Annons

Batterigrepp, viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
En aspekt på balans med batterigrepp är att kameran in faller framåt lika lätt då den hänger i rem runt halsen, åtminstone om man inte har allt för framtung optik. Men visst, det blir en större kamera.
 
Simon: Andemeningen med inlägget var att vi sitter här och "bitchar" över struntsaker utan att reflektera över hur otroligt mycket lättare vi har det jämfört med våra föregångare. Vad jag vet har ingen ifrågasatt teknisk utveckling. Slappna av.
 
Simon: Andemeningen med inlägget var att vi sitter här och "bitchar" över struntsaker utan att reflektera över hur otroligt mycket lättare vi har det jämfört med våra föregångare. Vad jag vet har ingen ifrågasatt teknisk utveckling. Slappna av.

och om 30 år kommer vi sitta och "bitcha" över att 100fps är för segt och att alla detaljer går förlorade om vi inte har över 60mp dubbel fullformats sensorer (ja ni fattar)

[EDIT] jag är ganska avslappnad, får ursäkta mig om det lät hårt och anklagande det jag skrev men jag skriver bara så menar inget illa med det
 
Senast ändrad:
För ett antal år sedan satt jag och luleåfotografen Anders Alm och plåtade en basketmatch. Han för Norrbottens-Kuriren och jag för Plannja Basket. Jag beklagade mig över att min gamla Canon Eos D30 var så långsam. Seg autofokus (speciellt ihop med den EF 80-200/2.8L jag hade då) och 3 bps på en ooootroligt bra dag. Då sa han något tänkvärt. Det var något i stil med detta:

"Gnäll inte. Det fanns en tid när det inte ens fanns motor på kamerorna och de fotograferna tog också spektakulärt bra sportbilder. De handjagade fram nästa ruta med tumveven."
Nja, motoriserade kameror har funnits så länge det funnits slr-kameror (eller "systemkameror"). Redan Nikon F, som kom 1959, hade möjlighet till motordrift.

(När "tumveven" introducerades är jag inte säker på, men undrar om inte Leica M3 var första kameran med en sådan.)
 
Jag tycker att batterigreppet är skönt om man fotar mycket på frihand. Det ger en behaglig arbetsställning. Men i mitt fall ligger den stora fördelen i drifttiden på kameran, den ökar väldigt mycket. Iom att jag har ett batteri i kameran och ett i greppet. Det är inte alltid man har tid att offra den där minuten till att byta batteri. Utan man kan fota vidare.

Batterigrepp är i mitt tycke lika viktigt som stora minneskort. Och jag hoppas att fler kameror i de lägre prisklasserna snart får dubbla minneskortsplatser. Varför inte en extra minneskortplats i greppet?

Sedan är det väl som med all annan teknikutveckling, man vill hela tiden ha mer och mer... Vem idag tycker att en 1Ghz dator med 512Mbyte RAM räcker att surfa med? När man för 10år sedan surfade med en 300mhz dator, 64Mbyte och 56k modem?
 
Efter att ha läst den här tråden är jag rätt övertygad om att batterigreppet är till 90% grepp och bara 10% batteri. Finns det ingen tillverkare som tagit fasta på detta och struntat i batteri plus strömkoppling, för att göra en billigare produkt?

Per.
 
Finns väl en massa "fake" grepp därute tror jag som saknar funktionalitet. Fanns ialla fall till min gamla Minolta vet jag.

Jag ser det hela som en paketlösning...bara ett grepp skulle jag inte lägga pengar på. Sammantaget så är det en lyckad kombination som är svår att klara sig utan när man väl haft det (beroende på fotostil förstås). Det är ju inte bara grepp och batteri.
 
mm.. här är mina 5 cent. Det enda som ligger batterigrepp i fatet är inköpspris, storlek och tyngd. ergonomin är bättre, batteritiden är bättre. På min D200 var det ett krav att jag hade på batterigreppet om jag ville komma över 170 bilder på ett batteri. För min egen del är det enda negativa att d300:an med batterigrepp inte får plats lika lätt i väskan. Ser man inte fördelarna med batterigrepp så har man heller inte nytta av ett batterigrepp.
 
Jag hade inget behov alls av batterigrepp före jag införskaffade ett Canon EF 400mm f/5.6. Är man ute i naturen mycket och fotograferar under vinterhalvåret är det dessutom ganska praktiskt med dubbla batterier. Batteritiden kan förkortas ju en aning i minusgrader och jag orkar inte byta med frusna fingrar :)

Vid annan fotografering monterar jag av batterigreppet.

2000kr känns helt galet för detta extratillbehör om man är glad amatör. Mitt kostade 650kr från Hongkong inkl frakt men det var också för ca ett år sedan då svenska kronan var starkare mot dollarn. Nu hard et blivit svindyrt att importera teknikprylar igen ;)
 
mm.. här är mina 5 cent. Det enda som ligger batterigrepp i fatet är inköpspris, storlek och tyngd. ergonomin är bättre, batteritiden är bättre. På min D200 var det ett krav att jag hade på batterigreppet om jag ville komma över 170 bilder på ett batteri. För min egen del är det enda negativa att d300:an med batterigrepp inte får plats lika lätt i väskan. Ser man inte fördelarna med batterigrepp så har man heller inte nytta av ett batterigrepp.

driver du med oss ? 170 bilder på ett batteri ? menar du 1700 bilder ?
jag får ut minimum 900-1000 bilder på ett batteri,
i -20 minusgrader får jag ut 300-500 med kameran igång typ 4-5 timmar !
 
en gång i tiden var jag nöjd och lycklig med 3bps, idag med 8bps vill jag ha mer... så en kamera som är snabbare står högt upp på listan.

Har fotat några dar nu utan batterigrepp och inser hur beroende jag har blivit av det. Så nästa inköp blir en kamera där greppet inte går att ta bort, då kan jag inte fatta så här korkade beslut
 
driver du med oss ? 170 bilder på ett batteri ? menar du 1700 bilder ?
jag får ut minimum 900-1000 bilder på ett batteri,
i -20 minusgrader får jag ut 300-500 med kameran igång typ 4-5 timmar !

Nä, jag önskar att jag drev med dig/er..
På min D200 som jag hade som även hade 2 färska batterier (enl skalan i kameran iallafall) var rekordet på en laddning 235 bilder på ett batteri. Precis så illa som det låter var det och det var en av de stora anledningarna till att jag bytte kameramodell. På min d300 är det en annan 5:a.
 
Nä, jag önskar att jag drev med dig/er..
På min D200 som jag hade som även hade 2 färska batterier (enl skalan i kameran iallafall) var rekordet på en laddning 235 bilder på ett batteri. Precis så illa som det låter var det och det var en av de stora anledningarna till att jag bytte kameramodell. På min d300 är det en annan 5:a.

OJ! hur gammal är 200an ? inte din utan modellen d200 för det bara måste ha funnits bättre batterier att sätta i kamernan då den gjordes, eller är det nån/några komponenter som drar ap mycket ström ?
fy fan rent ut sagt vad jag skulle vara missnöjd med att lägga ut stora pengar på en kamera jag inte kan lämmna trädgården med !
 
OJ! hur gammal är 200an ? inte din utan modellen d200 för det bara måste ha funnits bättre batterier att sätta i kamernan då den gjordes, eller är det nån/några komponenter som drar ap mycket ström ?
fy fan rent ut sagt vad jag skulle vara missnöjd med att lägga ut stora pengar på en kamera jag inte kan lämmna trädgården med !

Den är väl samma generation som d80. Det var väl en-el3:eek:r i den också om jag inte minns fel.. och ja, den drog jävligt (rent ut sagt) mycket ström.

läs recensionerna här så ser du att jag inte är ensam:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10640
 
Senast ändrad:
Den är väl samma generation som d80. Det var väl en-el3:eek:r i den också om jag inte minns fel.. och ja, den drog jävligt (rent ut sagt) mycket ström.

läs recensionerna här så ser du att jag inte är ensam:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10640

läskigt ! och förvånande, trist för alla som har en.
vi kanske ska släppa detta nu och åter gå till ämnet ;)

har du plats i väskan köp batteri grepp den är värt det enligt mig du kan få skälla på mig om du ogillar det efter inköp =) ..
 
Dock kam man använda 8 st AA batterier och då få upp hastigheten på kameran från 6 till 8 bilder per sekund. Dock blir den riktigt tung då. Man kan även köra med D3:ans batteripack men detta kostar snuskigt mycket.

För mig är det möjligheten att ladda med AA batterier som är avgörande, det är ju helt lysande om man är ute och reser. Har svårt att tänka mig så många bebodda platser här på jorden där det inte skulle gå att få tag på ett par AA batterier om det skulle knipa :)
 
För mig är det möjligheten att ladda med AA batterier som är avgörande, det är ju helt lysande om man är ute och reser. Har svårt att tänka mig så många bebodda platser här på jorden där det inte skulle gå att få tag på ett par AA batterier om det skulle knipa :)
Möjligheten till AA ser jag visserligen som en väldigt bra backup-funktion men jag känner mig väldigt trygg med ett EN-EL4a batteri i greppet. Det är MÅNGA bilder som kan tas innan man måste ladda. I de allra flesta fallen så tar antingen evenemanget eller minneskorten slut långt före batteriet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.