ANNONS
Annons

Batterislukande 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Båda mina batterier räcker bara att ta max 100 bilder med. Har 4 sek bildvisning o använder displayen rätt mkt för att radera o titta igenom bilderna men ändå. Känns som om den slukar batterier liksom. Har frågat tidigare om detta men nu har jag studerat detta närmare och konstaterat att det stämmer.

Kan det vara nåt fel på själva kamerahuset tror ni?

Har du kollat om du har Automatisk Avstängning på?

Jag hade problem med att min kamera laddade ut/drog mycket batteri. Visade sig att Automatisk Avstängning var av så kameran låg i standby hela tiden, kunde inte heller komma ihåg att jag ändrat på det.

//Erik

Om man inte har uppdaterat sin firmware till kameran så stänger den inte av sig själv, även fast man ställer in att den ska göra det. Jag tror det är "Firmware Ver 1.0.2" man ska ha för att de ska fungera.

Är det orginalbatterier eller pirat? Tycker att det låter konstigt, jag bläddrar massor med displayen också, men kan i alla fall ta några hundra bilder.

//Johan

Ja, jag har automatisk avstängning inställd på 1 min. Men annars stänger jag alltid av kameran manuellt så det är nog knappast det heller...

Jag känner inte alls igen det från min 350D/mitt batteri. Jag har 2 sek bildvisning och har inte automatisk avstängning på, men det räcker länge och bra ändå.
//Liza

Lite off-topic kanske, men varför har ni egentligen bildvisning på överhuvudtaget? Jag tycker det går så fort att visa bilderna dom gånger jag vill, så jag trycker bara på playknappen då. Men det är väl en smaksak.
Hursomhelst ¨låter det lite väl batterislukande i min a öron. HAr inte en 350d själv, men har fotat en del med min kompis och kan inte minnas att hans slukar så våldsamt mycket batterier.

Vet inte om du är utomhus och fotar i dessa dagar, men det börjar ju vara kallt och det är inte så att det är kylan som gör det bara? Kyla brukar påverka de flesta batterier ganska drastiskt.

Det beror mycket på objektivet och ai inställningen har jag märkt. EFS 60mm makro kan jag ta 1400 bilder med om jag har AI FOCUS. EF 400mm med AI SERVO tar bara 400 bilder innan batteriet är slut.Båda dessa med 4s bildvisning och ingen avstängning. Helt ovetenskapligt, bara mina noteringar :)

måste tillägga, batteriet ska vara laddat minst 6 gånger innan det är i full kapacitet, första laddningen ger bara 100-200 bilder

- Stäng av visningen av bilder efter taget foto - det spar batterierna.

- AI-Servo och IS (vissa Canon-gluggar), drar oerhört mycket batterikapacitet. Använd inte det per defualt, utan enbart när det behövs.

- Kyla drar ner batterikapaciteten. Ju kallare ju sämre kapacitet.

- Serie-fotografering, drar ström - behöver man inte seriefota, använd "one-shot".

- Stoppa batterier i fickan, nära kroppen så dom håller värmen. Varma batterier fungerar bättre än de som ligger i kamera-väskan och blir kalla.

Kör visserligen med IS objektiv för det mesta. Men slukade batterier redan innan jag köpte detta objektiv. Har inget vertikalgrepp. Fotar inte mkt m blixt o inte heller så mkt serietagning. Verkar bara allmänt dra mkt batteri på nåt sätt. Ca 100-150 bilder per batteribyte kan man säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar