Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriladdare med USB in

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Finns det någon batteriladdare man kan ladda med USB-kabel?
Jag har en Olympos EM1 och den går inte att ladda via USB-kabel rakt in i kameran. Laddarna jag har kräver 230 V, men jag funderar på att börja ladda från portabla solceller/batteripack.
Sitter på jobb så jag vet inte exakt vilka laddare jag har, men det är BLN-1-batterier.

Finns det någon batteriladdare man kan ladda med USB-kabel?
Jag har en Olympos EM1 och den går inte att ladda via USB-kabel rakt in i kameran. Laddarna jag har kräver 230 V, men jag funderar på att börja ladda från portabla solceller/batteripack.
Sitter på jobb så jag vet inte exakt vilka laddare jag har, men det är BLN-1-batterier.

- - -
Jag köpte en "platta" för att ladda mina EN-EL15 batterier. Till Nikon.
Köpte från batteries-online.se
Plattan har uttag för usbladdning och kan ladda två batterier samtidigt.
Har tidigare köpt till batterier för Sony A7. Där hade jag inte batterieladdare alls och för att slippa ladda i kameran hittade jag denna lösning.

Här är ett exempel
https://www.batteries-online.se/lad...belladdare-for-2-batterier-nikon-en-el15.html
Vet inte vilka batterier du ska ha till din kamera

- - -
Jag köpte en "platta" för att ladda mina EN-EL15 batterier. Till Nikon.
Köpte från batteries-online.se
Plattan har uttag för usbladdning och kan ladda två batterier samtidigt.
Har tidigare köpt till batterier för Sony A7. Där hade jag inte batterieladdare alls och för att slippa ladda i kameran hittade jag denna lösning.

Här är ett exempel
https://www.batteries-online.se/lad...belladdare-for-2-batterier-nikon-en-el15.html
Vet inte vilka batterier du ska ha till din kamera

Fungerar den bra, tänkte skaffa någon laddare med usb till min nikon batterier. Så man kan använda powerbank eller liknande.

Fungerar den bra, tänkte skaffa någon laddare med usb till min nikon batterier. Så man kan använda powerbank eller liknande.

Laddningen i sig går bra och det är smidigt om man reser. Man behöver inte en separat laddare för kamerans batterier plus att det går att ladda två samtidigt.
Det jag inte har koll på är hur lång tid det tar att ladda jämfört med en "riktig" laddare. Misstänker att det går mycket långsammare.
Jag har grunnat lite på detta inför en kommande fjällvandring. Det jag lutar åt är att ta med extra batterier istället för att kunna ladda med en powerbank. Tror att det är lika effektivt. Man torde inte kunna ladda särskild många batterier innan ens powerbank är helt slut. Det finns olika solladdare som kan vara ett alternativ. Även med dessa torde det ta lång tid att ladda batterier.

Hur gör ni andra på vandringar där det inte finns eluttag?
Jag velar mellan att ta min gamla D700 och tre manuella objektiv. Lite tyngre men batterierna räcker ju jättelänge med den kameran. Eller ta den mindre V1:an med fler objektiv och batterier istället.

Som jag förstår så är USB 5 volt, och kamerans original laddare är på 8,4 volt, så jag antar att det tar mycket längre tid att ladda. Men jag ska testa har beställt en i alla fall och en powerbank på 10000 mah.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar