefon.

Sorry, förstår inte var bedrägeriet kommer in, har inte läst hela tråden IOFS.

Hon säger att ni kan komma och hämta på plats om ni kan om ni inte kan så kan hon skicka det till dig..

Var ligger problemet

Sorry, förstår inte var bedrägeriet kommer in, har inte läst hela tråden IOFS.

Hon säger att ni kan komma och hämta på plats om ni kan om ni inte kan så kan hon skicka det till dig..

Var ligger problemet

Ok. Jag var kanske lite otydlig. Till saken hör att jag hade sagt att jag har vänner i Malmö och Helsingborg. Det är mycket vanligt att bedragare för att verka seriösa till en början föreslår att man kan hämta varan. Men sedan kommer ursäkterna som ska försvåra: inget körkort, jobbar natt osv. Bedragaren lyckades inte denna gång eftersom jag inte satt in pengar. Det var ett bedrägeriförsök. Det finns ingen Johanna Halvorsen i Lomma. numret hon hade var ett kontantkortsnummer som ingen svarar på nu. Jag har handlat mycket på nätet och här var det mycket som var misstänksamt: inget inscannat kvitto, ovilja att skicka bild på objektivet, inga korrekta kontaktuppgifter, svarar inte i telefon. Var mycket ivrig att jag sätta in pengar och då ville bedragaren veta från vilket konto. Bedragaren skulle genast skicka varan, priset 100kr billigare än slutpris på tradera. I vanliga fall vill helst säljare att man hämtar så att man slipper skicka men istället propsar hon på att hon så gärna vill skicka.

En hederlig säljare skulle ha hört av sig och frågat vad som hänt med min insättning. Vi hade kommit överens om en affär men nu är säljaren försvunnen. Jag kan ha fel, men det är nog mycket osannolikt. Det är inte första gången som jag handlar på blocket.

Tycker inte du det är konstigt om man säljer ett proffsobjektiv att man vare sig kan scanna in eller ta bild på kvittot eller bild på objektivet? Kan det vara så svårt?

Senast ändrad:
1000kr billigare än nya slutpriser på tradera var det naturligtvis. Och som alltid är det ovanligt billigt= sannolikt bedragare. Men inte alltid förstås.

Ok. Jag var kanske lite otydlig. Till saken hör att jag hade sagt att jag har vänner i Malmö och Helsingborg.

Tycker inte du det är konstigt om man säljer ett proffsobjektiv att man vare sig kan scanna in eller ta bild på kvittot eller bild på objektivet? Kan det vara så svårt?
Tolka mig rätt, jag är en vän av försiktighet på nätet, jobbar med it och infosäkerhetsfrågor samt forensics på jobbet.

Men nästa gång du ser en liknande annons (de har ganska dålig fantasi) så dra det till ytterligheten, dvs säg att du kommer och hämtar produkten hemma hos henne/honom, börjar de skruva på sig då, så är det oftast en scam.

säger de JA. kom och köp ett proffsobjktiv för 20% av nypris, så finns säkert prylen, men antingen är den stulen eller i dåligt skick, dv tappad i marken mm. Problem som du först märker när du kommer hem och börjar fota

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar