Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteristrul K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Jag har en K100D som jag har problem med strömförsörjningen till. Den har tidigare funkat bra med vanliga uppladdningsbara AA-batterier, men sedan ett tag så funkar det inte alls. Kameran började signalera tomt batteri direkt på nyladdade batterier (inte en enda bild tagen alltså) Jag tänkte att batterierna nog var kass och köpte nya, samma resultat. Köpte ny laddare OCH batterier, samma sak. Vanliga alkaliska batterier funkar en stund, men det kan man ju inte hålla på och köpa nya hela tiden.
Är det någon som har varit med om liknande? Bara att bita i det sura äpplet och lämna in på reparation? Jag har 5-års Mackgaranti på kameran, men är inte helt sugen på att ta tag i det krånglet :-S

Känner igen det där från dotterns kamera. Skickad och retur "utan anmärkning". Då hade dom satt i batterier som i och för sig höll ett tag. Sedan fixade vi det med litionbatterier.
Och vad jag kunnat utläsa ur div forum kämpar Kx tydligen med liknande problem.
lma

Känner igen det där från dotterns kamera. Skickad och retur "utan anmärkning". Då hade dom satt i batterier som i och för sig höll ett tag. Sedan fixade vi det med litionbatterier.
lma

Litionbatterier? Vad är det, vad kostar det?

Vilka lithiumbatterier är det man ska ha då? Har för mig att det ska finnas något batteri som inte är vanlig AA-form som ska passa till K100D också? Ej laddningsbart, fast det finns laddningsbara också, men de rekommenderas inte av Pentax.

Vilka lithiumbatterier är det man ska ha då? Har för mig att det ska finnas något batteri som inte är vanlig AA-form som ska passa till K100D också? Ej laddningsbart, fast det finns laddningsbara också, men de rekommenderas inte av Pentax.

Hej, jag har använt batterier från Kjell & Company som heter Vanson NCR-V3 art.nr 32202 och tagit ca 10 000 exponeringar med dem utan problem. Jag slapp problem i kyla och snabbare autofokus dessutom så höll de för massvis med exponeringar. Jag vet att pentax inte rekommenderar laddningsbara CR-V3 så det är på egen risk.

/Anders

Nej, inte efter firmwareuppdateringen som löste en felaktig batteriindikator i K-x.
Det handlar även om handhavande. Handboken rekommenderar manuell inställning av batterityp istället för automatisk - om det är kallt, eller om man använder batterier som varit oanvända under en längre period. (vilket även inkluderar batterier som är nya men som legat på affärens hylla under en längre tid).
Jag har inga som helst problem efter firmwareuppdatering, och jag kör NiHMs. Uniross och Hähnel. Tre olika sets med olika styrkor, svagaste är 2 100 och starkaste 2 350 (Hähnel). Har inga som helst problem, inte ens i -20 grader som det var för några veckor sedan.
Av det jag läst i forum så verkar de allra flesta fått batteriproblem lösta med ny firmware också.

Nej, inte efter firmwareuppdateringen som löste en felaktig batteriindikator i K-x.
Det handlar även om handhavande. Handboken rekommenderar manuell inställning av batterityp istället för automatisk - om det är kallt, eller om man använder batterier som varit oanvända under en längre period. (vilket även inkluderar batterier som är nya men som legat på affärens hylla under en längre tid).
Jag har inga som helst problem efter firmwareuppdatering, och jag kör NiHMs. Uniross och Hähnel. Tre olika sets med olika styrkor, svagaste är 2 100 och starkaste 2 350 (Hähnel). Har inga som helst problem, inte ens i -20 grader som det var för några veckor sedan.
Av det jag läst i forum så verkar de allra flesta fått batteriproblem lösta med ny firmware också.

Gäller detta bara K-x? Eller skulle det kunna vara ett alternativ för min K100D också? Får nog ta mig en vända i manualen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar