Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterivård?

Produkter
(logga in för att koppla)

erik99

Aktiv medlem
Hur sköter man batterierna till digitalkameran? Funderar på att skaffa en d70 eller motsvarande, men vet att då och då blir kameran liggande ett par veckor och ibland längre. Vad är bästa sätt då? Underhållsladdning? Plocka ur batteripacket?/Erik

Några veckor spelar ingen roll, de klarar batterierna lätt. Men om det blir längre avbrott än så, så kan du förvara batterierna i kylskåpet (se till att det inte blir vatten/kondens). Ha dem fulladde i sådana fall, är de tomma så är det risk för att de dras ur helt, och kan vara svåra att ladda upp fullt igen.

Sen ska man väl försöka använda batteriet in i det sista innan man laddar upp det igen, ska göra så att livslängden blir längre.

Men du behöver inte alls vara orolig, om det inte om handlar om många månader...!

Det finns billiga piratbatterier på www.zebramedia.com
Fungerar lika bra som orginal, har 2st själv.

//Johan

Tack för svaret. Måste bara fråga varför batterier ska förvaras i kylskåp? Förlorar de inte effekt av det? Hur är livslängden på ett batteripack? Jag har hitills bara använt en liten kompakt digitalkamera och i den går vanliga AA så jag har aldrig funderat över ämnet. Tänker nu kompletera min F3 och min Leica M3 med en modernare teknik./Erik

Hellgren skrev:
Sen ska man väl försöka använda batteriet in i det sista innan man laddar upp det igen, ska göra så att livslängden blir längre.

Det där gäller inte för litiumjonbatteriet i D70, det ska helst laddas efter varje användning. Samma som med de flesta laptops.

eftersom det bara tar någon timma att ladda upp ett D70 batteri så skulle jag låta det sitt ai kameran...

Har mand et i kylskåp riskerar man kondens om man inte planerat någon timma innan och tagit ut batteriet i tid.

Självurladdningen är mycket låg och du kan sannolikt låta det sitta i din avstängda kamera i någon månad eller två utan att det märks.

erik99 skrev:
Måste bara fråga varför batterier ska förvaras i kylskåp? Förlorar de inte effekt av det? Hur är livslängden på ett batteripack?

Man förlorar effekt när ett kallt batteri används. Men när batteriet förvaras utan att användas så är självurladdningen mindre i ett kallt batteri än i ett varmt. Det bästa är alltså att förvara kallt och värma upp inför användning.

Livslängden på litiumbatterier är god. De är mycket mindre känsliga för hur de cirkuleras än nickelbatterier. Däremot är mycket kännsligare för hur de laddas, men med kamerorna följer ju mycket bra laddare, så det är ett litet problem.

Funderar på hur man enklast hanterar ett batteri som inte är urladdat, men som man gärna vill fylla på så att man inte står utan när det väl behövs. Min kamera tenderar till att användas i omgångar och rätt vad det är så ser man hur batteriindikatorn gömmer sig...

Hur underhållsladdar man bäst?

davidvpt skrev:
Funderar på hur man enklast hanterar ett batteri som inte är urladdat, men som man gärna vill fylla på så att man inte står utan när det väl behövs. Min kamera tenderar till att användas i omgångar och rätt vad det är så ser man hur batteriindikatorn gömmer sig...

Hur underhållsladdar man bäst?

Med moderna batterier/ladare så blir det bäst om batteriet får sitta i laddaren.

svara inte om ni inte vet!

Jag läste med intresse denna tråd, eftersom jag, trots att jag är yrkesfotograf, inte säkert vet svaret på frågan.
Det irriterar mig dock att samtliga som svarat inte vet svaret.
Skillnaden mellan att tro och att veta är stor.

Fototsidan blir bättre om de som VET något svarar och de andra lyssnar,läser och lär sig.

Hellgren skrev:

Det gäller bara nickelbatterier (NiCd och NiMH), men inte alls moderna litiumceller (LiIon och LiPo).

Litiumceller ska egentligen laddas så fort man kommer åt ("ladda tidigt, ladda ofta"). Självklart måste man inte springa till laddaren så fort man tagit ett par bilder, och det är inte någon fara att tömma batteriet då och då, men det är inte något man ska göra med flit eller onödigt ofta. Varje djupurladdning minskar maxkapaciteten, men inte så fasligt mycket (efter 100 fullständiga urladdningar tappar man ca 20% kapacitet).

Om man ska lagra batteriet länge (flera månader), så ska det helst inte vara fulladdat, och allra helst ligga i kylen. LiIon/LiPo åldras och tappar kapacitet oavsett om det används eller inte, men det åldras långsammare om det är mindre laddat och ligger kallt.

bullen_ skrev:
Litiumbatterier påverkas inte av kyla, om jag inte minns fel.

Ok, har misstagit mig då. Brukar bli att man lägger alla batterier i kylskåpet (i och för sig inte kamerabatterierna, används regelbundet).

Re: svara inte om ni inte vet!

hornavan skrev:
Jag läste med intresse denna tråd, eftersom jag, trots att jag är yrkesfotograf, inte säkert vet svaret på frågan.
Det irriterar mig dock att samtliga som svarat inte vet svaret.
Skillnaden mellan att tro och att veta är stor.

