ANNONS
Annons

Batterikapacitet i D3 /D700

Produkter
(logga in för att koppla)

hj.cs

Aktiv medlem
Har en lite fråga som jag undrar över!
Kan någon säga mig hur många bilder man kan ta med D3 resp D700 på en laddning med ett orginalbatteri?
Min D200 levde och lever ju dåligt upp till de utsatta 1800 bilder/ laddning som var sagt!
Jag är fullständigt medveten om att det beror på hur man använder kameran, men om flera svara så får man iaf ett hyfsat snitt!

Ingen aning faktiskt, mer än att min D300 levererar säkert dubbelt upp mot min tidigare D200, det är en väldigt stor skillnad i alla fall.

/kent

D200 var mycket ojämn. Vissa hade tur och fick ut rätt mycket på en laddning, typ 800-1000 bilder. kanske mer om man körde serietagning. Men jag fick aldrig ut mer än 400 bilder på ett batteri och jag hade två stycken varav det ena gav lite fler bilder än det andra. Tror aldrig jag kom över 800 bilder med bägge när jag använde extra-greppet.

Jo jag ligger idag på ca 700 bilder med dubbla batterier i min D200 men det var D3/D700 som är intressant!

Har en lite fråga som jag undrar över!
Kan någon säga mig hur många bilder man kan ta med D3 resp D700 på en laddning med ett orginalbatteri?
Min D200 levde och lever ju dåligt upp till de utsatta 1800 bilder/ laddning som var sagt!
Jag är fullständigt medveten om att det beror på hur man använder kameran, men om flera svara så får man iaf ett hyfsat snitt!

Nu brukar jag sällan köra mitt D3-batteri tills det blir tomt, men jag har då och då tagit en bit över 2000 bilder mellan laddningarna. Stod till exempel en hel dag i Åre och tog 2200 bilder (med mycket chimpning emellan och mycket fokusföljning även när jag inte tog bilder) i ett par minusgrader innan jag tog tåget hem. Nästa dag var jag och fotade ca 350 bilder på ett event -- allt på en laddning.

Som du är inne på så varierar kapaciteten kraftigt med hur man fotograferar. Hur du fokuserar och vilket objektiv du använder. Har man ett objektiv både VR och stora glasbitar som skall flyttas vid fokusering så drar det förstås rejält mycket mer än en 50/1,4.

Jag har flera bekanta som bytt från D200 till D300 och skillnaden mellan dem är mycket stor - nu borde D700 ha något sämre batteriprestanda än D300 (snabbare AF och lite andra smådetaljer) men förmodligen är inte skillnaden mellan dem så drastisk.

Raw/jpeg

Jeg har et D300 m/batterigrep og 8AA-batterier, og kan sikkert sammenligne mine erfaringer med D3/D700. Jeg merker godt at dersom jeg skyter RAW-filer bruker kameraet mye mer strøm enn ved JPEG, og jeg får aldri mer enn 700-800 bilder ut av 8 AA-batterier på 2650 mAh.

Snittet ligger nu på ca 2200 bilder!
Kom gärna med fler exempel!

???

Som Martin säger, så beror det på precis hur du fotograferar. Skulle du köra många serier och stänga av kameran mellan, för att maximera kapaciteten. Så hamnar man förmodligen nära angiven kapacitet för D3:an. Tar du få bilder, använder LCD-skärmen och låter kameran ligga påslagen oanvänd. Så får man kanske ut 1000 bilder. När du syftar på D700 så beror det ju helt på om du kör standardbatteri eller EN-EL i greppet.

Så att räkna ut hur många bilder man får i snitt är ganska svårt. Jag har t.ex. på denna laddning tagit 840 bilder och har 34% kvar. Men kameran har legat påslagen stora stunder.

???

Som Martin säger, så beror det på precis hur du fotograferar. Skulle du köra många serier och stänga av kameran mellan, för att maximera kapaciteten. Så hamnar man förmodligen nära angiven kapacitet för D3:an. Tar du få bilder, använder LCD-skärmen och låter kameran ligga påslagen oanvänd. Så får man kanske ut 1000 bilder. När du syftar på D700 så beror det ju helt på om du kör standardbatteri eller EN-EL i greppet.

Så att räkna ut hur många bilder man får i snitt är ganska svårt. Jag har t.ex. på denna laddning tagit 840 bilder och har 34% kvar. Men kameran har legat påslagen stora stunder.

Som jag skrev i inledningen så är jag fullständigt medveten om de variationer som kan finnas beroende på hur man fotar och vad man fotar i för format och med och vilken utrustning man kopplat på. Men och många (läs alla) skriver ut vad man kan få ut ur resp. kamera så bör man kunna räkna ut ett snitt. Tagit ur ett utsnitt ur den grupp av fotografer som använder kameran. Lika väl som man kan räkna ut ett max antal bilder ur kamrorna vid optimala förhållande på fabriken så bör man kunna komma fram till ett "verkligt" snitt grundat på uppgifter tagna från en obestämd grupp fotografer med obestämt utrustning påkopplad och med obestämt filformat inställt.
Jag är mest nyfiken på hur många bilder man får ut. Inget vetenskapligt eller som grund för klagomål eller liknade.
Men som sagt det skiljer rätt mycket på tex min och andras D200 mot vad som var uppsatt och skiljer det lika mycket på D3/D700.
Snittet lutar åt att kamrorna klarar av den uppsatta gränsen bättre på D3/D700

Jag har alltid min kamera påslagen och ibland så tar det mig ett par veckor att tömma batteriet. Jag får som sagt ut ca 1500-1800 bilder.

Om jag använder kameran mycket under ett par tillfällen ökar kapaciteten sett till antal bilder. Skulle jag fota mestadels serietagning tror jag att man skulle få ut flera tusen bilder per laddning. Det finns rapporter om Mark III där vissa får ut ca 10000-15000 bilder från en laddning, men de fotar som sagt nästan enbart serietagning. Mark III har ett något bättre batteri enligt mina erfarenheter även om kapaciteten hos D3 ligger väldigt nära.

Jag är mest nyfiken på hur många bilder man får ut. Inget vetenskapligt eller som grund för klagomål eller liknade.
Men som sagt det skiljer rätt mycket på tex min och andras D200 mot vad som var uppsatt och skiljer det lika mycket på D3/D700.
Snittet lutar åt att kamrorna klarar av den uppsatta gränsen bättre på D3/D700

Jag har visserligen inte någon D700 eller ens en D3 men kan rapportera att mina D100, D2X och D300 alla uppfyller Nikons uppgivna värden (under vissa omständigheter givetvis). När jag har uppnått Nikons värden så har det uteslutande handlat om intensiv fotografering under mycket korta perioder, Typfallet är fotograferinga av sportevanemang under en till två dagar. Alltid råfiler, 0% blixt och allt som oftast långa VR gluggar.

Men som sagt så varierar uttaget per batteri STORT beroende på hur jag fotograferar. Kikade på batterikapaciteten i min D300 med batterigrepp före en session i lördags och fick väldigt lustiga värden. Batteriet i kameran visade 75% laddning och 3!!! tagna bilder medan det identiska batteriet i greppet visade 82% laddning och 325 tagna bilder.....

Jag gissar på en rätt hög självurladdning i dessa celler. Batteriet i kameran laddar jag ytterst sällan och var säkerligen en månad sedan det gjordes. Jag växlar batteriet i greppet mellan ett originalbatteri och 8 st NiMh celler beroende på vad jag skall plåta och laddar dessa oftare...

om det är mig som fråga är riktad till så: nej! Ytterst lite. Kör nästan alltid med en extern blixt om jag behöver mer ljus...

Nei, Magnus, frågan var ikke rettet til deg spesielt. Det var mer en generell betraktning og egen erfaring, da jeg ikke alltid har med extern blixt til "familjebilder", men bruker den interne blixten.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar