Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

batteriindikator d70s

Produkter
(logga in för att koppla)

steppolito

Medlem
God afton

En fråga till andra d70s-ägare. På min så visar batteriindikatorn fullt ungefär hur länge som helst. Men när den första pluppen väl har försvunnit brukar jag inte kunna ta mer än 20-30 bilder sen rasar indikatorn och batteriet är tomt.

Lite trist att man inte har en aning om hur mycket batteri man egentligen har kvar...

Funkar era kameror likadant?
 
steppolito skrev:
Lite trist att man inte har en aning om hur mycket batteri man egentligen har kvar...

Funkar era kameror likadant?
Jag har ingen D70 men fenomenet låter som det man ser på alla sorters prylar med Li-Jon-batterier. En av sakerna som gör cellerna så enormt poppis är att de kan leverera ström som om de vore nya nästan hela vägen tills de är tokslut. Antar att det gör det tämligen komplicerat att göra bra batteriindikatorer.
 
Jag har visserligen bara en D70, men den funkar på precis samma sätt. Vad jag har förstått av andra D70-ägare så har de samma "problem".
 
Det stämmer. D70 och D100:s batteriindikatorer beter sig på det viset.
D2H och D2X visar den kvarvarande effekten mycket bättre, där sjunker mätaren långsamt.
 
äsch, det var ju trist. men allt kan ju inte vara guld å gröna skogar.

kan ju hoppas på en firmware eller nåt annat laj som fixar detta, om det överhuvudtaget går.

tack för info!

/martin
 
Det är svårt att mäta i denna typen av batterier.

Därför har man utformat batteriindikatorn på så vis att man rent grafiskt ska få en känsla av att det är mindre än halvtomt (vilket kanske inte är helt korrekt, men än bättre än precis halvtomt).
 
steppolito skrev:
God afton

En fråga till andra d70s-ägare. På min så visar batteriindikatorn fullt ungefär hur länge som helst. Men när den första pluppen väl har försvunnit brukar jag inte kunna ta mer än 20-30 bilder sen rasar indikatorn och batteriet är tomt.

Lite trist att man inte har en aning om hur mycket batteri man egentligen har kvar...

Funkar era kameror likadant?

på min 350d är det tvärt om. visar fullt 100 bilder sen en blip kvar då kan där vara 500 bilder till.
 
Re: Re: batteriindikator d70s

fhe skrev:
Jag har ingen D70 men fenomenet låter som det man ser på alla sorters prylar med Li-Jon-batterier. En av sakerna som gör cellerna så enormt poppis är att de kan leverera ström som om de vore nya nästan hela vägen tills de är tokslut. /B]

Kan ju trösta er med att min Canon är lika. Jag tror Fredrik här är inne på rätt spår, fast nuförtiden är det ju mest Li-Pol batterier som gäller. Jag flyger rätt mycket modellplan, eldrivna då, med Li-Pol batterier, och det är precis som Fredrik säger, att man har bra drag i kärran länge och väl, sen när man känner att det börjar sega till sig så har man bara några sekunder på sig att landa. En stor nackdel med Lo-Pol och Li-Ion är att dom inte tål att laddas ur för djupt, då är dom körda. Så ska man inte använda kameran eller telefonen eller vad det nu är, på ett långt tag så är det en bra ide att ta ur batteriet. Sitter ju visserligen skyddselektronik i batterierna, men jag vet inte om den skyddar mot underspänning.
 
ah, där ser man!

fördelen med kameror är väl då att man inte behöver vara rädd för att de störtar när batteriet tar slut :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.