Annons

Batterigrepp, viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Märklig inställning måste jag säga. Batterigrepp en penisförlängare? Jag förutsätter att att de allra flesta som köper ett grepp har tillräckligt med kompetens för att avgöra om greppet behövs rent praktiskt. Och är man fundersam så ställer man som vi kan se frågan på forum.

Nu råkar det vara så att ett grepp ger betydligt bättre balans med större (läs tyngre) gluggar, ökad fps (i detta fall) och avtryckare i vertikalläge. Just MB-D10 är ett mycket bra add-on till D300/D700. Jag har själv inget grepp just nu men hade det på min gamla Minolta 7D och saknar det som f-n. Ligger på listan över framtida penisförlängare ;-)

Inte alls. Jag har sett rätt många som plåtar stående bilder och håller kameran så där krampaktigt kul med en snevriden överkropp då de fortfarande använder kamerans egna avtryckare. Riktigt kul faktiskt. Undrar varför de köpte greppet?

Hur som helst så kan jag lägga en röst på att ett batterigrepp till D300 är fantastiskt....i vissa fall. Jag bytte till D300 från D2X (som har inbyggt grepp) enbart för att jag ville ha en lättare och mindre kamera till vardags. Min objektivarsenal är allt från lilla 35mm f2 till 80-400 och 70-200. Således har jag allt från lätta och smidiga gluggar till halvmonster. Nu är det min fotografi jag pratar om, inte din eller någon annans men jag använder i princip mitt grepp enbart vid tre situationer:
  • När jag vet att jag behöver hålla kameran vertikalt under längre stunder. Tex vid porträttsessioner
  • När jag behöver den snabbare matningen och då är det till 99.99% vid sportfoto
  • När jag vet att jag kommer att hålla kameran fotograferingsklar och kika i sökaren under längre tid. Tex när jag följer en fotbollsmatch.

Jag skulle inte ens drömma om att följa en motocrosstävling med ett 70-200 utan greppet. Inte heller en fotbollsmatch. Däremot klarar i alla fall jag mig utmärkt vid porträttfoto. Men nu har jag valmöjligheten så greppet åker på även vid porträttfoto.

Till vardags är det alltid bortmonterat. Jag har större glädje av en lättare och mindre kamera än de ergonomiska fördelar som greppet medger. Att jag på ett bekvämare sätt kan hantera kameran på vid vertikala bilder eller bättre balans med tunga gluggar väger inte upp tyngden eller storleken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.