Fototsidan blir bättre om de som VET något svarar och de andra lyssnar,läser och lär sig.

Då är du ju frågan om hur du vet att ingen annan vet eftersom du inte vet?

Vad har en yrkesfotograf för speciell kompetens med batterier som inte någon annan yrkesgrupp har?

ingen kompetens

Nej, jag har ingen kompetens, men jag kan läsa.
När folk skriver..du kan sannolikt...skall man väl försöka..har misstagit mig...om jag inte minns fel. så vet man inte särskilt mycket om ämnet.
När det gäller kyla och värme så är jag dock expert(bor i Arjeplog 8 månadewr per år). Batterier laddas ur snabbare i kyla än i värme( jag bor i Eilat i Israel resten).
Det var fel att hänvisa till att jag är yrkesfotograf. Med det menade jag bara att jag är extra intresserad; inte att jag vet mera.
Jag gillar fakta.När det gäller batterivård i alla fall.
Ur denna tråd kan kag lära mig att det kanke är bra att ha baterier i kylskå, eller i kameran och att de skall sitta i laddaren och att de inte skall göra det.
Tycker du att detta är relevant information??

Re: ingen kompetens

hornavan skrev:
Nej, jag har ingen kompetens, men jag kan läsa.
När folk skriver..du kan sannolikt...skall man väl försöka..har misstagit mig...om jag inte minns fel. så vet man inte särskilt mycket om ämnet.
När det gäller kyla och värme så är jag dock expert(bor i Arjeplog 8 månadewr per år). Batterier laddas ur snabbare i kyla än i värme( jag bor i Eilat i Israel resten).
Det var fel att hänvisa till att jag är yrkesfotograf. Med det menade jag bara att jag är extra intresserad; inte att jag vet mera.
Jag gillar fakta.När det gäller batterivård i alla fall.
Ur denna tråd kan kag lära mig att det kanke är bra att ha baterier i kylskå, eller i kameran och att de skall sitta i laddaren och att de inte skall göra det.
Tycker du att detta är relevant information??

Så lite expert är du...

Batteriets självurladdning sjunker med temperaturen. Det gör kapaciteten också.

Ska du FÖRVARA batterier ska dom förvaras så kallt som möjligt utan att dom fryser sönder (där är bäst att kolla med tillverkarena v just det batteriet vid vilken temperatur det inträffar. Som du kanske komemr ihåg från fysiklektionerna så avtar kemiska processer med kyla och skyndas på med värme.

När du sedan ska ANVÄNDA batteriet får du högre kapacitet om batteriet är varmare.

Jag misstänker att du har märkt att batterier som används i en kall miljö håller kortare än om du är i en varm miljö.

Javisst men det har ingenting med förvaringsfrågan att göra.

Ingen av informationen är fel.
Du kan ha dom i kylskåpet men den lilla självurladdningen dom här batterierna har så är det inte värt besväret att hålla på och dribbla med kalla och varma batterier.
Därför är det enklast att ha dom i kameran och ladda när det behövs.
vill man vara garanterad fulladdade batterier när man ska ha dom så bör man ha dom i laddaren jämt.

Olika svar som inte motsäger varandra ett dugg.

Om kylskåp säger jag inget. Det jag menade var under användning. Om du är ute i ordentlig kyla och har tex en äldre mobil för nära kylan, typ ytterfickan, tappar batteriet kapacitet. Ibland får det tilbaka kapaciteten när det blir varmt igen. Du förstår nog vad jag menar. Ett litiumbatteri påverkas inte på så vis.

Sen har jag också hört från många att långtidslagring bör ske i kylda förhållanden. Det jag är rätt så såker på är att batterier aldrig får lagras tomma, speciellt inte litium. Inte heller ska de vara fulladdade( vet inte om är så med litium dock).

bullen_ skrev:
Om kylskåp säger jag inget. Det jag menade var under användning. Om du är ute i ordentlig kyla och har tex en äldre mobil för nära kylan, typ ytterfickan, tappar batteriet kapacitet. Ibland får det tilbaka kapaciteten när det blir varmt igen. Du förstår nog vad jag menar. Ett litiumbatteri påverkas inte på så vis.

jodå, även lithiumbatterier påverkas men i mindre grad än andra batterityper.

bullen_ skrev:

Sen har jag också hört från många att långtidslagring bör ske i kylda förhållanden. Det jag är rätt så såker på är att batterier aldrig får lagras tomma, speciellt inte litium. Inte heller ska de vara fulladdade( vet inte om är så med litium dock).

Det är för att den kemiska aktiviteten i batteriet avtar med temperaturen och därför håller dom längre.

Ett kylt batteri ligger lägre i volttal och har betydligt lägra kapacitet än vad det ska ha.
Full kapacitet återfås emellertid vid uppvärmning av alla batterityper.

Rotar upp en gammal tråd, för att försäkra mig om att jag gör rätt.

Om man ska vistas i en kallare miljö utomhus i ca en vecka. Jag har 4 batterier till kameran. Ska jag då förvara de ännu ej använda (och fulladdade) så kallt som möjligt? 10-20 minusgrader? Eller är det för kallt? Det jag använder och kameran i sig håller jag ju så varmt jag kan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar