ANNONS
Annons

Bedrägeri Tradera! Canon 500mm...

Produkter
(logga in för att koppla)

Minigotte

Medlem
Vill varna er för denna scam.!

http://www.tradera.com/canon-ef-500mm-f-4l-is-usm-43-extras-auktion_301996_149867595

Exakt samma annon finns på ebay. Dock är bilderna stulna från en äldre auktion, men texten går att google-översätta så att den stämmer överens med den på tradera.

http://www.ebay.com/itm/Canon-EF-50...47368509?pt=Camera_Lenses&hash=item35b99d6c3d

Jag har anmält fallet till Tradera, så om någon moderator vill ta bort detta när auktionen är slut så är det helt ok.

Vill varna er för denna scam.!

http://www.tradera.com/canon-ef-500mm-f-4l-is-usm-43-extras-auktion_301996_149867595

Exakt samma annon finns på ebay. Dock är bilderna stulna från en äldre auktion, men texten går att google-översätta så att den stämmer överens med den på tradera.

http://www.ebay.com/itm/Canon-EF-50...47368509?pt=Camera_Lenses&hash=item35b99d6c3d

Jag har anmält fallet till Tradera, så om någon moderator vill ta bort detta när auktionen är slut så är det helt ok.

Behöver inte vara bedrägeri, finns grymt många som "lånar" både annonstext och bilder från andra. Sista bilden på Tradera är inte samma som på Ebay.
Hur som helst kan jag hålla med om att det känns lite skumt. Säljaren har endast köpt billigt skit, och nu ska h*n sälja dyr kamerautrustning....... Har du testat kontakta säljaren och frågat om det går att avhämta/Payson garanti eller likn.?

Läs gärna texten... "Kamratfostran" vad menar säljaren där?

Jag tycker det verkar vara en solklar scam. Förmodligen så är det ett kapat konto.

Ja, jag frågade om jag kunde hämta det och betala på plats. Fick till svar att det inte går eftersom "det är så värdefull objektivet jag skicka den till den vinnande budgivaren efter att betalning inkommit." Frågan om kvitto fick jag inget svar på.

Det är inte exakt dom bilderna som på eBayannonsen, men personen på eBay säljer många sådana objektiv på kort tid, så bilderna är snodda från en äldre annons av samma person. Det står även "+EXTRA" precis som på Tradera, och hur stora är oddsen att han köpt samma prylar och sedan hittat bilder med exakt samma tillbehör. Jag har även kontaktat personen på eBay bara för skojs skull.

Jag ville bara hjälpa folk här från att bli blåsta, vad nu priset slutar på...

Alla varningsklockor ringer iaf i mig när jag ser en sådan där annons. Förvisso kan n mainte bevisa att det är en scam just nu, men jag hade ju inte skickat in mina pengar till det där kontot hursomhelst...

Läs gärna texten... "Kamratfostran" vad menar säljaren där?

Det är den svenska översättningen av "hazing". Tror inte det ordet finns på engelska i den betydelsen som avses i annonsen, men man menar väl att glaset inte är så slitet eller dåligt att det sänker kontrasten. Vad säger man egentligen på svenska?

Det är den svenska översättningen av "hazing". Tror inte det ordet finns på engelska i den betydelsen som avses i annonsen, men man menar väl att glaset inte är så slitet eller dåligt att det sänker kontrasten. Vad säger man egentligen på svenska?

Ja väldigt intressant språk, ;-)
Jag provar med Kamratfostran av mina objektiv de får lära av varandra...
"Nästan inga tecken på användning på pipan - det är i fantastiskt form" Är det ett vapen hen säljer?

Dimmighet, kanske. Lustigt med automatöversättningar ibland.

Jag är alltid skeptisk mot annonser som inte visar en egentagen bild på det aktuella objektet. Det ger inget seriöst intryck.

Dimmighet, kanske. Lustigt med automatöversättningar ibland.

Jag är alltid skeptisk mot annonser som inte visar en egentagen bild på det aktuella objektet. Det ger inget seriöst intryck.

Och i ännu högre grad när det gäller fotogrejor tycker jag... Känns som någon som säljer ett 500mm:s borde ha den kompetensen liksom....

Det är ju precis det han gör, problemet är att både bilderna och text är stulna. Detta vet ju inte kunden (om man inte gräver lite, hehe).

Personligen tycker jag det är en lika uppenbar scam som en bild tagen på ett lodjur en meter bort i skogen ;)

Om nu tradera inte plockar bort annonsen så kan det ju vara idé att kontakta vinnaren så snart som möjligt efter avslutad auktion och delge dina misstankar.

Förstår din tanke. Jag försöker så gott jag kan, där av tråden. Jag har gjort min del och hoppas att anställda på Tradera sköter sitt jobb.

Kanske är det så att säljaren bara har det här objektivet och då blir det omöjligt att fotografera det så det blir som på bilden :)

Nej, nu måste jag hem och kolla så jag inte har svamp på linsen på mina objektiv.

/Gunnar

I en annan tråd läste jag just ordet "slöjbildning". Det kändes väl rätt passande, tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar