Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

batteripack - argument för

Produkter
(logga in för att koppla)

jock scott

Medlem
ett batteripack till (min) minolta dynax 4 lär gå lös på sek 700-900. vad finns det för bra argument till att köpa en sådan. blir det billigare i längden ? finns det andra argument än bara kostnader ?

Förutom att kameran blir maffigare får du längre batteritid och högre bps - detta gäller i alla fall MB16 till F80 och det borde väl vara samma sak för din 4:a. Jag har inte koll på BP-200 men har den ett vertikalgrepp har du ytterligare ett argument för batteripacket.

Jag kan servera ett argument mot batteripacket också.

Tyngdpunkten hamnar längre från stativgängan vilket ger större hävstångsverkan och därmed sämre stabilitet när kameran sitter på stativ. Situationen försämras ytterligare om batteripacket är av plast och inte helt stumt.

Och Mats, var har du fått BP-200 från? Då måste man väl budgetera för lite glasfiberplasticpadding också för att få den att passa på en Minolta ;-)

Aha, Minolta verkar ha döpt sitt pack till samma som Canons. Men det är nog inte samma. Pris och artikelnummer är i alla fall olika.

mats: ursäkta en novis men du skriver högre bps ?? menar du bilder per sekund ? skulle i så fall kameran bli snabbare ifall jag önskar ta
bilder i löpande följd ? f.n. klarar den 1,7 bilder per sekund enligt instruktionsboken

anders

Rätt uppfattat. Jag är inte säker på att detta gäller för din kamera och minns inte hur det var med F80 men för F100 gäller detta. Alltså - snabbare med batteripack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar