ANNONS
Annons

Bedöma skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

Sam B

Ny medlem
Jag funderar mycket på vad som är bra skärpa i bilden. På vissa av mina bilder får jag leta efter skärpan och undrar vad kameran har fokucerat på!

Är det helt enkelt så att vissa objektiv inte är skarpa nog?
Har varje objektiv en bländare som är "skarpast"? På vissa avstånd?

Diskuteras detta någonstans i forumet?

Är det helt enkelt så att vissa objektiv inte är skarpa nog? Har varje objektiv en bländare som är "skarpast"? På vissa avstånd?

Ja, men det beror på dina krav, såklart.
Ja, typisk ett par steg nedbländat.
Nej, oftast inte.
Ja, säkert.

Per.

En del kameror har funktionen att visa vald fokuspunkt när man kollar på bilderna i efterhand (kan även visas i en del raw-konverterare).

Många oskarpa bilder beror på rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa.

De flesta objektiv ger skarpast bilder med bländare kring 8-9 oavsett avstånd. De billigare objektiven har dålig skärpa vid största bländaröppning. Det är alltså inte bara att skärpedjupet blir kortare, även det som är inom skärpedjupet saknar riktig skärpa. Dyrare objektiv kan ha riktigt bra skärpa även vid största bländaröppning.

Det kan hända att objektiv är felinställda och fokuserar lite framför eller bakom motivet. Om du undrar över något särskilt objektiv kan du ju testa under kontrollerade former. Icke rörligt motiv, kameran på stativ (eller liggande på en bordskant) och fjärrutlösare (eller tidsutlösning). Allt som kan åstadkomma skaknings- eller rörelseoskärpa är alltså eliminerat i experimentet. Testa sedan att exponera med lite olika bländare och jämför resultaten. Jämför med ett annat objektiv i identiska förutsättningar.

Hej, tack för svar

Jag ska kolla det här med fram eller bakskärpa, det borde väl i så fall vara en garantigrej på nyköpt kamera?

Jag funderar mycket på vad som är bra skärpa i bilden. På vissa av mina bilder får jag leta efter skärpan och undrar vad kameran har fokucerat på!

Är det helt enkelt så att vissa objektiv inte är skarpa nog?
Har varje objektiv en bländare som är "skarpast"? På vissa avstånd?

Hur har du dina inställningar? Jag tänker då främst på fokuspunkterna, kör du med bara den centrala eller med alla? Om du kör med alla kan det bli problem eftersom kameran då väljer fokuspunkt. Om du inte gjort det, testa med att bara använda den centarala och se om det blir någon skillnad.

/Arne

Vad använder du mer för inställningar? Nikon t.ex. har AF-C och AF-S. Ena är till för att fota föremål som rör på sig och fokuserar därför kontinuerligt, det andra läget gör att kameran fokuserar en gång tills man trycker ner avtryckaren igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar