Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Hej alla.

Har också blivit blåst på en 7D samma konto nummer som ni andra 1111-3020482... Detta skedde den 26 juni på Blocket. Polisanmälde 2 dagar senare. Bedragaren i denna annons var följande:

Peter Gombasky
Tel: 073-555 74 52
Hem: 0455-34 53 09

Adress:Bryggaregatan 337134
KARLSKRONA
Nordea
Clearingnummer: 1111
Kontonummer: 3020482

Det intressanta var att en utredare vid Bromma polisen ringde mig en vecka senare och han hade en person som var mistänkt i detta fallet, troligen konto innehavaren. Är ju alltid nått...

Har i alla fall skickat över all mail korrespondans samt screen dump på annons samt min överföring på 7500:-. En bild på annonsörens (Peter Gombasky, fake?)körkort och alla kontakt uppgifter.

Utredaren vid polisen hade semester en vecka till men jag ska ringa han så fort han är till baka och se vad som hänt.

Henke

Trist, har själv också betalt till detta pucko!

Anmälde också 2 dagar efter kameran borde ha kommit. Har varit i kontakt med polis och sklickat allt material jag har. Skärholmen är hemort för bankkontot.

Får du mer info från polisen så vill jag gärna veta.

Mvh,

P

Meningslös kanske ...men man kan ju i vart fall varna för denna typ av annonser.. troligen snart borttagen.

http://www.blocket.se/gotland/Nikon_D700___24_120_3_5_5_6_VR_Systemkamera_35296694.htm?ca=23_11&w=3

mvh,

Vad tror vi om denna då?

http://www.blocket.se/gotland/Nikon_D700_Systemkamera___24_120_3_5_5_6_VR_35383584.htm?ca=23_11&w=3

Förra veckan hette han Stefan Forsberg och kameran samt exakt samma optik fanns på Gotland. Ger mig starka fakevibbar. I första hand priset som är på tok för billigt.

Senaste i raden av 7D-bedrägerier

Även jag har blivit drabbad av 7D-säljaren.

De senaste uppgifterna är följande:
--
Lars Gomersson
Norra Kyrkogatan 13
871 32 Härnösand
0769252354
[email protected]

Nordea
Clear:3257
Konto:2300869
--
Blocket-adress var: http://www.blocket.se/vi/35567517.htm

Uppgifterna, som med stor säkerhet falska sådana, för detta telefonnummer lades till eller uppdaterades (både på hitta.se och Eniro) kring den 16-17 augusti - någon som alla med tillgång till telefonen vars nummer man vill ändra uppgifter för kan göra. Hitta.se uppger att 80.65.194.5 användes vid det tillfället.

Han använder sig av en bild på ett körkort tillhörande Lars Fredrik Mattias Gomersson. Jag har varit i kontakt med honom, och jag har alla skäl att tro att han är oskyldigt drabbad och har fått sin identitet kapad.

Säljaren är skicklig och bra på att uppge onödiga (och därmed förtroendeingivande) detaljer eller propsa på att man ska komma och hämta kameran. Stockholmsk dialekt, uppskattningsvis 25-40 år och trevlig och stabil i telefon. Han skickar, förutom bild på ovan nämnda körkort, även bild på kvitto från Japan Photo med överstrykna personuppgifter.

Jag ska sammanställa lite uppgifter för att under morgondagen göra en polisanmälan. Jag uppmanar alla som med sannolika skäl anser sig ha blivit drabbad av samma säljare att kontakta mig på [email protected] för att dela uppgifter och hålla varandra uppdaterade.

Du gjorde inte affär enligt Blockets rekommendationer? Internetgirot?

Ett sätt att kolla personuppgifter är att gå in på www.ratsit.se Du kan inte se allt men en del. Pröjsar du så ser du deras ekonomi.

Enligt ratsit finns det bara två personer som heter Lars Gomersson och båda bor i Varberg.

Jag förstår att du undrar hur folk egentligen tänker när de inte följer rekommendationerna och hamnar i den klassiska fällan gång på gång, men det sitter varje person i den här tråden som har blivit bedragen och själv undrar också, så skippa pekpinnarna som du kommer med här emellanåt tack - vi har lärt oss en läxa ändå.

Jag har redan kollat upp uppgifterna på ratsit.se men de är till ingen hjälp då körkortsbilden är stulen. Jag har varit i kontakt med personen på körkortet som hjälper mig i en polisanmälan och själv också har gjort en polisanmälan.

Läste de senaste inläggen lite hastigt. Jag hade(har) min 7d ute på Blocket. Jag fick mail av en lustig snubbe som visade intresse för min kamera. Han kunde betala i förskott MEN vill ha kopia på körkort samt kontouppgifter för att säkerställa att det var jag. Som tur var så vet man nu vilka mönster dessa bedragare kör med därför gick jag inte med på det. Till saken, dessa personer kontaktar även riktiga annonsörer och försöker att samla till sig en massa identiteter. Jag har en mailadress och IP-nr. hör av er om det finns intresse för dessa uppgifter inför någon utredning! :)

Mitt tips till alla som handlar. Det räcker inte med att kolla att säljaren existerar fysiskt. För att det kan som sagt vara en stulen identitet. Jag kolla ibland mailadresserna på facebook för att se om personen har ett liv på nätet. Eller profil på fotosidan eller motsvarande. Tyvärr är de så skickliga så det räcker inte längre med ett samtal + ratsit kontroll
VIKTIGT: DET ÄR ALDRIG SÄKERT NÄR DET GÄLLER FÖRSKOTTSBETALNING.

Mitt tips från mig är att kolla med eniro, hitta och ratsit. I det här fallet finns det en enda Lars G i hela Sverige och det gjorde det hela lätt. Han kunde ju hetat Sven Nilsson.

Detta är de senaste använda falska uppgifterna för att luras på pengar och körkortsbild via en annons på Nikon D7000:

--
Fredrik Gomersson
Namsosplan 4
824 41 Hudiksvall
0764117145
[email protected]

Nordea

Telefonnummer: 0764117145
--

Förutom alla tidigare råd så är ett viktigt att låta bli att skicka bilder på körkort eller ID-kort, de kommer användas för välorganiserat lurendrejeri! Polisanmäl saken med detsamma.

Är det fler som läser detta och känner igen sig, skriv här i tråden eller maila mig på [email protected] - ju fler vi är som anger att vi har blivit drabbade ju större prio hos Polisen.

Via mailkontakt...

En mailkontakt, som inte är medlem på Fotosidan, bad mig vidarebefodra detta:

Har bett Joakim lägga in denna text då jag inte själv är medlem på Fotosidan...

Jag har anledning att tro att denne bedragare även kommer att använda mina uppgifter för att lura ytterligare personer (då jag varit så dum och mailat över bild på mig och mitt körkort...).

Därför vill jag uppmärksamma Er på att undvika att handla på Blocket och liknande sajter där någon uppger sig för att heta Urban Modh eller alternativt mitt mellannamn Tony. Vad jag känner till finns det bara jag med detta namn och jag bor i Lidköping, ingen annanstans!

Detta är de senaste använda falska uppgifterna för att luras på pengar och körkortsbild via en annons på Nikon D7000:

--
Fredrik Gomersson
Namsosplan 4
824 41 Hudiksvall
0764117145
[email protected]

Nordea

Telefonnummer: 0764117145
--

Förutom alla tidigare råd så är ett viktigt att låta bli att skicka bilder på körkort eller ID-kort, de kommer användas för välorganiserat lurendrejeri! Polisanmäl saken med detsamma.

Är det fler som läser detta och känner igen sig, skriv här i tråden eller maila mig på [email protected] - ju fler vi är som anger att vi har blivit drabbade ju större prio hos Polisen.

Det är jag som är den ända och riktiga Lars Fredrik Mattias Gomersson. Jag har inte försökt att sälja någon kamera på nätet med därimot har jag varit på jakt efter kamera och det är då en bild på mig och mitt körkort har kommit i fel händer.

Jag mailade på en EOS 7D med 18-135 glugg för ca 8500kr. I mailet frågade jag om han kännde någon i närområdet som han då kunde skicka kameran till och som jag kunde slutföra affären med och om det va så så skulle jag köpa kameran.
Dagen efter ringer en Daniel Sjölander från Härnösand (som är känd i denna tråd) och säger att han inte känner någon i närområdet men han kan skicka kameran om jag betalar in pengarna.
Det vågar jag inte sa jag och han var helt oförstående över detta...
Då vände jag på det och sa, om du skickar kameran först så betalar jag när jag har kameran och det tyckte han va en bra ide men då ville han ha en kopia på mitt körkort och en bild på mig.
Dum som man är tar man ett kort med mobilen på mig ihop med mitt körkort och skickar till den j*vla idioten som aldrig mer hör av sig.
Magkänslan så nej men hjärnan spelar ett spratt med en när man hittar något som man så gärna vill ha.

På detta vis blev jag lurad på mina id-handlingar. Detta är nu polisanmält.

Jag skulle vilja rekomendera alla som har skickat iväg kopior eller bilder på sitt körkort eller annan id att polisanmäla om affären inte slutfördes.
Det är absolut inte roligt att bli blåst på pengar men jag försäkrar att det inte heller är så roligt att få upp en bedrägerisida när man googlar sitt namn för all framtid...

Bra att alla gör sig obehaget att skriva av sig sina misstag i denna tråd. Jag är säker på att det förebygger oigentligheter!

