PMD
Aktiv medlem
Det är kanske en lite väl drastisk begränsning att tillämpa generellt. I många fall är den dock rimlig.Det sedervanliga rekommendationen räcker egentligen. Betala aldrig i förväg.
Om priset på den utannonserade varan är osedvanligt lågt så ska man nog tänka efter både en och tre gånger innan man väljer att betala i förskott. För små summor kan man ta större risker än för stora.
Min princip är att göra upp affären öga mot öga om det går, och om det inte går så ska jag vara mycket säker på säljaren. T.ex. att det är en person som jag har haft något slags mellanhavande med tidigare med gott resultat, eller en person som jag har fått ett bra intryck av på annat sätt.
På Tradera är det lite annorlunda. Omdömessystemet där gör att jag tycker mig kunna lita på för mig okända personer om de generellt har fått goda omdömen. Hittills har det gått bra.
Ovanstående är förstås inte mycket till tröst för de två(?) personer som tycks ha lurats av Näsström, men det kanske hjälper någon i framtiden.
Huruvida Näsström är en skurk eller inte är väl å andra sidan inte helt klarlagt. Vi får väl se hur fallet utvecklar sig. Jag hoppas på det bästa, men befarar det värsta.