little_mac
Aktiv medlem
Verkligen slipade, brukar kunna syna bluffmakare. Jag gör en polisanmälan och borde gå ut med namn, personnummer, bild på körkortet, telefonnummer osv. Eller är det olagligt?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om det verkligen är -6 vill säga.
Sedan säger kanske inte kontoret så mycket för man behöver ju inte bo vid det kontor kontot är listat i. Förutom att man kanske väljer ett kontor nära där man jobbar istället för där man bor (inte troligt just här) så kan man ha flyttat antingen permanent eller tillfälligt. Det kan finnas många förklaringar.
Det kan ju vara klädsamt att invänta tid för ordinarie postgång.
Verkligen slipade, brukar kunna syna bluffmakare. Jag gör en polisanmälan och borde gå ut med namn, personnummer, bild på körkortet, telefonnummer osv. Eller är det olagligt?
Det kan mycket väl falla under förtal, vilket är brottsligt.
Man ska vara bra säker innan man gör något sådant. Nu har du inte en aning om det finns en naturlig förklaring eller ej.
Sedan tror jag knappast att FS tillåter att du lägger upp en massa personuppgifter.
Jo visst är det så. Är det en identitetsstöld så är personen som är registrerad inte samma person som jag haft kontakt med och överfört pengar till. Jag kan ju iallafall säga att om du gör affär med någon som kallar sig Stefan M***n eller Anna och som påstår att de bor i Östersund, var på er vakt.
Och det är inte i Östersund. Hur kan personen då ha en adress i Östersund och ett telefonnummer via telia registrerat som överensstämmer med adressen? Ingen lekman till bedragare börjar jag ana.
Observera att jag inte vet med säkerhet att det rör sig om ett bedrägeri men varnar för säkerhets skull.
Jag har nog köpt "samma" kamera... :-(. Pratade med Stefan Esbjörn M.... från Östersund (?) i lördags, efter att ha fått mail med kopia på körkort, kvitto, bild på kameran och kollat upp telefonnr samt pnr (namn och adress, allt stämde överens) så satte även jag in pengar på han konto 83816.....
Fick också mail igår om att kameran är skickad men kvittot med kollinr hade blivit kvar i hans firmabil och nu var han på väg till Mora (?) och inte tillbaka förrän på onsdag, men då borde kameran ha kommit fram...
Känns det igen? Är nog läge för en polisanmälan omgående...!?
Exakt samma... Då var det defenetivt. Satan. Hur har han gått tillväga? Personen existerar ju, adress, personnummer, telefonnummer osv stämmer ju.
Vad är det för typ av telefonnummer?
Jag misstänker att kontrollen av registrering av kontantkortsnummer inte är lysande, så om man kombinerar det med en stulen plånbok...
1)
Sökte på eniro.se och dessa namn- och adressuppgifter (från ett inlägg ovan) stämmer överens med info från ratsit.se.
2)
Kan man inte få information från den bank dit pengarna betalats, vem som äger kontot?
3)
Kan man inte stoppa/frysa beloppet (ev. med polisens hjälp)?
4)
Förhoppningsvis har han sålt TVÅ kameror.
1)
Sökte på eniro.se och dessa namn- och adressuppgifter (från ett inlägg ovan) stämmer överens med info från ratsit.se.
2)
Kan man inte få information från den bank dit pengarna betalats, vem som äger kontot?
3)
Kan man inte stoppa/frysa beloppet (ev. med polisens hjälp)?
4)
Förhoppningsvis har han sålt TVÅ kameror.
Har han sålt två kameror är väl risken stor att det är stöldgods.