Information om bedrägerihärvan på Blocket

Jag ska försöka sammanfatta bedragarnas sätt att arbeta, enligt vad jag har förstått hittills. Så här brukar det gå till...

Identitet

Detta skaffar de sig genom att på olika sätt komma över bilder på folk och respektive persons körkort/ID-handling. De har två sätt att samla in detta och det är 1. som i Fredriks fall här ovan genom att erbjuda att skicka kameran mot efterskottsbetalning med villkoret att man först skickar en bild på sig själv och sitt körkort eller 2. genom att kontakta andra annonsörer som helt ärligt säljer sina kameror och erbjuda dem förskottsbetalning mot att man först skickar en bild på sig själv och sin ID-handling. Ibland kombinerar de erbjudandet med att man får skicka en del av summan före och en del efter - men bara mot att man också uppvisar ID-handling (två flugor i en smäll för bedragarna).

De använder sig av kontantkortstelefoner. När de har skaffat ett nytt nummer så går de in på Eniro och Hitta.se och lägger till uppgifter för det telefonnummer de har skaffat sig. Detta är enkelt att göra hos både Hitta.se och Eniro och de har ingen granskning av vilka uppgifter som läggs in. Uppgifterna är givetvis falska, men namnet stämmer överens med någon av de ID-handlingar de har kommit över och på så sätt ser det väldigt bra och korrekt ut.

Kontakt & bedrägeriet

De verkar, åtminstone enligt min uppfattning, uteslutet använda sig av Blocket för att lägga upp annonser eller hitta lämpliga offer att begära ID-handling av. Populära kameror som Nikon D7000, Canon EOS 7D och 5D Mark II är vanligt förekommande. Innehållet i annonserna är varierande, men de anger sällan eller aldrig telefonnumret och för varje annons de lägger upp använder de en ny mailadress (hittills bara gmail-konton) - gissningvis för att undvika att Blocket ska se den röda tråden lika enkelt.

När man kontaktar bedragarna så håller man mailkontakt alternativt så frågar de om telefonnumret för att kunna ringa upp. Bortsett från när man är mitt i processen att göra upp affären så är det alltid de som ringer upp, och de svarar inte på hemliga nummer.

I telefon är det (i dagsläget i alla fall) en trevlig, stabil och tämligen avslappnad man på ca 25-40 år med stockholmsk dialekt. Han surrar gärna om oväsentligheter; i mitt fall sa han att hans flickvän hade hittat kartongen till kameran som ursprunligen inte ingick eftersom att han glömt var han lagt den. I någon annans fall har han låtsats vara stressad eftersom att han ska skjutsa ungarna till fotbollen, och i ytterligare ett fall har han tydligt motiverat försäljningen med att han ska byta upp sig till Canon EOS 1D-serien. Inte sällan talar han om att han behöver pengarna snabbt av en eller annan anledning. Han är också ganska medgörlig av sig, och för att vinna förtroende är han ofta tydlig med att man kan komma och hämta kameran - vilket de flesta inte kan eftersom att bedragarna många gånger har angett en adress i mellersta norrland.

Via mail får man bilder på kameran, bild på den (stulna) ID-handlingen samt (falska) personuppgifter. Kontonumret, ofta tillhörande Nordea, tillhör "målvakter" som i bästa fall bara är indirekt kopplade till de riktiga bedragarna. Man får också bild på kamerakvittot, men har de inte strukit över uppgifter så är skärpedjupet i fotot så kort att det är omöjligt att tyda alla väsentliga uppgifter. Det förekommer att de själva har köpt kameran och därför håller uppgifterna på kvittot hemliga, jag tror dock att de lika gärna kan använda bilder på kvitton de har fått tag på likadant som de får tag på ID-handlingar.

När man sedan har fört över pengarna och/eller försett dem med bilder på bl a ID-handling så hör man aldrig från dem mer och de svarar inte i telefon om de fortfarande har det numret aktivt. Alla uppgifter, ID-handlingar, mailadress, telefonnummer och kontonummer byter de ut med jämna mellanrum.

Tips

Det klassiska tipset som alla egentligen vet är att inte betala i förskott, och istället använd betalningsmetoder såsom Payson eller Internetgiro. Alternativt möt upp med säljaren, eller få någon bekant att göra det.

Förutsatt att man följer det så finns ingen rimlig anledning att någonsin lämna ut bilder på sig själv eller sin ID-handling i samband med att man gör affär.

Viktigt!

Finns minsta misstanke om bedrägeribrott så tveka inte att göra en polisanmälan så snart som möjligt. Var noggrann med datum, och uppge alla de uppgifter ni fått från bedragaren samt länken till den annons det handlade om - även om den är borttagen så kan Polisen få en kopia från Blocket. Man bör också kontakta Blocket och be dem kontakta handläggaren hos Polisen för att hjälpa dem i utredningen.

Det är av stor väsentlighet att i er polisanmälan inkludera uppgifter som också har en indirekt koppling, t ex de uppgifter som finns i den här tråden. Ju fler handläggare som har tillgång till en större helhetsbild desto bättre, detta för att Polisen ska förstå att det inte är enstaka fall här och där utan att alltsammans hänger ihop i en välorganiserad bedrägerihärva och då blir det också högre prioriterat. När det kommer upp ny info här, kontakta då er handläggare för att kontinuerligt ge dem uppdaterade uppgifter!

Har ni blivit drabbad enligt den metod jag beskriver här, så kontakta gärna mig på [email protected] om ni inte har ett konto här på Fotosidan eller inte vill skriva om det offentligt. Bifoga ev. bilder ni har fått, bedragarnas uppgifter samt länk till Blocket-annonsen och det datum bedrägeriet skedde, så inkluderar jag det i min egen polisanmälan.

Kanske kommer jag att trampa någon på tårna, men jag måste kommentera denna tråd.

Jobbar med IT & Informationssäkerhet och kommer dagligen i kontakt med fraud av olika slag, fraud mot privatpersoner och fraud mot företag.

Mycket har blivit bättre och Sverige är idag en jobbig marknad att göra olagligheter på, så buset koncentrerar sig på andra marknader.

Sen finns det annonsmarknaden där många människor släpper hela vaksamheten bara för att det finns en möjlighet att göra ett klipp,,,,,,,,hmmmmm har vi hört den förut?

Men att vuxna människor i dagens informationssamhälle fortfarande går på scams och skickar pengar till okända människor utan att säkerställa att det är seriöst är för mig en gåta.

Som många före mig har skrivit, låter det för bra, så ........................... :)

Ska ni köpa på blocket, etc så välj en marknad nära där ni bor och hämta prylarna på plats eller välj en seriös handlare på siter som eBay mm.

Annars blir ni oftast blåsta, vilket längden på denna tråd visar att så är fallet

Kommentar till ovan inlägg...

Jag är själv vad man skulle kunna kalla en gammal räv på begagnatmarknaden. Jag har de senaste ca 8 åren gjort sammanlagt hundratals begagnataffärer med privatpersoner och jag har tills för en vecka sedan aldrig blivit lurad. Det har funnits gånger när jag, om jag inte hade varit vaken, skulle ha blivit det men hittills har magkänslan guidat mig mycket väl.

Det som skiljer denna bedrägerihärva - och låt oss konstatera att det är en liga som har ett särskilt sätt att arbeta - är att säljaren är mycket förtroendeingivande och verkar väldigt seriöst; jag kan säkert säga att de flesta skeptiker skulle bli förvånade över hans förmåga. Denna seriositet kan han visa inte bara genom god telefonkontakt, utan även genom bilder på produkten, dess tillhörande kvitto och dessutom en bild på vad som påstås vara honom själv och hans körkort. Vidare är numret han ringer från inte hemligt, utan går att finna på Eniro eller Hitta.se där alla uppgifter ser ut att vara i sin ordning.

Jag är kanske partisk, men jag vill nog påstå att det här är några lite mer sofistikerad och välorganiserade bedragare än gemene man tidigare har hört talas om.

Men visst, man har i slutänden sig själv och sin blåögdhet att beskylla, det är nog alla medvetna om.

De mer beskrivna bedrägerier här handlar om populära nyare produkter likaså det jag själv ser som verkar suspekta på blocket. Ursäkta om jag missat något i denna långa tråd. Men - hur är det med äldre grejer. Har aldrig sett en uppenbart suspekt annons på en kamera som är ett par generationer gammal eller niche objektiv - t ex TS-E eller PC/PC-E. Någon som har erfarenhet av detta? Själv har jag betalt i förskott om allt verkar förtroendeingivande och attraktionsvärdet/säljbarheten hos grejen inte kan vara så stor.

Det finns ju en risk med att sådana här bedrägerihärvor i vissa fall gör folk överdrivet nojiga i onödan. Jag skulle nog säga att det är en ganska låg risk att bedragarna väljer något annat än riktigt populära produkter - det finns liksom ingen anledning att göra det.

Jag vill också inflika att det faktiskt finns erbjudanden som är bra och också sanna, det går att göra klipp på begagnatmarknaden, så inte riktigt allt som verkar för bra för att vara sant handlar om bedrägerier. Detta är dock bedragarna medvetna om, de försöker hålla sig på en prisnivå som inte är fullständigt orimlig men ändå så attraktiv att man släpper lite på tyglarna för att göra ett bra köp.

ANNONS