Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bearbetning av porträtt - vad gör ni alltid/aldrig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Hej!
Är lite nyfiken på hur ni jobbar med era porträtt. Finns det något ni alltid/aldrig gör?

Själv försöker jag undvika att retuschera allt för mycket och brukar hålla mig till klona bort finnar etc i ansiktet och eventuellt mjuka upp huden samt jobba lite med mörkare och ljusare partier.

Jag jobbar i stort sett aldrig med manipulering av kroppar samt lägger till hår t.ex.

För mig finns många typer av porträtt, beroende på person och användningsområde. Har märkt att ju äldre personer jag fotat desto mindre retusch =)
På yngre sticker ojämnheter ut och blir mycket tydligare.
Handlar det om porträtt av person blir retuschen annorlunda än om det är ett porträtt till reklam tex , då är personen underordnad utseendet så att säga.

Intressant aspekt att personen kan vara underordnad utseendet. Du har helt rätt men inget som har slagit mig då jag inte plåtar reklam.

För mig finns många typer av porträtt, beroende på person och användningsområde. Har märkt att ju äldre personer jag fotat desto mindre retusch =)
På yngre sticker ojämnheter ut och blir mycket tydligare.
Handlar det om porträtt av person blir retuschen annorlunda än om det är ett porträtt till reklam tex , då är personen underordnad utseendet så att säga.

Håller helt med om att det på något sätt blir mindre med ökad ålder på modellen alltså. Annars brukar jag gå igenom det som sticker ut, i separata lager, sedan dra ner opaciteten på det mesta så man ser att sakerna finns där, men inte så tydliga.

Det som jag tror personen inte gillar när de tittar sig i spegeln på morgonen försöker jag dölja på ett naturligt sätt, t ex finnar och raksår, övrigt som är en del av utseendet får vara kvar men kanske inte så utstickande alltid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar