Annons

Batteriladdning av K-5??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Kommer inom kort att skaffa en K-5 och har nu en fråga som jag inte finner svaret på genom specar och annat så vill höra med er som har den och det gäller batteriladdningen.

K-5 har ju Li-Ion batteri istället för AA som min K-x och då är min fråga laddas det när det sitter i kameran eller tar man ut det och placerar i laddaren, samt hur lång tid tar det att ladda upp ett batteri till K-5?

Tänkte ev skaffa ett extra batteri och då måste jag ju veta hur laddningen fiunkar så kan någon vänlig medlem tala om det för mig så vore jag tacksam.

Jag hade ungefär samma frågor som du innan jag beställde min K-5. Drog igång denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=134817
Kanske kan du hitta nyttig info där.

Nu har jag iaf fått min K-5 och börjat lära känna den en del. Mycket nöjd så här långt.
Jag beställde från Scandinavian Photo. Kamera, extra batteri fabr. Hänel, stort SD-kort + lite annat godis. Extrabatteriet fanns inte på hyllan och hade tydligen väldigt lång leveranstid, så jag skippade det, sen kom resten på några dagar.
Batteriladdare följer med kameran, batteriet tas ur för laddning.

Är det tomt tar det lång tid att ladda, jag har inte klockat det men drygt 4 timmar skulle jag gissa på.

Batteriexperten

Batteriexperten säljer en kopia av K5 batteriet med exakt samma spänning, det finns kopior med något högre spänning. Batteriexperten tar 328 kronor med frakt... lite billigare än originalet:)
www.batteriexperten.com

Jag har tre batterier på två hus, men eftersom man lätt får ur 1000 bilder på ett batteri är det mycket sällan jag behöver byta. Dock en trygghet att ha ett i reserv.

OK så vad händer med alla inställningar när man tar ut det för laddning hoppas verkligen de bibehålls annars blir det jobbigt?!

Klarar det 1000 bilder på en laddning så kan jag avvakta med extra batteriet, kanske blir ett batterigrepp istället men jag gillar det nätta formatet på kameran och fotar i princip aldrig i vertikaldormat så det skulle vara för möjligheten att som reserv sätta i AA batterier i det, men en dyr lösning känns det som.

Tack för svaren och tipsen.

OK så vad händer med alla inställningar när man tar ut det för laddning hoppas verkligen de bibehålls annars blir det jobbigt?!

Klarar det 1000 bilder på en laddning så kan jag avvakta med extra batteriet, kanske blir ett batterigrepp istället men jag gillar det nätta formatet på kameran och fotar i princip aldrig i vertikaldormat så det skulle vara för möjligheten att som reserv sätta i AA batterier i det, men en dyr lösning känns det som.

Alla inställningar bibehålls, jag fotograferar nästan alltid vertikalt och har aldrig saknat batterigrepp. Till min K200D kör jag uppladdningsbara batterier, prestandan på dessa går inte att jämföra med batteriet till K5. Däremot skulle jag aldrig åka hemifrån utan minst ett (har tre) laddade extrabatterier till k5:)

Jag använder inte skärmen så mycket och ingen blixt, då får man ofta 1000 bilder eller mer. Kör du LV, kollar väldigt mycket på skärmen, eller använder mycket blixt blir det ju mindre. Att filma drar också mer ström. Men börja med ett batteri och testa.

Jag använder inte skärmen så mycket och ingen blixt, då får man ofta 1000 bilder eller mer. Kör du LV, kollar väldigt mycket på skärmen, eller använder mycket blixt blir det ju mindre. Att filma drar också mer ström. Men börja med ett batteri och testa.

Det där låter väldigt likt min användning, endast den förhandsvisning med histogram som jag använder på skärmen annars gallrar jag i datorn och blixt använder jag aldrig, LV enbart med 400mm MF telet på stativ så inte ofta heller.

Får ut ca 1000 bilder med 4 vanliga AA Lithium batterier i K-x lika i gamla K200D och K-5.s batteri måste vara bättre än dessa?

Får ut ca 1000 bilder med 4 vanliga AA Lithium batterier i K-x lika i gamla K200D och K-5.s batteri måste vara bättre än dessa?

Jag har fått den uppfattningen att många anser att Pentax har gjort något negativt som har envisats med dessa batterier, men det håller jag inte med om. Jag har goda erfarenheter av laddbara AA (om man undviker GP) och även av lithiumbatterier. Skulle gärna ha sett att det var möjligt att använda AA även i K-5.

Hittills har jag inte behövt ladda originalbatteriet i K-5:an, men jag har bara tagit några hundra foton än. Däremot mycket menytittande, LV och allmänt experimenterande. Håller ju på att lära mig kameran.

Aa

AA är utmärkt backup (batterigrepp) och fungerar fint i min K200D, toppenbatterier som kan köpas överallt om de laddbara fallerar.
Som de gjorde inför ett bröllopsfoto... alla 32 batterier laddades ur under promenaden från bilen till brudparet(-6 och spöregn, kan bero på det) det fanns en OKmack i närheten tack och lov...
Batteriet till K5 räcker långt och laddas heller inte ur i kyla lika lätt.
Jag tror föregående inlägg syftade till att batteriet i K5 räcker till fler bilder än AA, det gör det... men AA är bra batterier.

Följdfråga om K-5 batteriet och det gäller självurladdning!

Säg att jag laddar det fullt och så är jag ute och fotar en dag tar 50-100 bilder och så låter jag batteriet sitta kvar men kameran är avstängd och ligger i beredskap för att snabbt slås på och fota.
Vill kunna det då det ibland dyker upp vilt alldeles utanför fönstret härute och då är frågan har batteriet laddat ur efter några dagar eller håller det sig på den nivån det hade efter första dagens fotande??

Hoppas Ni förstår hur jag menar ;-)

Jag har fotfarande efter 2 veckor full stapel på batteriet och jag gör som du vill göra, ställer ifrån mig kameran utan att stänga av den.

Självurladdning

Min erfarenhet är, att dessa batterier har en synnerligen god kapacitet att hålla laddning. Dessutom laddas de snabbt.

Det var precis det jag ville höra, har lite koll på batteriteknik från jobbet och de borde vara så men ville få det bekräftat av några som testat, tack för svaren.

Så var man med K-5.a och nu återstår bara att testa och bli hemtam med den, ett delikat bekymmer ;-)

Ställde frågan i en annan tråd men kan ta den här med:

Fick min K-5 idag och testade den samt grundinställde den som jag vill ha den, vid lev hade den Ver 10.1 och då var Auto ISO 100-3200 vilket jag tycker är lagom.

Så uppdaterade jag den och nuvarande version är Ver 1.11 och då blir Auto ISO 200-3200 och ISO 100 går itne att ställa in verkar inte ens finnas iaf inte om man kör RAW, någon som noterat detta och kan förklara??

AutoISO

200-3200 ISO vid auto... nu är jag ute och vandrar på svag is igen men... jag har min autoISO inställd på 100-12800... kan det vara så att det är en grundinställning du kan ändra någonstans(från 200 till 100)?
Du skriver iof att det inte går att ändra... det verkar vara ett medvetet val från Pentax.
Iof saknar det betydelse för mig, då jag aldrig använder AutoISO i förhållanden där 100 ISO är ett möjligt val... jag använder det bara i dovt ljus som kräver mer än 200... snarare 600-6000 ISO.
Vid 100 ISO använder jag bländarprioritet:)
Jag har 100 ISO på min AutoISO, den kom från Belgien efter utbyte av mjukvara för sex veckor sedan ca.

200-3200 ISO vid auto... nu är jag ute och vandrar på svag is igen men... jag har min autoISO inställd på 100-12800... kan det vara så att det är en grundinställning du kan ändra någonstans(från 200 till 100)?
Du skriver iof att det inte går att ändra... det verkar vara ett medvetet val från Pentax.
Iof saknar det betydelse för mig, då jag aldrig använder AutoISO i förhållanden där 100 ISO är ett möjligt val... jag använder det bara i dovt ljus som kräver mer än 200... snarare 600-6000 ISO.
Vid 100 ISO använder jag bländarprioritet:)
Jag har 100 ISO på min AutoISO, den kom från Belgien efter utbyte av mjukvara för sex veckor sedan ca.

Ställde frågan i en annan tråd om K-5 oc ISO och det var jag som aktiverat Högdagerkorrigering utan att märka det och då blev det 200 istället, nu är den i OFF och Auto ISO är åter 100 så allt frid och fröjd ;-)

Ställde frågan i en annan tråd om K-5 oc ISO och det var jag som aktiverat Högdagerkorrigering utan att märka det och då blev det 200 istället, nu är den i OFF och Auto ISO är åter 100 så allt frid och fröjd ;-)

Toppen Bo:)
Ah så det var det som hade hänt, skönt att det löste sig.
Jag blev nästan bekymrad att Pentax ändrat ISOvärdet i uppdateringen:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar