Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp, viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du behöver ju inte köpa Nikons originalgrepp. Jag köpte en kopia med ett EN-EL3e från Hong Kong för 800 spänn inklusive frakt som känns hur bra som helst.
 
Kul inlägg av Torparfarsan :) Du har helt klart en poäng i ditt anförande om "penisförlängare". Det finns en hel del sanning i detta faktiskt.

Själv använder jag penisförlängaren hela tiden, men inte av den anledningen. Jag plåtar till stor del sport vilket innebär att det sitter en närmare 1,5 kg tung 70-200/2.8 på huset. Batterigreppet innebär några definitiva fördelar i de situationerna:

1) Motvikt (i viss mån i alla fall)
2) Avtrycket. Inte helt lätt att balansera en tung glugg i vänster hand samtidigt som man har höger hand uppe i pannan om man samtidigt skall röra sig snabbt från sida till sida eller upp och ner.

I de flesta övriga situationer skulle man lika gärna kunna plocka av det. Det gör kameran diskretare, vilket ganska ofta är något positivt.
 
En av batterigreppets fördelar är ju att kan ta på eller av det efter behov. I mitt fall har jag det avtaget för närvarande, men vill jag ha känslan av större voch tyngre kamera sätter jag på det med 8 st AA-batterier i.
//Bosse

Som jag ser de så finns de bara fördelar speciellt med lite större gluggar! Får helt enkelt bättre stabilitet i kameran! Och för givetvis för porträtt blir mycket mer naturligt å fota! Sen sitter min kamera bättre i handen kör med d80! Så helt klart värt å investera i ett!!
 
Och om det nu mot förmodan finns några som köper greppet enbart för penisförlängningen så kanske man skall överväga detta alternativ istället...
 

Bilagor

  • 683605198.jpg
    683605198.jpg
    50.5 KB · Visningar: 447
En D300 är en av Nikons semi-proffsmodeller och är troligen tänkt att användas "semi-professionellt" i någon form. Det är väl troligen anledningen till att man köper en kamera som är snabb, bra på höga iso och som är vädertätad.

Att man då får ytterligare snabbhet med ett batterigrepp samt bättre arbetsställning vid stående bildfotografering t.ex. porträtt ser jag som bra argument till att skaffa ett batterigrepp.

Att kameran "balanserar" bättre med ett batterigrepp tycker inte jag räcker som argument och jag själv skulle aldrig lägga 2500 kr på ett batterigrepp enkom av denna anledning.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har köpt batterigrepp till båda mina D300 bara för att få ut 8 bps samt längre batteritid med EN-EL4. Att det dessutom blev Nikons original ser jag som en självklarhet.
 
köp ett när du känner att det behövs

Jag brukade inte ha batterigrepp men efter att fotat en del på festivaler, så tog det hårt på nacken att inte ha det. Känner du att nacken påfrestas när du fotar mycket porträttformat så köp ett. Jag använder inte mitt särskilt ofta men om jag vet att jag ska fota en hel dag så följer det med.
 
vem vill inte ha en större penis ? köp ett gå i en butik skriva på ett och känn på kameran kanske du fastnar för det direkt eller så känner du inget! sen tar du det på avbetalning så kan du frossa på nudlar och gås lever som vanligt.
 
vem vill inte ha en större penis ? köp ett gå i en butik skriva på ett och känn på kameran kanske du fastnar för det direkt eller så känner du inget! sen tar du det på avbetalning så kan du frossa på nudlar och gås lever som vanligt.

Gässen påverkas nog minimalt av batterigrepp.

/Karl
 
Enda nackdelen är att kameran blir större o klumpigare. Å andra sidan ganska >mycket< klumpigare...
Annars bara fördelar, förutom priset då kanske.
 
Enda nackdelen är att kameran blir större o klumpigare.

njaa.. fler nackdelar kan man nog klura ut, beroende på vad/hur man fotar; för en småkrypsfotograf begränsar greppet hur nära marken man kan jobba, för en gatufotograf är en kamera med grepp mindre diskret,..?

Jag hade ett grepp till mitt förra system, men använde det stort sett aldrig.

Per
 
Kommer att tänka på gamle Hugo Reier.
ENDA gången han visade bilder som var tagna på högkant var från Redwood skogen i USA.
Och då bad han givetvis om ursäkt för att han var tvungen att ta bilderna på fel håll.

Och vilka kanonbilder han tog....
 
Kommer att tänka på gamle Hugo Reier.
ENDA gången han visade bilder som var tagna på högkant var från Redwood skogen i USA.
Och då bad han givetvis om ursäkt för att han var tvungen att ta bilderna på fel håll.

Och vilka kanonbilder han tog....

För ett antal år sedan satt jag och luleåfotografen Anders Alm och plåtade en basketmatch. Han för Norrbottens-Kuriren och jag för Plannja Basket. Jag beklagade mig över att min gamla Canon Eos D30 var så långsam. Seg autofokus (speciellt ihop med den EF 80-200/2.8L jag hade då) och 3 bps på en ooootroligt bra dag. Då sa han något tänkvärt. Det var något i stil med detta:

"Gnäll inte. Det fanns en tid när det inte ens fanns motor på kamerorna och de fotograferna tog också spektakulärt bra sportbilder. De handjagade fram nästa ruta med tumveven."

Det ger en lite perspektiv på det hela. Vi sitter här och "bitchar" om struntsaker kan man tycka.

Bara en liten parentes i diskussioner om kamerateknik.
 
För ett antal år sedan satt jag och luleåfotografen Anders Alm och plåtade en basketmatch. Han för Norrbottens-Kuriren och jag för Plannja Basket. Jag beklagade mig över att min gamla Canon Eos D30 var så långsam. Seg autofokus (speciellt ihop med den EF 80-200/2.8L jag hade då) och 3 bps på en ooootroligt bra dag. Då sa han något tänkvärt. Det var något i stil med detta:

"Gnäll inte. Det fanns en tid när det inte ens fanns motor på kamerorna och de fotograferna tog också spektakulärt bra sportbilder. De handjagade fram nästa ruta med tumveven."

Det ger en lite perspektiv på det hela. Vi sitter här och "bitchar" om struntsaker kan man tycka.

Bara en liten parentes i diskussioner om kamerateknik.

"även en blind höna kan finna ett frö"

alltså om nog många fotar nog länge kommer det alltid att bli ett par guldkorn, sen fanns det säkert ett par fotografer som hade kännslan för att fota och fånga action bilderna med äldre teknik,
om vi inte gnäller och ojar oss över hastigheten på sekvenstagningen kommer behovet att bygga bättre inte finnas och vi stannar upp i utveklingen gäller med allt spelar ingen roll vad, allt utveklas till det bättre för att folk som använder det nu tycker att det inte är nog bra.
jag lovar dom som satt med kamerorna och matade fram film med tummen drömnde sökert om en automatisk smattrande kamera monster.
 
Viserligen blir kameran större och klumpigare med ett batterigrepp. Men detta kan jag leva med då mina kameror med grep blir mycket bekvämare. Detta kanske bara gäller om man har dasslock till händer som jag har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.