Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Ja men vaccin är mig veterligen aldrig 100% säkra, mao pratar vi om att åstadkomma förbättringar. Som jag påpekat flera gånger nu är BP aldrig 100% säkert men krav på identifiering med BankID etc. kommer förhindra de som regelbundet blåser männinskor och gör det betydligt svårare att skapa multippla fejkkonton och att undvika lagliga konsekvenser. En förbättring helt enkelt. Håller du verkligen inte med om det? Isåfall är jag intresserad av din argumentation(?).

Skillnaden är alltså inte att det ena har 100% garanterad effekt medan det andra inte har det. Skillnaden är att det ena är utprovat och har en bevisad effekt, medan det andra inte har någon bevisad effekt, utom möjligen i enstaka fall, men det tycks vara lite oklart.

Jo, det kanske gör att lurendrejarna väljer andra offer (ungefär som inbrottstjuvar väljer bort hus som har skyltar om larm), och det är väl bra (åtminstone för de med skyltarna).

Vad jag ifrågasätter är om Blocketpaketet gör någon nytta vid en tvist.

Skillnaden är alltså inte att det ena har 100% garanterad effekt medan det andra inte har det. Skillnaden är att det ena är utprovat och har en bevisad effekt, medan det andra inte har någon bevisad effekt, utom möjligen i enstaka fall, men det tycks vara lite oklart.

Jo, det kanske gör att lurendrejarna väljer andra offer (ungefär som inbrottstjuvar väljer bort hus som har skyltar om larm), och det är väl bra (åtminstone för de med skyltarna).

Vad jag ifrågasätter är om Blocketpaketet gör någon nytta vid en tvist.

Håller med! Det spelar ingen roll om du använt Blocketpaketet 100 gånger och det gått bra. Det som är intressant är att veta hur det gått när parterna blivit oense.
Jag kan tyvärr inte se någon nytta med Blocketpaketet.

Helt ot och sprunget ur frustration.
Försöker sälja ett teleobjektiv för skäligt pris, vilket kanske inte är så smart i sig så här bär alla har bränt sina pengar på semestern.

Men herregud hur det har blivit, jag har inte fått något speciellt gensvar trots annons både här och på Blocket.
Däremot 5 bedrägeriförsök, ett från fotosidan och 4 på blocket.

Är det så jäkla lukrativt och riskfritt (?) att blåsa folk?
Känns som Blocket inte bryr sig alls.

Tråkigt att höra. Fast hur menar du att Blocket inte bryr sig? Såvitt jag kan bedömma har de tagit fram en lösning (Blocketpaketet) som är så långt de juridiskt kan blanda sig i. Att folk sedan inte ser fördelarna utan bara fokuserar på nackdelarna (se tidigare i tråden) och inte vill använda den öppnar ju upp för bedragarna. Mao skulle jag säg att problemet med bedragarna ligger hos alla som förespråkar "lita på mig och sätt in pengarna på mitt konto först" lösningen.

Tråkigt att höra. Fast hur menar du att Blocket inte bryr sig? Såvitt jag kan bedömma har de tagit fram en lösning (Blocketpaketet) som är så långt de juridiskt kan blanda sig i. Att folk sedan inte ser fördelarna utan bara fokuserar på nackdelarna (se tidigare i tråden) och inte vill använda den öppnar ju upp för bedragarna. Mao skulle jag säg att problemet med bedragarna ligger hos alla som förespråkar "lita på mig och sätt in pengarna på mitt konto först" lösningen.

Jo visst finns blocketpaket, hur bra som helst.
Men faktum kvarstår att om jag får 4 bedrägeriförsök så lär ju jäkligt många av annonserna få några de med. Så x antal annonser x bedrägeriförsök x antalet personer som trots allt naivt nog går på nått. Jag bara gissar att det är några per dag som går på en nit och i tysthet skäms och låter det vara.
Känns galet att lägga skulden på de som naivt nog går på det, som att säga att glömde du låsa dörren så får du skylla dig själv.
Jag är säker på att blocket, om de ville, skulle kunna göra mer. Sen att de av olika skäl inte vill är säkert en ekonomisk avvägning och risktolerans.

Jo visst finns blocketpaket, hur bra som helst.
Men faktum kvarstår att om jag får 4 bedrägeriförsök så lär ju jäkligt många av annonserna få några de med.
Kan du inte berätta vilken typ av bedrägeriförsök du utsatts för på Fotosidan och Blocket? Kan kanske vara lärorikt för oss andra som inte utsatts för detta.

Noterar att du vill sälja ditt objektiv öga mot öga i Karlstad och helst vill undvika att skicka objektivet. Ska det skickas lägger du på fraktkostnad och förskottsbetalning gäller. Helt ärligt förstår jag om du har svårt att få det sålt. Marknaden i Karlstad är nog inte stor nog och som du uttrycker dig vågar folk kanske inte fråga om du kan tänka dig att skicka det. Bjuda på fraktkostnaden är en rätt liten uppoffring och låter bättre än att prutare göre sig icke besvär. Så tänkte jag när jag såg din annons.

Kan du inte berätta vilken typ av bedrägeriförsök du utsatts för på Fotosidan och Blocket? Kan kanske vara lärorikt för oss andra som inte utsatts för detta.

Noterar att du vill sälja ditt objektiv öga mot öga i Karlstad och helst vill undvika att skicka objektivet. Ska det skickas lägger du på fraktkostnad och förskottsbetalning gäller. Helt ärligt förstår jag om du har svårt att få det sålt. Marknaden i Karlstad är nog inte stor nog och som du uttrycker dig vågar folk kanske inte fråga om du kan tänka dig att skicka det. Bjuda på fraktkostnaden är en rätt liten uppoffring och låter bättre än att prutare göre sig icke besvär. Så tänkte jag när jag såg din annons.

Med 15 sålda varor (dator och fotodelar) på annonser i år så är jag faktiskt lite förvånad över ringa intresse, gissar att semesterkassan är tom.

Står endel i tråden om hur det går till. Men taskig googleöversättning, de tar den till vilken fraktkostnad som helst, det du vill sälja benämns som "din artikel", de styr över till annan mailadress, de är registrerade inom ett par dagar på FS osv, osv.

Med 15 sålda varor (dator och fotodelar) på annonser i år så är jag faktiskt lite förvånad över ringa intresse, gissar att semesterkassan är tom.

Står endel i tråden om hur det går till. Men taskig googleöversättning, de tar den till vilken fraktkostnad som helst, det du vill sälja benämns som "din artikel", de styr över till annan mailadress, de är registrerade inom ett par dagar på FS osv, osv.

Det finns folk som "jobbar" med det och de sitter inte i Sverige. De svarar på vad som helst, som jag länkade här eller i någon annan tråd är prylen som säljs oväsentlig, det är en icke existerande fraktkostnad de ska blåsa säljaren på via en falsk PayPal-sida eller liknande.

Om Fotosidan eller Blocket skulle kunna IP-banna sitter de bara på nytt IP och ny mail nästa gång. De jagas och straffas inte i Sverige och har inga skäl att vara rädda att Svenska Polisen kommer och knackar på dörren.

Säg att du jobbar 8-10 timmar per dag och hinner skicka ditt standardmail medelst Ctrl-C som svar på 40-50 annonser i timmen och sedan bara går vidare med de som nappar. Efter 6 timmar har man 15 annonsörer att hantera manuellt om bara 5% går på det. Sedan blåser man hälften av dessa på 3-500 kr vardera. Sjysst skattefri dagskassa på 2-3 tusen om man bor i Nigeria.

Senast ändrad:
Undrar om det någonstans finns forskning som har tagit reda på storleken av denna industri. Oavsett var i världen den kan lokaliseras.

Ingen aning. Bor man i Sverige löper man ju extremt stor risk att bli lagförd och pengarna man får in är knappast värt då det är hundralappar per blåst annonsör. Mina fördomar säger mig att dessa bedrägerier är en nyare variant av Nigeria-brev och är big business i en del afrikanska länder där de pengarna kan ge dig bättre ekonomisk standard än en VD på ett mellanstort svenskt företag.

Såg denna annons idag med väldigt lågt pris och ny medlem här på FS:

Jag har ju inga objektiva belägg för bedrägeri men det följer ett klassiskt mönster. Kan jag rapports även om jag aldrig tagit kontakt med säljaren utan bara har det här klassiska mönstret?
Samma bild används på flera andra sidor, så absolut ett scam

Det verkar dessutom inte finnas någon Martin Neves över 16 år i Sverige. Kan ju vara en yngre förmåga som fått en 15-årspresent men känns inte så troligt.

Själv har jag sålt av all äldre Canon DSLR och lite L-gluggar och fått bra pröjs. Fast jag använder Tradera iofs.

En sak jag alltid funderat på. Hur gör man? Man ska ju inte betala i förskott, och man ska inte skicka nåt i förskott. Hör från flera att båda blocketpaket/betalning, tradera m.m. är mest en säkerhet för säljaren att den får sina pengar men köparen är så gott som oskyddad mot att få varan.

Jag har svårt att lita på folk. Har ett objektiv på gång 50 mil bort. Som tur är har jag en känning med lite samma intresse som ska lösa affären på plats. Men annars...?

En sak jag alltid funderat på. Hur gör man? Man ska ju inte betala i förskott, och man ska inte skicka nåt i förskott. Hör från flera att båda blocketpaket/betalning, tradera m.m. är mest en säkerhet för säljaren att den får sina pengar men köparen är så gott som oskyddad mot att få varan.

Jag har svårt att lita på folk. Har ett objektiv på gång 50 mil bort. Som tur är har jag en känning med lite samma intresse som ska lösa affären på plats. Men annars...?
Säger magkänslan att det är fuffens så är det fuffens.
Affärer mellan 4 ögon är garanterat bäst.
Ta hjälp av ngn du känner som du redan har gjort.
Riktigt dyrt? .... åk dit....

Sedan är mitt intryck att det är vanligare med bedragare då det gäller de mest kända märkena och nyare produkter. T ex ser jag få misstänkta annonser på Samsung NX300 eller Olympus E-M1 (version ett) eller t ex Panasonic GH2. De senaste och hetaste kamerorna och objektiven ser jag mer suspekta annonser på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar