Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriladdare

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas A

Medlem
Hej på er alla!

Nu i juletid ska man ju önska sig både det ena och det andra. Jag tänkte önska mig en ny batteriladdare till mina NiMh-batterier så jag tänkte fråga om ni har några bra råd att ge mig ang märke och inköpsställe.

Mina batterier ska jag använda till min beställda 550ex. Jag antar att jag behöver en relativt snabb laddare för att kunna ladda en uppsättning under tiden jag fotar med en annan.

Vad använder ni för laddare till era laddbara batterier?

/Andreas
 
Hej

Jag använder GP PowerBank Smart för att ladda mina batterier till 550EX. När det gäller NiMh batterier så är de mycket känsliga för överladdning. Därför är det bra med en laddare som laddar varje batteri individuellt. Det gör denna laddare. Dessutom kan du med en extra cigg tändarkabel även ladda batterierna i bilen.

Roine W
 
Kan också rekomendera GP's PowerBank Smart. Det finns ett litet resepaket med batterier och olika kablar för bilen och hemmet. Det går fort att ladda, tar ca en timme att ladda från helt tomma.

Jag måste bara berätta en liten kul sak, eftersom jag blev väldigt impad av GP's batterier. Jag använder mig av 1800. Jag sköt över 240 bilder på vår julfest i torsdags och alla bilder med blixt (en 550EX) och det är fortfarande kräm i batterierna. Började fota klockan två och slutade någon gång efter ett tiden med samma uppsättning batterier. Nu har jag inte gjort något test och det finns kanske andra bättre batterier, men jag är imponerad.
 
Jag har hört att man inte ska använda laddbara batterier till blixtar (bl a till min Metzblixt). Jag har en 550ex nu, men använder fortfarande bara "oladdbara" till den, eftersom jag inte vill sabba den med fel batterier. Är det någon som vet om det är en nackdel med laddbara till blixtar? Det verkar ju på tråden här som om det inte är något problem alls.
 
Jag har aldrig hårt något eller sett något i någon manual, men för det behöver det inte vara sant (jag kan ju ha missat det) men jag har bara kört med uppladdningsbara batterier och aldrig haft problem.

Det kan ju ha varit så att för många år sedna så batterierna som fanns då inte klarade ladda blixten pg a dom inte kunde generera tillräckligt med ström.
 
Däremot har jag aldrig någon gång kört min blixt så mycket på en och samma gång som i torsdags. Jag laddar alltid batterierna innan jag ska iväg eftersom blixten kan ligga i väskan oanvänd under långa perioder, trodde aldrig att dom skulle klara så lång tid på en laddning.

Kan inte påstå att min blixt verkar ha mått dåligt av uppladdningsbara.
 
Ända sedan min saligen avlidna Braun med ledtal 16 (köpt 1974) har jag använt laddningsbara batterien, först NiCd och nu NiMh.
Alla blixtar jag haft, Braun, Metz, Sunpak, osv har i manualerna angett återuppladdningstider med vanliga och laddbara batterier och alltid till förmån för laddbara.

Just nu så går min Minoltablixt + Kameran + komradio + ficklampa osv på GP 1800mAh NiMh och jag är nöjd med kapaciteten från dom.
En laddarre i bilen står på önskelistan, men jag har nog inte varit snäll nog i år :-(
 
GP PowerBank Smart har jag haft en tid den funkar bra den tar AA eller AAA, ca 1 timme.

GP PowerBank Rapid kanske är bättre om du också vill ladda 9V batterier och inte har så bråttom.
Längre laddtid är säkert bättre för batterit (lägre värme).

http://www.gppowerbank.nu/

Dagens laddbara batterier blir bara bättre och bättre. Kamerornas manualer eller programvaror (digitalkameror) hänger inte med.

Se på Nikon Coolpix 2100 mfl, det funkar med NIMH AA baterier men du måste uppdatera kamerans program.
Den uppdateringen borde säljaren eller Nikon göra åt kunden!

Manualen till Nikon F 90x surrar om problem med NIMH batterier, men det funkar fint med dagens batterier.

Kyla och laddbara batterier toppen!

God Jul på er!
 
Varning

Jag har en GP Power Bank Smart 1-timmes snabbladdare. Jag har laddat mina GP batterier många gånger i den utan problem. Men köpte no-name batterier (1800 maH) hos Clas Olsson för dom var billiga. Två av dom började läcka under uppladdning, det var efter andra gången.
Otur? Eller är det skillnad på batterier?
 
Förresten...

Hur långa blixtcykler har ni med fulladdade laddningsbara batterier (tid från blixt med
full kraft tills blixten har laddat upp sig igen).
Själv har jag ung 5 sekunder på helt nya alkaliska batterier av den typ som jag tycker har fungerat bäst (Duracell M3) med Metz 54 MZ-3 (ledtal 55 iso 100, 100mm), så erfarenheter från denna eller motsvarande (typ EX550) skulle vara kul.
Är det stor skillnad på 1800 resp 2100 mAh?

Intressant är att cykeltiden ligger på ung. 20 sekunder med "budgetbatterier" (tex tudor) av alkalisk typ för samma blixt.

/Tomas, som förbrukar för mycket batterier och tycker att det är kroniskt tråkigt att vänta på en blixt som är slö och därför byter batterier ofta.
 
Det går ca 5 sec mellan "uppladdningar" på min blixt (Nikon SB 28) med alla mina NiMH batterier.
Manuellt, full effekt (ledtal ca 50 vid 100 ASA och 85 mm).

Jag märker ingen skilnad på 1800 mAh (GP), 2000 mAh (Panasonic) och 2300 mHh (Uniross).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.