Ett exempel på hur det kan låta när man frågar utan att få några svar...
Här är min kommunikation med Nick som hade annons ute på en f4/70-200 Nikkor för 5000 i förra veckan.
1 -
Hej Nick,
Var bor du och har du lite bilder som du kan skicka?
Det är ett väldigt bra pris, varför säljer du?
2 -
On Mon, Aug 26, 2019 at 7:51 PM Nick Ljungberg <
[email protected]> wrote:
Hejsan. Jag vill bara fråga är du seriöst intresserad eller är du här för att kolla över min annonsering på fotosidan?
Ser att du har varit väldigt aktiv den senaste tiden på forumtråden om bedragare, etc.
(Ursäkta, om så inte är fallet.)
Jag säljer den för plånboken skriker.
Jag har även massvis med omdömen på tradera.
Mvh
3 -
Hej,
Tack för svar.
Väldigt aktiv? Tja, egentligen inte. Vi är några som hjälps åt att kolla upp annonser som eventuellt är misstänksamma.
Om man just gått med på fotosidan.se och inte är känd sedan tidigare får man nog finna sig i att bli lite mer "undersökt" än om man är en känd medlem sedan många år.
Vad heter du på Tradera? Det är en god hjälp när man gör en bedömning.
Och jag vill definitivt se bilder på objektivet.
Var bor du?
Hälsningar
Johan
4 -
On Mon, Aug 26, 2019, 20:26 Nick Ljungberg <
Nu var min fråga till dig om du var seriöst intresserad eller om du vill vara fotosidans detektiv enbart för att luska fram info?
Har ingen som helst anledning att gå igenom dina "säkerhets" frågor annars.
Ha en fin kväll.
5 -
tisdag 27 augusti 2019 skrev Johan Grahn <
[email protected]>:
Godmorgon!
Naturligtvis är jag intresserad. Av att köpa ett bra objektiv till ett bra pris. Men inte att bli lockad att skicka pengar till någon som tänker lura mig. Du får ursäkta men än så länge har du visat alla typiska tecken på någon som inte är seriös. Ny medlem, ingen bild, inget telefonnummer, lågt pris och undvikande svar i största allmänhet.
Hälsningar
Johan
6 -
On Tue, Aug 27, 2019 at 6:33 AM Nick Ljungberg <
Hej.
Har absolut inte någon som helst plan på att bedra eller lura någon på något alls.
Ny har vi alla varit och någonstans måste man börja.
Mvh
7 -
tisdag 27 augusti 2019 skrev Johan Grahn <
[email protected]>:
Hej,
Låter jättebra! Då kanske vi kan börja om?
Har du bilder du kan skicka på ditt objektiv?
Hälsningar
Johan
8 -
On Tue, Aug 27, 2019, 20:25 Nick Ljungberg <
Hej.
Ja det finns bilder på objektivet.
9 -
Sun, Sep 1, 8:49 AM (2 days ago)
to Nick
Blev det inga bilder?
- - -
Och sedan har jag inte hört något alls från Nick!
Notera att jag får INGENTING för mina frågor. Inte en enda gång ger han mig ett vettigt svar på de frågor jag ställer när jag försöker verifiera vem han är.
Det lönar sig att veta "ungefär" vad som är rimligt för ett givet objektiv. Ett alldeles för lågt pris skickar varningssignaler direkt. Här var det 5000 för ett objektiv som normalt går för 8000-10000. Och många begär mer än så.
Jag brukar försöka ringa till den jag ska köpa av. Det är såklart ingen garanti men jag tycker det i alla fall kan ge en mig en känsla av vem det är som ska sälja.